Ungdomar

Avspänningsövningar

Övningarna görs sittande på en stol eller om du hellre vill stå upp. Ta några djupare andetag, andas sedan lugnt och försök vara avslappnad i kroppen.

Du kan även ladda ner dessa övningar som en PDF här

Pojke sträcker upp armarna

1.
Sitt eller stå upp, sträck armarna rakt upp i luften
sträck på dig och försök att bli ”lång”

Pojke gör cirkelrörelser med armarna

2.
Sträck armarna rakt ut åt sidan, slappna av i armarna,
sänkt axlar och gör små cirkelrörelser med armarna.
Först framåt sedan bakåt. Rör samtidigt på fingrarna.

Pojke håller i armarna bakom ryggen

3.
Böj armarna och ta tag i dina händer bakom ryggen,
sträck armarna snett nedåt, först åt ena sedan andra hållet.

Pojke drar upp axlarna

4.
Ha armarna hängande och dra upp axlarna mot öronen, håll i några sekunder och släpp ned axlarna igen, upprepa övningen några gånger.

Pojke lutar huvudet

5.
Luta försiktigt huvudet åt sidan, låt det vila mot axeln.
Håll en stund och luta sedan sakta huvudet åt andra hållet och låt det vila mot axeln. Avsluta med att luta huvudet framåt.

Pojke håller armarna runt kroppen

6.
Ge dig själv en kram, ta tag med armarna tag runt din kropp, axlarna ska vara sänkta, håll så en stund.

Pojke på stol

7.
Sitt på en stol, luta dig fram mot dina knän, låt armarna hänga löst. Sitt så i några sekunder.

Pojke på stol håller ihop sina knän

8.
Pressa ihop dina knän då du sitter med fötterna i golvet, håll en stund och sedan slappna av och släpp. Upprepa övningen.

Pojke på stol gör cirkelrörelser med benet

9.
Sträck ut ditt ben rakt ut i luften, gör cirkelrörelser med benet ett i taget, först åt ena sedan åt andra hållet, upprepa med andra benet.

Fot som kniper med tårna

10.
Knip först ihop och sedan sträck på dina tår.
Upprepa rörelsen flera gånger.

Pojke sträcker upp armarna

11.
Avsluta övningarna med att sträcka upp armarna i luften igen, sträck på hela kroppen.