Hej snorkel! :) Jag är tretton år och har det jobbigt med livet. Egentligen så ville jag aldrig leva och vill gärna dö just nu.
Men jag är rädd, jag är rädd att döda mig själv, jag har försökt en gång, men tyvärr så funka det inte, det gjorde ont. Finns det ett sätt på att döda sig själv utan att jag har ont?
Anledningen till att jag inte vill leva längre är PGA mitt liv. Jag älskar mina vänner men de förtjänar bättre, Jag älskar dem så mycket. De betyder hela världen för mig. Men dom behöver inte mig; ingen gör det.
Jag har pratat med min online vän och han är typ den enda som bryr sig om mig. Jag VET att han är lika gammal som mig, fråga inte varför.
Men just nu kan jag lika gärna bara försvinna.
Jag hatar mitt liv, jag hatar skolan, jag hatar typ allt. Mitt liv är mycket svårare än du tror det är. Hur kan jag få hjälp? - <3></3>

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har det verkligen tufft just nu och brottas med en massa starka känslor och jobbiga tankar.
Du vantrivs med ditt liv och din situation, så mycket så du får tankar på att vilja fly, komma bort, och inte vilja leva längre.
Du är 13 år, och är säkert mitt uppe i puberteten, som också det är en mycket jobbig period med en massa starka känslor som svänger, hormoner som sprutar och kroppen som förändras.
Det är inte ovanligt att man även då vantrivs med sig själv och sitt liv, tänker mörka tankar och tycker att det mesta är jobbigt.
Går man en längre period i en livssituation som är allt igenom svår och jobbig, utan hjälp, stöd och avlastning, så kan man blir nedstämd/deprimerad.
När man är nedstämd och upplever att livet är meningslöst så påverkar detta hur man ser på sig själv, och situation, ungefär som du beskriver, i en ond cirkel. Det ena ger det andra.
Man ser allt i svart, ser ingen mening och allt blir förvridet och svårt.
Dom jobbiga känslor och tankar som du beskriver kan tillhöra en nedstämdhet/depression och de ger en känsla av hopplöshet, att det aldrig kan bli på något annat sätt, att man inte är accepterad och omtyckt.
Att kämpa ensamt mot dessa mörka tankar som en nedstämdhet ger kan vara urjobbigt, ilska och hat är känslor som även de kan tillhöra en deppighet även om man inte tror det.
Det låter som om du kämpat på ensam med dessa tankar förutom en online vän, och det låter verkligen som om du behöver hjälp att komma ur denna cirkel av negativa tankar och upplevelser, som gör att du upplever livet som en kamp som du hatar.
Du behöver hjälp att skapa ett liv som är värt att leva.
När man kämpar mot en nedstämdhet/depression är det många saker som påverkas sömn ,matlust, koncentration ork och lusten att göra saker.
Hur ser det ut för dig?
När det gäller sömn, matlust, koncentrationen och ork att göra saker?
Finns det något roligt som du gillar/har gillat att göra? Något du varit intresserad av? Du skriver att du har vänner som du älskar, vad gör ni tillsammans?
Mår du bättre vissa dagar finns det ngn mönster i när du mår bättre eller sämre?
Ett sätt att ta reda på det är att skriva dagbok varje dag.
Beskriva situation och aktivitet och ditt mående, vad som får dig att må lite bättre och vad får dig att må sämre och fastna i negativa tankar?
Hur ser det ut med sömnen för dig?
Vid en nedstämdhet är det mycket vanligt att sömnen påverkas, man kan sova massor eller har svårt att sova och vakna flera gånger per natt. Dålig sömn påverkar mycket negativt.
Snorkel - Svårt att sova finns det råd och tips hur du kan göra för att förbättra sömnen under fliken vad göra. Det kan vara svårt att förändra sömnen ge inte upp det tar tid att förändra.
Nedstämdhet/depression i tonåren är mycket vanligare än man tror, och det finns hjälp att få om det känns omöjligt att försöka vända det själv och tillsammans med sin familj.
Negativa tankar och självdömanden är en stor "bov i dramat", får man hela tiden höra att man är värdelös, ful, oduglig med mera, så knäcker det vem som helst. Och det är vad du säger till dig själv hela tiden genom negativa tankar, och det gör att du mår ännu sämre.
Läs mera om tankar och negativa tankar Snorkel - Negativa tankar
Har din familj förstått hur du mår, kan du och din mamma och pappa vända er till den första linjen eller Bup-mottagning  som du tillhör för att få hjälp och stöd.
Det finns även ungdomsmottagningar, Vårdcentral och elevhälsa på din skola, där du kan får insatser för att förändra din situation och kunna börja må bättre.
Kan du läsa tillsammans med dina föräldrar på denna webbsida om nedstämdhet, hur det kan uppstå och kännas, läs om tankar på att inte vilja leva och om vad man kan göra.
Man behöver förståelse och stöd då man mår som du gör, känner och tänker som du gör. Hjälp att i små steg förändra i sitt liv, det som går att förändra.
Och acceptera det som inte går att förändra, men man kan leva ett bra och rikt liv ändå. (T.ex. kan man aldrig förändra att man är kortväxt, om man hela tiden tänker på det och lider över det blir det tungt och svårt att må bra, om man accepterar att så här är det, så här ser det ut för mig, men jag har andra starka sidor, och har fokus på dem istället, blir livet mindre tungt.)
Läs mera om acceptans
Se över ditt liv, vad gällande familj, skola, fritid och kompisar, hur vill du att det ska se ut, vilka mål har du, vad behövs för att nå dit. Du skriver att du "hatar allt i ditt liv" men ingenting om vad som gör att du tänker och känner så.
Be om och ta emot hjälp fast du kanske inte tror på att någon kan hjälpa dig, det går att skapa mening i livet, gå inte ensam och må som du gör!
Läs om livsbalans, gör formulär och veckokort.
Tveka inte prata med dina föräldrar eller elevhälsan på din skola, (som också kan hjälpa dig att prata dem dem)!
Skriv igen i frågelådan och berätta om hur det går för dig om du vill.
Sköt om dig, många kramar Snorkel.