Hur kan jag göra för att minska min stress och ensamhet?

Fråga

Hur ska jag göra för att minska min stress och ensamhet.

Känner att jag har inga bra vänner omkring mig och blir ensam, nu vill jag ha någon nära vän, är jag så hemsk?

Svar

Hej, tack för ditt brev.

Du skrev ganska kort, så vet inte hur livet ser ut för dig, hur gammal du är etc, så svarar lite mera generellt.

Ditt problem, dina frågor, handlar om att du känner dig ensam, saknar "bra" vänner, samt att du vill ha tips för att minska din stress.

Vill börja med det du skrev "är jag så hemsk" en negativ tanke som inte är ovanlig då man känner sig ensam och "nere". tanken att det skulle vara något fel på mig, eller att man inte "duger". Att man tänker så här gör situationen ännu värre, och leder ofta till att det känns "hopplöst och ingen idé, man kanske ger upp att försöka. Negativa tankar påverkar oss mycket, men tankar är bara tankar, ingen sanning. Läs mera om negativa tankar och hur man kan bryta dem, på Snorkel - Negativa tankar .

 

Du vill ha en nära vän och undrar lite över var och hur man kan träffa och lära känna andra ungdomar. 

Det finns många typer av klubbar, föreningar och aktiviteter för unga, det ser lite olika ut i olika kommuner. Vad tycker du om att göra, vilka intressen har du, vad skulle du vilja lära dig, göra mera?

Det vanligaste är att man träffas runt ett intresse, något man gillar eller vill lära sig. Man umgås och lär känna varandra mera naturligt och avslappnat runt ett gemensamt intresse. Större chans att man matchar och passar ihop, hittar samtalsämnen med mera.

Sport eller träning av olika slag, intresse för matlagning, djur, samla på något, böcker, teckna/rita/måla, kläder, det finns en mängd olika aktiviteter som man lär sig och utövar tillsammans.

Om du går in på din kommuns hemsida, sök på ”evenemang och aktiviteter för barn och unga”, så ser du det utbud, och de klubbar och föreningar som finns i just din kommun. Många kommuner har också ungdomsgårdar, där unga träffas och umgås.

Du kan också kolla på dessa webbsidor;

Kompis Sverige – Möten för integration. Online när ni vill, fysiskt när ni kan

Nya kompisbyrån | Träffa en ny kompis! (nyakompisbyran.se)

Vänskap utvecklas under en tid, man lär känna varandra på sikt, kommer varandra närmare. Det är sällan något som kommer ”på en gång”. Man måste ge det en chans, bjuda på sig själv, våga släppa in, ”ge och få”. Finns det fler på din skola som du är "nyfiken på" som du skulle vilja lära känna mera? Kan du (och kanske din kompis) bjuda in till en träff av något slag hemma hos någon av er? Taco kväll, spelkväll, sminkskola, frågesport, ja vad som helst som skulle vara kul.

Kan du inte prata med din mentor och/eller skolsköterska/kurator på skolan, också så att du får stöd i och de vet om att du är ledsen och nere just nu. Prata också med mentor/kurator om att du behöver hjälp att komma in mera klassen, lära känna de andra eleverna, få flera vänner. Berätta att du kan känna dig ensam och utanför ibland.

Gemensamma grupparbeten där man jobbar tillsammans kan vara ett bra sätt att lära känna varandra. Har du funderat på om det är någon i klassen du är nyfiken på, skulle vilja lära känna lite mera? Även om du inte blir nära vän med någon i klassen på fritiden, så behöver du vara mera ”vän” med klasskamraterna, trivas och känna dig trygg med dem.

Hur är det med familj och släktingar, har du inga kontakter där? Släktingars eller familjevänners barn/ungdomar? Finns det några du skulle kunna lära känna?

Kan dina föräldrar kanske bjuda hem några vänner och deras barn/ungdomar? Vet dina föräldrar om att du känner dig stressad och ensam ibland? Berätta för dem. 

Det här blev lite olika tips på hur du kan komma i kontakt med andra ungdomar, för att börja bygga upp en vänskap. Kolla också på www.umo.se en ungdomsmottagning på nätet. Där skriver många unga om hur det är att vara ung, om kompisar med mera.

På Snorkels webbsida finns också en del om relationer, hur man skapar och bevarar bra relationer.

Läs mera om relationsfärdigheter här Snorkel - Relationsfärdigheter

Hoppas att det här är en bit på vägen för att bryta din känsla av ensamhet.

Men prata med mentor/kurator på skolan, de vet säkert också vad det finns för olika intresseföreningar som kanske kunde passa dig.

 

Stress, hur hanterar man det? 

Ofta används ordet stress för situationer där vi upplever tuffa krav och obehagliga påfrestningar. Det finns både yttre stress, med mycket att göra och mycket man ska prestera, och även inre stress med stressande tankar, inre oro och starka känslor. Stress kan också vara något bra, den gör kroppen redo för fysisk aktivitet. Kroppen reagerar med ökad puls, höjt blodtryck och häftigare andning. Musklerna blir spända och immunförsvaret aktiveras av stresshormoner bl. a. adrenalin. Det är en "överlevnadsstrategi" som gör att vi ska skydda oss eller fly vid faror och risksituationer.

Men all stress kan bli ohälsosam om kroppen är stressad för länge, utan möjlighet att återhämta sig. Långvarig stress/negativ stress sliter på kroppen och kan göra oss sjuka. Man kan lättare drabbas av infektioner, huvudvärk, värk och spänningar i kroppen, nedstämdhet oro/ångest. Negativ stress leder till störningar i återhämtningssystemen i kroppen, så att det blir svårare att sova och slappna av. Återhämtningssystemet i kroppen aktiveras av inre lugn, ro och avslappning. Om inte livet erbjuder tillräckligt många sköna, positiva och rogivande situationer måste vi skapa ett inre lugn ändå!

Viktigt med mat, sömn, fysisk aktivitet, lugn andning, avslappning, balans i livet med mera.

Läs mera om stress och vad man kan göra för att minska sin stress på www.snorkel.se 

Snorkel har också två appar

Snorkelövning, med röstövningar och instruktioner bland annat i att hantera stress, negativa tankar och nedstämdhet.

Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330) sm handlar om känslor och att reglera starka känslor.

 

Skriv igen i frågelådan om du vill, berätta om hur det går för dig.

Kram från Snorkel.