Hej jag mår skit och vet inte vart jag ska ta vägen. Jag är stressad och klarar inte av all ångest som jag bär på. Börjar istället att röka på bara för att min hjärna tror det är bättre. Egentligen hatar jag det.
Andra saken som ger mig stress och ångest är att mina föräldrar är Jehovas vittnen, är religion där man behöver ta beslut. Jag är inte döpt än för är bara 17. Men jag måste snart ta beslutet om jag vill bli det eller inte. Jag vet verkligen inte vad jag vill bli eller vad jag ska tro på. Men en sak vet jag att jag kommer såra mina föräldrar men jag hatar det. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra.
Grejen är också att jag inte vet om jag är allmänt ledsen eller om jag är deprimerad eller vad som helst.
Men det är något som är konstigt i kropp, äter för lite, sover för lite, rör mig inte. Vad ska jag göra

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du befinner dig i en mycket stressande och svår situation, som faktiskt har stor betydelse för ditt framtida liv och livssituation. Inte konstigt att du är stressad, och får både stressreaktioner och ångest. Du kan läsa mera om just stress här. Snorkel - Vad är stress?
Stress och ångest är samma "larmsystem" i kroppen, en reaktion på att hjärnan signalerar "fara" och kroppen ska förbereda sig på att fly eller slåss för sitt liv. Det innebär en rad fysiska reaktioner för att förbereda kroppen och göra oss snabba och starka. Hjärtat slår snabbt och hårt för att pumpa blod ut i musklerna, andningen blir snabb och ytlig för att snabbt syresätta blodet, man får "tunnelseende" allt fokus ska vara koncentrerat på "faran" , kroppen blir spänd och beredd. Stress och ångest påverkar också våra tankar, de blir mera negativa och vi får svårt att "tänka klart" Vår förmåga att tänka logiskt, se mönster, lösa problem och fatta konstruktiva beslut sitter i hjärnans frontallober, Cortex, under pappan. Då man är uppe i stress/har hög ångest är det istället Amygdala, hjärnans känslocenter, som styr, "reptilhjärnan". Då man försöker tänka och agera då man befinnes sig i starka känslor, så blir det känslostyrt och inte genomtänkt och "smart". Ofta gör man saker, agerar utefter stark känsla, och kan efteråt fundera över "hur kunde jag göra sådär".
Hjärnan kan inte skilja på en "verklig fara" eller en fara som bara finns i våra tankar, föreställningar och fantasier. Reaktionen blir lika som om det verkligen ÄR livsfara.
Ofta så "flyr" man på olika sätt det som väckte obehag/stress/ångest. Skjuter upp, flyr undan, undviker, blir passiv, det fungerar på kort sikt, man slipper obehaget för stunden, men på lång sikt så växer obehaget och problemen blir allt större. Det låter som att din strategi att "röka på" är just en sådan kortsiktig flykt, en lösning som gör att du slipper obehag i stunden. Men som definitivt förvärrar din situation och ditt mående på längre sig. Och problemen växer sig allt större. Snorkel - Oro och ångest
Man behöver istället få kontakt med hjärnans "lugn och ro" system, ge signaler om att det inte är någon livsfara, vi behöver inte kämpa för vårat liv. Det gör man genom att slappna av, andas lugnt, inte fly/undvika, träna på att problemlösa, fysisk aktivitet, mat/sömn/aktivitet, positiva aktiviteter som man mår bra och blir avslappnad av mm.
Om man går en längre tid i en stressande och svår livssituation, utan möjlighet till återhämtning och hantering av stressen, eller strategier för att hantera ångestsymtom i kroppen, så finns en hög risk att man blir nedstämd/deprimerad. Vid nedstämdhet så försöker hjärnan också skydda oss, genom att man blir mera orkeslös, passiv och vill ta det mera lugnt, man orkar just ingenting, tyvärr är det raka motsatsen av vad vi behöver. För att bryta nedstämdhet behöver vi aktivitet, mat/sömn och fysisk aktivitet, positiva aktiviteter och "göra fast man inte har lust". Läs mera om nedstämdhet här Snorkel - Nedstämdhet
Missbruk och riskbruk leder också till en förhöjd risk för psykisk ohälsa. Läs mera om riskbruk här Snorkel - Läs mer om riskbruk
Man behöver balans i livet mellan vad som TAR energi, kraft, lust och får en att må dåligt/bli stressad. Och det som GER energi, kraft, lust och får en att må bra, bli lugn. Snorkel - Livsbalans
Prova formulär och veckokort.
Denna webbsida handlar om "hjälp till självhjälp" vid psykisk ohälsa. Ger information under VAD ÄR och strategier och verktyg under VAD GÖRA. Läs mera på sidan, skickar också ett antal direktlänkar i texten som du ser.
Snorkel har också två Appar,
Snorkelövning med olika röstövningar och instruktioner i avslappning, andning, medveten närvaro, hantera ångest mm.
Skills Uppsala Snorkel känsloreglering, använd kod x330, som handlar om just känslor och beteenden kopplat till olika känslor, samt övningar i känsloreglering.
På webbsidan www.snorkel.se finns också beteendeanalys (kommer som egen App inom kort, heter då Beteendecoachen) se en kedja av händelser. Det handlar om att lära känna sig själv, och sina beteenden som ställer till problem på lång sikt, problembeteenden. Hitta situationer, tankar och känslor, kroppsreaktioner och sårbarhet som påverkar oss och det vi gör. Se vilka konsekvenser det får på kort och lång sikt, och träna på att lära in nya beteenden som får andra konsekvenser.
Läs info, se film, kolla färdiga kedjor, mina mål, alternativa beteenden med mera så förstår du lite mera. Träna med analys med färdiga alternativsval, det är lättare i början.
Du står inför ett svårt beslut, ska du döpa dig och bli aktiv Jehovas vittne eller inte? Har du någon att bolla detta livsval med, någon neutral och förstående. Någon som kan hjälpa dig se "fördelar/nackdelar" och konsekvenser? Låter viktigt att du för möjligheten att verkligen känna efter.
Första steget för att fatta en konstruktivt beslut är att bryta din stress/ångest och nedstämdhet. Bryta passivitet, jobba med strategier för att sova bättre, börja äta bättre och göra någon fysisk aktivitet. Be om hjälp om det i nuläget är för svårt på egen hand. Kontakta elevhälsan, ungdomsmottagning, första linjen mottagning eller Vårdcentral. Prata med din familj och berätta om hur du mår.
Skriv gärna i frågelådan igen och berätta lite mera, och om hur det går för dig. Ta hand om dig själv.
Hoppas detta är en bit på vägen.
Kram Snorkel