Hej jag undrar Om man mår dåligt och tänker att man inte orkar längre vad ska man göra,
om man har pratat med en kurator men det inte Hjälper längre

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Livet är tufft och svårt ibland, man hamnar i svackor, djupa dalar, och tack och lov också ibland i toppar.
Livet är tyvärr ingen ”dans på rosor”, utan det går upp och ner.
Ibland känns livet extra svårt.
I en tung livssituation vet man inte alls hur man ska klara av nuläget och se framåt igen. Då det händer svåra kriser känns livssituationen allt igenom tung, man tappar tro och hopp.
Då kan man verkligen hamna i de tunga tankar och känslor du beskriver, att man inte orkar längre, man vill "fly, inte ha det som man har det".
Om man går längre tid i en tung och svår livssituation, eller om man hamnar i en kris som innebär många negativa förändringar i livet, så hamnar man i nedstämdhet. Det är en naturlig reaktion, och handlar egentligen om att skydda oss lite, samla kraft, spara energi, kommunicera med oss själva och/eller omgivningen att allt inte är OK, med mera.
En normal reaktion helt enkelt.
Man drar sig undan, är kanske tröttare, vill vara mera i fred och fundera, känsligare vill ha och behöver mera tröst, stöd och så vidare.
Men om man fastnar i denna beteendeförändring, drar sig undan allt mera, slutar med aktiviteter, vänder på dygnet, tänker allt mera negativt och får hopplöshetskänslor, tappar aptit med mera.
Så är risken stor för att hamna i en depression. Som innebär tunga tankar, passivitet, allt mera isolerad och orkeslös i en ond cirkel, negativ nedåtgående spiral.
Att ha någon att prata med om det jobbiga, ha någon att bolla sina tankar och känslor med, är bra och viktigt. Men ibland så är det inte tillräckligt att "bara prata", det hjälper inte tillräckligt. Man behöver också jobba med förändring, GÖRA annorlunda, en "plan" och göra saker som ändrar livssituationen och hur vi tolkar den, ändrar tankar och känslor. Så att man inte fastnar i tunga tankar och känslor. Göra saker som på sikt får en att må bra och bli glad.
För att förhindra att man "fastnar" i det tunga, är det viktigt med bland annat aktivitet, ”göra fast man inte vill och orkar” gå emot känslan att vilja dra sig undan och vara passiv, bryta negativa tankar.
Rutiner, aktivering, mat, sömn och fysisk aktivitet.
Läs mera på Snorkel under vad är och vad göra om nedstämdhet, då man inte vet vad man ska göra, inte har lust och ork att göra något, kan man vara hjälpt av en aktivitetslista Snorkel - Ointresserad/ingen lust
Livsbalans, balans i livet mellan vad som ger ork, lust, energi och gör dig glad, och det som tar ork, lust, energi och gör dig ledsen. Vid obalans, ”för mycket skit och för lite godis”, då blir man nedstämd. Läs mera om livsbalans, prova dokument och veckokort för balans i livet. Snorkel - Livsbalans
Detta med att få tankar på att inte orka leva, är inte ovanligt vid nedstämdhet/depression, det hör till. Allt känns så svårt och ”omöjligt”.
Man har det svårt och jobbigt, skulle vilja ha en ”förändring” vill bort från det jobbiga, då kommer den tanken att det vore ”bättre/skönare/lättare” att inte leva, och då slippa det jobbiga. Jag orkar inte mera, orkar inte ha det så här.
När vi har det svårt och känner oss översköljda av plågsamma känslor, som ledsenhet, ångest eller ensamhet, när vi tänker att det aldrig kan bli bättre eller att ingen hjälp eller lindring finns att få, när allt man vill är att slippa det som gör så ont inuti.
Eller när livssituationen känns allt igenom hopplös och svår.
När allt känns jobbigt och tungt ligger det som sagt nära till hands att börja tänka tankar på att inte vilja leva längre. Det är inte ovanligt.
Minst hälften av alla svenskar har någon gång TÄNKT på att inte vilja leva. Det är på sätt och vis lite "normalt" att tänka så.
Det är ett tecken på att man inte lever det liv man vill leva, att man har svårt att hantera antingen svåra och starka känslor eller andra problem i livssituationen.
Typiska tankar som brukar komma INNAN tankar på att inte orka leva är;
"Jag kan inte ta mig ur det här"
"det kommer alltid att vara så här"
"det här är outhärdligt"
Kom ihåg att dessa känslor (ledsen, rädd, skamsen eller något annat) du upplever är sanna för dig, du känner det du känner.
De är plågsamma, men samtidigt, hur konstigt det än kan låta, helt ofarliga. De är bara känslor helt enkelt.
Och kom ihåg att tankarna här ovanför är just TANKAR och ingenting annat. tankar är ingen sanning, vi kan tänka precis vad som helst, både negativt och positivt, det betyder inte att det är sant.
Läs mera om tankar och klicka vidare till negativa tankar.  Snorkel - Tankar
Det är inte fel, dåligt eller svagt att tänka tankar på att inte vilja/orka leva, det är ett försök till att hantera svåra problem när vi upplever dem som omöjliga att fly ifrån.
När vi upplever det som om detta aldrig kommer att sluta, och att det är omöjligt att stå ut.
Det viktiga är att prata med någon om dina tankar, berätta hur du tänker och känner. Och träna för att förändra och hantera. Använd en krisplan och en krislista.
(Krisplan och krislista beskrivs också och finns modell på Snorkels webbsida, det handlar om att men behöver veta exakt vad man ska göra då man mår dåligt, man klarar inte att fundera ut det då, när tankarna är jättemörka. Då behövs en planering och en lista med förslag som passar just mig.)
Snorkel - Tankar på att inte vilja leva
Berätta för dina föräldrar, fundera på om ni behöver kontakta BUP eller vårdcentral.
Ni kan läsa mera på webbsidan, göra krisplan med mera.
Var inte ensam med tankarna!
Det finns alltid en möjlighet att förändra en situation, även om det inte känns så just nu. Du kan behöva prata med någon professionell om hur du mår och har det, om det inte har räckt med kurator på din skola.
Du kan behöva hjälp att förändra det som man kan förändra och hjälp att kunna acceptera det man måste acceptera (saker som redan hänt, att man har den bakgrund man har, att man har de svårigheter man har, att livet kan vara tungt och svårt med mera.
Läs mera om acceptans på Snorkels webbsida. Snorkel - Acceptans
Det som hänt tidigare kan man inte påverka, det enda man kan påverka är nuet och framåt.
Vad kan du göra, jobba mot, för att få livet lite mera som du önskar? Hur skulle du önska att dit liv såg ut om 2år, 3år, 5 år.
Vad skulle du vilja jobba med, bo, intressen, kunna klara av, våga, med mera? Hur ser stegen ut mot dina mål? Vilken hjälp behöver du?
Lång och kortsiktiga målsättningar. Kan du ser dig själv uppnå dina mål, föreställ dig det! Snorkel - Målbild
(läs mera om målsättningar på Snorkel Snorkel - Målsättning)
Vill också tipsa dig om mindfulness- medveten närvaro.
Som handlar om att styra fokus och uppmärksamhet dit man vill och behöver ha den.
Att inte fastna i ältande över saker som redan hänt, som vi inte kan ändra på och som bara tar energi.
Eller saker man oroar sig för i framtiden, inte heller framtiden vet vi något om.
Just oro tar också mycket energi. Nuet, det som är här just nu i stunden, kan vi förändra och välja vad vi gör av.
Det finns många övningar och beskrivningar, både på www.snorkel.se
och i våra appar
Snorkelövning, det finns också övningar i andning, avslappning och krisfärdigheter.
Skills Snorkel reglera känslor (använd kod x330) handlar om känslor, hur de påverkar oss, och hur man kan träna på olika sätt att hantera, minska allt för starka känslor som hotar att ”dränka dig”.
Du har tankar att du ”fått nog” inte kan mera, vilket också innebär en önskan om att må bättre/ha det bättre, vilket man naturligtvis alltid vill, men den önskan kanske behöver balanseras upp med en acceptans och förståelse för dig själv, att det är ok att vara ledsen just nu. Att ta hand om och trösta dig själv, istället för att försöka ”tänka bort sig själv”.
Att hjälpa sig själv att göra positiva och energigivande saker.
Det är viktigt med livsbalans.
Du ska inte gå ensam med tunga dina tankar, det finns hjälp att få, prata med familj och vänner, GÖR saker tillsammans som leder mot dina långsiktiga mål.
Skriv igen i frågelådan om du vill. Kram Snorkel