Jag är alltid den andra eller tredje valet, aldrig den första, inte ens till mina föräldrar och det gör ont jag känner mig ensam och värdelös.
Jag vill sluta känna så.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Att tänka att man alltid kommer "i andra hand" för andra människor, även ens familj, och tänka att man inte är värd något, värdelös, väcker naturligtvis en massa tunga känslor som gör ont. Ledsnad, besvikelse, sorg och kanske även ilska. Du känner dig också ensam.
Du skriver ingenting om vad som händer/har hänt, som ger dig dessa tankar och känslor? Har din omgivning förstått att du tänker och känner så här? Har du försökt förklara för dem? Kan du "ta plats" och vara "förstahandsvalet" i ditt eget liv, ta hand om dig själv, tro på dig själv, ge dig själv "kredd och pepp"? Kolla på snorkel Snorkel - Relationsfärdigheter om att  "få det man vill ha och behöver"  Validering, särskilt självvalidering, skapa och bevara goda relationer. (JAG-budskap, GIVE-skills och DEAR-MAN.
Situation, tankar och känslor hänger ihop och påverkar oss jättemycket, påverkar sedan det vi GÖR, som får konsekvenser just NU och på längre sikt. Om man går förbi en grupp ungdomar som skrattar, och då tänker "de skrattar åt nig" (fast man egentligen inte har en aning om vad de skrattar åt) så påverkar det vad vi känner och gör (kanske skyndar oss förbi, försöker att inte synas, har svårt att gå förbi en grupp med ungdomar igen o.s.v. Om man istället tänker "så härligt det låter med skratt, och skrattar lite själv för det låter så glatt" så blir känslan helt annorlunda, och även konsekvenserna.
Det är också så att det vi fokuserar på förstoras och förstärks, visst har du sovit bredvid någon som snarkar hårt, ljudet blir bara större och större till slut kan man inte tänka, fokusera eller höra något annat, bara snarkningarna. Så blir det säkert också för dig då du fokuserar på de negativa tankarna.
Denna webbsida www.snorkel.se och våra appar, Snorkelövning och Skills Snorkel reglera känsla (använd kod x330) inne håller många verktyg för att må bättre, hjälp att bryta oro/ångest, negativa tankar, ältande mm.
Du kan prova beteendeanalys som finns på startsidan. Det handlar om att se sig själv och de mönster man fastnar i. Negativa beteenden. Dessa beteenden fungerar ofta på kort sikt (drar sig undan jobbiga saker, undviker, försöker grubbla sig till en lösning ) men ställer till problem på längre sikt (missar det som händer nu, oron ökar på sikt, hamnar mera "utanför" tror inte på dig själv..)
Se instruktionsfilm, läs information mm och prova först med färdiga alternativ (fastnar i tankar/ältande, tänker negativt, undviker etc.)
I vilka situationer, hur sårbar är du (tidigare erfarenheter) vad händer, vad tänker du som leder till känslor som leder till det du GÖR...
Kolla in målsättningar och målbild. Hur skulle du vilja ha det i ditt liv, var är du nu och vart vill du nå? Vad kan du jobba med, acceptera och förändra?
Tankar är vårt ständiga "småprat" med oss själva. Som att ha någon gående bredvid sig som hela tiden dömde, kommenterade eller ifrågasatte allt som hände och som man gjorde, då påverkas man mycket. Vissa tänker mera negativt än andra, och då ofta mera negativt om sig själv eller det som kommer att hända en. Du vet, vissa ser att glaset är ”halv tomt” andra att det är ”halv fullt”. Vi är olika, och vi formas också utifrån var vi lägger fokus. .
Läs också på www.snorkel.se om känslor och känsloreglering, under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Vi kan träna på att styra uppmärksamhet och fokus dit vi vill ha och behöver ha den, till ”här och nu” istället för ”där och då” saker som redan hänt eller eventuellt kan hända, men som vi inte vet något om, oron tar bara en massa onödig energi. Medveten närvaro- mindfulness. Vad utlöser dina negativa tankar, är det då någon inte svarar, inte frågar dig, är det du ska göra något, känner krav/förväntningar på dig, ska träffa någon, ser TV, hör viss musik.. Är det tankar på att inte duga, inte klara av, eller inte är ”värd”?
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa. Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro.
Att försöka "tvinga sig själv" att inte tänka på något går inte, prova med att säga till dig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant, får absolut inte tänka på en rosa elefant, med sin långa rosa snabel och stora rosa öron. Får inte tänka på den rosa elefanten. Vad händer då? Jo det är precis just det du gör, tänker på den rosa elefanten.. Eller hur?
Att säga STOPP till sig själv då man börjar jämföra sig med andra eller ”älta negativa profetior”  är en teknik, man är bra på olika saker, den enda man egentligen kan jämföra med är sig själv och hur man kämpar mot sina egna (rimliga) mål.
Att aktivt RESA SIG UPP och avbryta sitt negativa övertänkande och tolkade, göra något annat, kanske ha en plan på vad man ska göra då man fastnar i ältande.
Hur ser dina tankar och ditt övertänkande ut?
Börja med att lägg märke till och notera hur dina negativa tankar ser ut, bara se på dem som tankar, acceptera att du har dom som alla andra tankar du har. Det är bara tankar.
Föreställ dig att tankarna glider förbi som moln på himlen, kommer, glider förbi och ett nytt moln, en ny tanke kommer och går. Låt dem glida förbi utan att fastna i dem. Säg till dig själv, "där kom en TANKE om att jag är värdelös" Och där kommer en tanke om att jag kommer att misslyckas" osv.
Du kan också på samma sätt föreställa dig en kassörska i en affär, hur varorna glider förbi på löpande bandet, hur hon tar upp en i taget, tittar på den scannar av den lägger tillbaka den och låter den glida iväg igen och hon tar upp en ny vara o.s.v. Hon fastnar inte och börjar fundera om varan är bra eller dålig, vad den ska användas till, var den kommer ifrån, utan bara ser den och låter den försvinna igen.
Detta handlar om mindfulness, medveten närvaro att vara precis här och nu i det som händer. Läs mera om medveten närvaro och prova övningar här på webbsidan eller i Appen Snorkelövning som du kan ladda ner gratis.
Annat som kan vara till hjälp, då du fastnar i dina negativa tankar, när de kommer, är att ifrågasätta dem lite, inte ta dem för annat än tankar, inte någon sanning. Vilka "bevis" har du??+ Skulle det kunna vara på ett annat sätt?
Det är en skillnad att tänka;
-Jag ger upp! eller -Jag ska pröva ett annat sätt
-Jag kan inte göra bättre eller -jag kan alltid bli bättre
-jag kommer aldrig att klara det eller -jag ska lära mig hur man gör
-Det här är för svårt eller -Det här kanske tar lite längre tid
Du kan också prova att distrahera dig själv på olika sätt, gå helt in i det du gör istället för att ha fokus på tankarna. Beskriv tyst för dig själv det du gör, nu går jag vägen fram här, ser bilar, träd, människor, nu tar jag fram en tallrik, sked, öppnar kylen tar fram fil och flingor.. etc.
Fysisk aktivitet, att träna ganska hårt är också en bra distraktionsteknik. Liksom lugn andning-andningsövning och avslappningsövningar (finns i appen Snorkelövning) Oro leder till att man andas ytligt och snabbt samt att man spänner sig. För att ”lugna sig” behöver man
andas lugnt och slappna av.
Du kan träna att parera varje negativ tanke om dig själv med en positiv. Gör en lista över positiva saker om dig själv att ha tillhands. Tex jag är en bra vän, jag är bra på matte, jag har ett vackert hår, jag har klarat att sjunga inför publik, jag är bra på att lyssna och inte avbryta andra, jag gör så gott jag kan etc. Du kan be någon närstående om hjälp med att göra listan.
På Snorkel.se finns också några dokument https://www.snorkel.se/strategier/dokument/  om negativa tankar och bryta negativa tankemönster som du kan testa.
Hoppas detta kan vara en hjälp på vägen, det krävs lite träning att göra annorlunda, går inte på en gång.
Skriv igen i frågelådan och berätta mera om du vill.
Kram Snorkel