Hej, jag har så sjukt dålig självkänsla.... tycker jag är värdelös på mycket grejer, sämre på saker som jag tycker om att hålla på med än alla andra, jämför alltid allt jag har eller gör med alla andra.
Har inga nära vänner bara en stor familj runt mig med syskon och syskonbarn som jag älskar att umgås med. Jag har inte fått någon utbildning efter gymnasiet, som många jag vet vem är har fått.
Då känner jag mig värdelös och dålig. Jag tycker att jag är ful, när jag går tycker jag att det ser fult och lustigt ut, tycker att jag har en för stor rumpa, finnig hy. Ja, inte mycket att vara nöjd över. Jag tror jag vet orsaken till så dålig självkänsla, något som jag inte berättat för någon.
Jag är homosexuell, och det är något som jag inte accepterar att jag är, känner mig ensam och utanför. Jag skulle göra vad som helst för att inte vara det.
Är rädd så fort jag är utanför dörren att någon ska märka när jag går eller hur jag pratar eller hur jag rör mig. HATAR DET.
Vet inte hur jag ska kunna tänka annorlunda. Jag vet ju att min familj har vänner som är det och min familj acceptera det helt och hållet. Så det är inte det jag är rädd för. Det är jag som INTE accepterar det. Jag hatar mig själv vissa dagar.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Tänk dig ett krig där soldater krigar för frihet.
Varje soldat kan göra sin insats för att deras lag ska vinna kriget genom att samarbeta och jobba framåt.
Men om alla soldater sätter sig på tvären och vägrar erkänna att där är ett krig,  kommer de aldrig att vinna eller överleva.
De kan inte ändra förutsättningarna bara genom att vägra utan för att komma någon vart måste de acceptera situationen och sedan utifrån det jobba framåt.
Samma sak gäller för dig med ditt ”inre krig”. Du måste våga se monstret i vitögat, acceptera situationen och alla känslor som uppstår och sedan gå vidare. Acceptera att nu är det såhär och hur ska jag göra för att komma framåt? Hur göra det bästa av läget?
Man behöver acceptera för att kunna förändra… Se det som hänt för att komma vidare.
Först då kan vi göra en skillnad, förändra och förbättra något viktigt.
Acceptera först, för att inte fastna i det jobbiga, för att arbeta vidare för att saker ska bli annorlunda, protestera eller förbättra.
Du kan läsa mera på denna webbsida om just acceptans, och hur man gör för att acceptera svåra saker. Det finns information och övningar. Snorkel - Acceptans
RFSL Stödmottagning
Här kan du som är hbtq-person och har utsatts för trakasserier, hot eller våld få stöd och råd. Du kan också höra av dig om du är anhörig till en hbtq-person som har blivit utsatt. Du kan ringa 020-34 13 16 eller mejla.
Sexperterna, RFSL
Här kan du ställa frågor om bland annat sex och relationer.
Pegasus – Råd och stöd
Här kan du få stöd om du är homo, bi, trans eller queer och har erfarenhet av sex mot ersättning, eller har funderat på att ha det. Du kan ringa, skypa, chatta eller mejla.
Killar.se
Här kan du få stöd via chatt om du behöver prata med någon.
Det låter också som om problemet för dig är att du fastnat i att ”tänka negativt” övertolka, leta fel, döma och älta saker som hänt.
Ditt beteende, din vana, att se så negativt på dig själv, har blivit ett riktigt känslokaos. Du triggar igång en massa starka känslor hos dog själv, oro, ångest, skuld, ledsnad med mera. Du dömer dig själv och ser
allt i svart.
Det vi fokuserar på förstoras och förstärks, visst har du sovit bredvid någon som snarkar hårt, ljudet blir bara större och större till slut kan man inte tänka, fokusera eller höra något annat, bara snarkningarna. Så blir det för dig då du fokuserar på tankarna och på ”vad du kan ha gjort fel”.
Tankar är vårt ständiga "småprat" med oss själva. Som att ha någon gående bredvid sig som hela tiden dömde, kommenterade eller ifrågasatte allt som hände och som man gjorde, då påverkas man mycket. Vissa tänker mera negativt än andra, och då ofta mera negativt om sig själv.
Vad utlöser dina negativa tankar, är det då du ska göra något, känner krav/förväntningar på dig, träffa någon, ser TV, hör viss musik, då det är tyst.. Hur ser de ut, är det tankar på att inte duga, inte klara av, eller inte kan göra rätt?
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa. Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro.
Att försöka "tvinga sig själv" att inte tänka på något går inte, prova med att säga till dig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant, får absolut inte tänka på en rosa elefant, med sin långa rosa snabel och stora rosa öron. Får inte tänka på den rosa elefanten. Vad händer då? Jo det är precis just det du gör, tänker på den rosa elefanten.. Eller hur?
Börja med att lägg märke till och notera hur dina negativa tankar ser ut, bara se på dem som tankar, acceptera att du har dom som alla andra tankar du har. Det är bara tankar. Föreställ dig att tankarna glider förbi som moln på himlen, kommer, glider förbi och ett nytt moln, en ny tanke kommer och går. Låt dem glida förbi utan att fastna i dem. Säg till dig själv, "där kom en TANKE om att jag är värdelös" Och där kommer en tanke om att jag kommer att misslyckas" osv.
Detta handlar om mindfulness, medveten närvaro att vara precis här och nu i det som händer.
Läs mera om medveten närvaro och prova övningar här på webbsidan eller i Appen Snorkelövning som du kan ladda ner gratis. Det handlar om att styra fokus och uppmärksamhet dit där du vill ha den, vara i det som händer just nu med alla sinnen, istället för att fastna i att ”granska och döma” sig själv i allt man gör.
Prova att styra din uppmärksamhet, styra fokus och distrahera dig själv på olika sätt, gå helt in i det du gör, istället för att ha fokus på de självdömande tankarna.
Beskriv tyst för dig själv det du gör, nu går jag vägen fram här, ser bilar, träd, människor, nu tar jag fram en tallrik, sked, öppnar kylen tar fram fil och flingor.. Beskriv rummet, människor, och så vidare.
Fysisk aktivitet, att träna ganska hårt är också en bra distraktionsteknik.
Du kan också träna att parera varje negativ tanke om dig själv med en positiv. Gör en lista över positiva saker om dig själv att ha tillhands. Tex jag är en bra vän, jag är bra på matte, jag har ett vackert hår, jag har klarat att sjunga inför publik, jag är bra på att lyssna och inte avbryta andra, jag gör så gott jag kan etc. Du kan be någon närstående om hjälp med att göra listan. Du kan samla lappar i en burk, öppna och läsa en varje kväll, och ha fokus på den.
Att säga STOPP till sig själv då man börjar jämföra sig med andra är också en teknik, man är bra på olika saker, den enda man egentligen kan jämföra med är sig själv och hur man kämpar mot sina egna (rimliga) mål. Att verkligen stoppa sitt eget dömande och ”gå därifrån” resa sig upp och göra något annat.
Annat som kan vara till hjälp, då du fastnar i dina negativa tankar och ditt självdömande, när de kommer, är att ifrågasätta dem lite, inte ta dem för annat än tankar, inte någon sanning.
Det är en skillnad att tänka;
-Jag ger upp! eller -Jag ska pröva ett annat sätt
-Jag kan inte göra bättre eller -jag kan alltid bli bättre
-jag kommer aldrig att klara det eller -jag ska lära mig hur man gör
-Det här är för svårt eller -Det här kanske tar lite längre tid
-jag kan ingenting eller -det här behöver jag öva mera på
Hoppas detta kan vara en hjälp på vägen, det krävs lite träning att göra annorlunda, går inte på en gång.
Prova också beteendeanalys som finns på Snorkels webbsida, på startsida. Se en kedja av händelser.
Handlar om att just lära känna sig själv, om hur situationer, tankar och känslor påverkar det vi gör, hur vi hamnar i problembeteenden (som att du ältar på kvällen då du ska sova) som påverkar på kort och lång sikt. Kortsiktigt ältar du i dina försök att vara och göra ”rätt”, det känns kanske bra direkt i stunden då du kommer på vad du gjort ”fel” men på längre sikt så blir du ledsen, tänker mera negativt, dömer mera, kan inte sova, blir osäkrare och så vidare.
Alternativ beteende kan vara sakerna jag beskrivit ovan.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla målsättningar, målbild, alternativa beteenden och färdiga kedjor. Så förstår ni mera vad det handlar om.
Läs också under relationsfärdigheter, om Validering, och då särskilt utifrån ”självvalidering” att peppa, tro på och se positiva sidor hos sig själv, se hur man kämpar utifrån det läge, den situation, den historia och den kunskap och erfarenhet man har.
Snorkel - Relationsfärdigheter
Det här blev många tips, hoppas det var en bit på vägen, skriv gärna i frågelådan igen och berätta om hur det går. Ta hand om dig, kram från Snorkel.