Ungdomar

Vad göra när du har svårt att sova?

Fysisk aktivitet
Tränar
Det är alltid bra att träna regelbundet. Om man gör det så får kroppen lättare att komma ner i varv och därmed slappna av. Om man tränar något som höjer pulsen ordentligt, men träna inte för sent, helst inte senare än 3 timmar innan läggdags.

Undvik koffein

Kaffe kopp
Undvik att dricka kaffe, te, energidrycker och läsk med koffein i (t.ex. cola). Drick ingen sådan dryck på kvällstid, försök att minska intaget även på dagtid. Som exempel kan nämnas att 4 koppar kaffe/dygn stör sömnmönstret. Också alkohol och rökning påverkar sömnen i negativ riktning.
Sov inte dagtid

Flicka som dansar

Undvik i mesta möjliga mån att sova en stund på dagen. Om man måste göra det, sov inte längre än en halvtimme och inte för sent in på eftermiddagen. Det försvårar insomnandet på kvällen och ökar risken att man vänder på dygnet.
Vänd tillbaka dygnet

Klocka

Om du har vänt på dygnet är det viktigt att inte sova på dagtid, detta för att öka tröttheten på kvällen. Stegvis gå upp (och få hjälp med väckningen) tidigare och tidigare på morgonen. Ha inte för stora målsättningar, börja med väckning t.ex. kl. 10 och gå stegvis neråt, istället för att börja direkt med väckning kl. sju (som förmodligen blir för svårt när man varit vaken halva natten).
Ät lagom på kvällen

Mat

Ät lagom mycket på kvällen! Om man lägger sig med tom mage sjunker blodsockret och risken ökar för att man vaknar och är hungrig. Har man ätit för mycket så har man svårt att sova på grund av matsmältningen.