Hej. Jag har inte alltid haft lätt för vänner.
Är 26 år. & aldrig haft någon riktig vän.
Hur gör man för att ändå vilja leva & trivas med sig själv? & kunna lita på att nytt folk som vill komma in vill stanna med en?
Har bara blivit lämnad på kort & plötslig varsel hela tiden… är så trött på att folk inte vill ta en konversation med mig om sakerna än att ge mig en chock att ”aha. Plötsligt är dom försvunna & jag lämnad med massa frågor om varför”.
Har försökt prata med dom men då är de redan long gone & skiter i att svara på mina obesvarade frågor… Hur gör man då för att ännu ha uppe hoppet & inte ta in vem som helst så fort en enstaka person endast är vänlig gentemot en?

Svar
Hej, din fråga handlar inte direkt om psykisk ohälsa, utan om relationer. Relationer är definitivt inte något enkelt, tvärt om svårt och något man måste jobba på hela tiden. Att ha en bakgrund av att ha blivit sviken i relationen, lämnad utan förbehåll, gör det naturligtvis inte enklare. Inte heller om man på annat sätt blivit illa behandlad på olika sätt, mobbing, otrohet, våld etc. Som allt annat jobbigt som hänt i livet så sätter det djupa spår och man blir rädd att det ska hända igen.
Kanske till och med att man "förväntar" sig att det ska hända, att man är "beredd" eller "gör sig beredd", "försvarsinställd". Man förväntar sig det värsta, ser "spöken" i det den andre gör, tolkar negativt, tar på sig skuld, ser negativt på sig själv, vågar inte lita på andra, ja listan kan göras lång.
Du funderar över hur man ska göra för att inte tappa hoppet, vilket naturligtvis är lätt att göra, samt hur man gör för att vara lite mera "medveten" i sina val av vänner, inte släppa in "vem som helst". Göra val som innehåller både förnuft och känsla..
Har du läst på denna sida om relationsfärdigheter? Vad är Snorkel - Relationer och Vad göra Snorkel - Relationsfärdigheter, Dom färdigheterna kan kanske vara till hjälp för dig. Som till exempel Validering, och då tänker jag extra mycket på självvalidering. Att bli mera medveten om dina tankar om dig själv, din självbild.
Medveten närvaro, mindfulness, kan också vara något som kan hjälpa dig, att bli mera medveten om hur du tänker, känner och impulser att göra, och göra mera medvetna val.
Läs mera och prova övningar både på webben Snorkel - Mindfulness och i Appen Snorkelövning.
Kram Snorkel
Att tycka om sig själv, och leva ett liv där man trivs och mår bra, gör saker som får en att må bra, är ju en viktig förutsättning för att få bra relationer. Och kanske där, i de aktiviteter man gillar och som ger självförtroende och glädje, möta människor och få nya relationer.
Sport, djur, natur, resor, historia, handarbete, snickerier, språk, mm vad tycker du om att fylla din tillvaro med? Föreningar av olika slag brukar finnas i de flesta kommuner.
Just det att acceptera sig själv, stå upp för sig själv, och tycka om sig själv är kanske den viktigaste delen i ditt liv just nu.  (läs mera om Snorkel - Acceptans)