Jag blir mobbad i skolan. Jag flyttade från Turkiet till Sverige för ca 4 år sen, jag gjorde allt för att lära mig språket, höja betyget och passa in i Sverige.
Men oavsett hur bra jag gör eller hur högt jag når, så slutar "de" aldrig med att utsätta mig för mobbning och diskriminering. Från början var det bara tre tjejer som startade mobbningen i mellanstadiet, men sen så "spred" mobbningen till andra tjejer, till och med tjejer i andra klasser. Nu går jag i högstadiet och jag hamnade med samma gäng av tjejer.
De tjejerna som mobbar mig är den "tuffa gänget", vilket betyder att de är populära, de är "sådana tjejer", om du förstår vad jag menar. Och det leder till att killarna som tycker om dem började stå bredvid deras sida. Sen utvecklade mobbningen till att de diskriminerar mig för att jag är från Turkiet, skrattar åt mig, låser in mig för att jag ska vara sen till lektionen och få frånvaro, retar mig, låter inte mig vara med, ignorerar mig, kasta "såna" blickar, bestämmer över mig, kritiserar mig m.m.
Nu går jag i högstadiet, och mobbning har absolut inte blivit bättre. Jag har till och med fått några smeknamn, som t.ex. "turken", "klängros"(eftersom jag heter xxxxx) och "Boost "(mitt turkiska namn, fast de uttalar det helt fel). Det har faktiskt blivit värre på högstadiet, känner jag.
För att i min klass så har jag INGA vänner, jag menar INGA. Antingen mobbare, eller de som kollar på. Nuförtiden håller jag på att vara deprimerad, jag ser inte fram emot skolan. Som tur har jag några vänner i en annan klass som stöttar mig och accepterar mig för vem jag är. Jag har försökt att byta till deras klass men klassen är PRECIS full. Så jag fick inte. Är det jag som är fel? Jag kanske är för konstig? Kommer jag få byta klass? Kan jag slippa mobbarna? Är jag en bra människa? Okej, nu bränns det bakom ögonen.

Svar
Hej, tack för ditt brev som redigerats lite.
Du skriver att du blivit mobbad sedan du flyttade till Sverige för fyra år sedan, och att det bara blivit värre.
Det allra första då man är mobbad, kränkt eller illa behandlad på något sätt är att få STOPP och slut på mobbing.
Det är en kriminell handling och får absolut inte förekomma! Men tyvärr så är det inte alls ovanligt. Det är ofta att lärare är helt omedvetna om att det pågår.
Man ska berätta för någon vuxen, meddela rektor på skolan, eventuellt polisanmäla om det inte slutar på annat sätt!
Att bli kränkt, få elaka kommentarer eller bli ”utfryst” gör stor skada för den som blir utsatt, det kan finnas kvar under många år.
Vet dina föräldrar om att du varit/är mobbad?
Har ni tagit upp detta med lärare och skolans rektor? Olika skolor brukar ha olika handlingsplaner och regler för att få stopp för mobbing.
Det finns föreningar och stödfunktioner av olika slag (läs under mobbing under fliken tonåring på denna webbsida Snorkel - Mobbing det finns flera telefonnummer och adresser)
Ofta är den drabbade rädd att det ska bli ÄNNU värre då man berättar, att de som mobbar blir arga och vill "hämnas" eller så. Men att man berättar innebär att vuxna verkligen får veta, kan förstå och kan ge hjälp. Sätta in åtgärder.
Ditt psykiska mående påverkas mycket av att du blivit mobbad, och ditt självförtroende går i botten. Du har säkert många sårade känslor, och du kanske går och är rädd hela tiden för att det kan hända igen.
Det är viktigt att kunna känna sig trygg, våga börja göra saker och bygga ditt självförtroendet igen. Du behöver stöd och hjälp.
Behöver få STOPP på mobbingen och behöver få prata igenom VAD som hänt, för att lättare kunna släppa det, ta kraft för att se och gå vidare framåt.
Du behöver få hjälp att förstå att det inte handlar om dig, att du är bra och viktig. Nu börjar din syn på dig själv vackla.
Prata med dina föräldrar, men också med t.ex. skolkurator på din skola, med mentor och rektor.
Det handlar om att få absolut stopp på mobbingen, sedan få prata och sätta ord på sina känslor, acceptera att detta hänt, hur hemskt det än är (du kan läsa om acceptans på webbsidan) för att sedan släppa och gå vidare.
Om man blivit mobbad har man en extra känslighet i situationer med andra, man tolka lätt negativt vad andra säger och gör, tar åt sig och blir ledsen för små saker. Man behöver tid och förståelse för att våga lita på andra igen. Du skriver att du har vänner i en annan klass, som finns där för dig. Det låter jättebra. Så olyckligt att du inte fått byta klass, det är något att ta upp med rektor på din skola.
Har du varit inne på www.umo.se där skriver många ungdomar om hur det kan vara att vara ung, och bland annat om mobbing.
Hur mår du i allt detta, du skriver att du börjar känna dig deprimerad, vilket inte alls är konstigt. Att blivit illa behandlad och mobbad under flera årstid sätter djupa spår. Hur ser ditt mående ut? Har du svårt att sova? Hur äter du? Hur ser det ut i ditt liv rent allmänt gällande kompisar, familj, skola och fritidsaktiviteter? Orkar du hänga med i skolarbetet? Har du några positiva aktiviteter där du kan få lyckas och få må bra, ha annat att tänka på?
Denna webbsida handlar om olika verktyg, information och övningar vid psykisk ohälsa hos barn/unga. Som t.ex. nedstämdhet/depression oro/ångest och stress.
Det finns information under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Det finns också två appar,
Snorkelövning som är röstövningar i att t.ex. hantera ångest, avslappning, andningsövningar, vara medveten i nuet, krisfärdigheter mm.
Och Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (använd kod X330) som handlar om känslor, varför man har dem, vilka beteenden som hänger ihop med känslor och vad man kan göra för att minska, reglera starka känslor.
Men absolut inte att du ska "reglera känslor" och stå ut med att bli illa behandlad!! Utan fört och viktigast är att få stopp på mobbingen. Men att kunna reglera känslor kan vara bra att kunna då jobbiga minnen tar över och tränger sig på allt för mycket.
Prova också beteendeanalys som finns på snorkels startsida, ”se en kedja av händelser”. Det handlar om att lära känna sig själv och sina reaktioner.
Hur situationer, tankar, kroppen och känslor påverkar det vi gör. Och vilka konsekvenser det vi gör får, på kort och lång sikt.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla på färdiga kedjor, målsättningar med mera.
Prova först att göra kedja med färdiga alternativ, det är lättast i början.
I vilka situationer, vilka tankar, känslor, hur känns det i kroppen, när du går undan vilka konsekvenser får det på kort och lång sikt?
Alternativa beteenden? (Din sårbarhet är ju bland annat att du varit mobbad och är extra känslig)
Du får tankar på att du kanske är "för konstig" att du inte skulle vara en bra människa, det är inte ovanligt att man tar på sig skuld då man blir/blivit mobbad och börjar tänka att "det är mitt eget fel" det är fel på mig", vilket det naturligtvis inte är. Men tankar påverkar oss jättemycket, men tankar är tankar ingen sanning.
Läs mera om negativa tankar här Snorkel - Negativa tankar
Prata med dina föräldrar om att du blivit mobbad och mått dåligt en längre tid, ni kan läsa tillsammans på denna webbsida. Visa dem ditt brev och svar om det är lättare.
Kontakta genast mentor, kurator på din skola, och begär ett möte med rektor. Sedan kan ni tillsammans försöka ”reda ut” lite hur det ser ut för dig idag, hur det kan bli bättre och vad du skulle behöva för hjälp, och framför allt genast stoppa fortsatt mobbing.
Läs mera på www.snorkel.se
T.ex. om balans i livet, testa formulär och veckokort. Målsättningar, var är jag och vart vill jag nå.
Stresshantering och övningar i att hantera oro/ångest.
Om du vill så skriv igen i frågelådan och berätta mera om hur det fungerar för dig, sköt om dig själv, vänta inte med att berätta för vuxna om hur du har det.
Kram från Snorkel