Min partner säger hemska saker åt mig när vi bråkar, som att hon vill att jag ska döda mig själv och att jag inte förtjänar att leva. Jag vill lämna men hon har problem ekonomiskt och vill inte att hon ska hamna i trubbel. Även fast vi bråkar å sårar varandra så bryr jag mig fortfarande om henne och älskar henne, hur ska jag gå till väga ?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Detta är egentligen en frågelåda för barn/unga, men detta med "hårda kränkande ord" då man bråkar i en konflikt är nog något man tyvärr kan se i alla åldrar. Det låter som om din tjej har svårt att reglera sina känslor, "har svårt att uttrycka sig" och då "häver ur sig" en massa elaka saker. Det är naturligtvis inte ok.
Trots detta så älskar du din tjej och vill inte lämna, utan försöka kämpa för att få det bättre.
Kan ni prata med varandra om detta då ni inte har en konflikt, då det är lugnt? Kan hon förstå hur illa hon gör mot dig? Ångrar hon sig och är med på att försöka förändra/förbättra? Vet hon att du verkligen älskar henne och vill kämpa? Är hon med på det?
För trots allt, hur mycket du än älskar henne, om ni inte båda två är med på detta, båda vill jobba med relationen, så blir det svårt att få till någon förändring. Har ni funderat på familjerådgivning? Att båda får prata om vad som händer, hur man känner och upplever situationen, samt få verktyg att förändra, är en viktig del.
Finns det något mönster i när och hur ni hamnar i dessa svåra konflikter? Finns det en bra grund att bygga på, alltså att ni har bra och fina stunder tillsammans också?
Finns det sårbarhet, som till exempel alkohol inblandat, handlar om pengar, svartsjuka, sysslor i hemmet etc? Det är bra för er att veta vad som triggar igång dessa svåra bråksituationer.
Ni behöver ha en plan på hur ni ska göra, som båda accepterat, nerskrivet annars glömmer man. Träna då ni är lugna så ni kan/vet då starka känslor sätter in. När man är mitt uppe i en stark känsla, är hjärnans känslocentra, Amygdala, aktiverat, "där kämpar man och slåss för sitt liv" man kan inte tänka klart, se konsekvenser eller mönster,  man bara agerar. Om man agerar efter känslocentrat så blir det ofta att man säger och gör saker man egentligen inte menar och ångrar efteråt.
Man behöver komma i kontakt med frontalloberna, där man kan planera, se konsekvenser, mönster, tänka klart mm.
Läs mera om vad är och vad göra starka känslor här;
om känslor Snorkel - Känslor
reglera starka känslor Snorkel - Starka känslor
Vi har också en App som heter Skills Uppsala reglera känslor (kod x330) som handlar om hur man kan träna på att reglera starka känslor.
Ibland fungerar det bra att ha en speciell tid varje vecka för "familjemöte" där man lika alla andra möten, får be om ordet, prata en i taget, kan ta upp saker som är viktigt för en, prata till punkt, sakerna skrivs upp och sedan spånar man på lösningar.
Prova problemlösning
Snorkel - Problemlösningsmodellen
Relationer är inte lätt, man behöver jobba på att bevara goda relationer. Ni kan tillsammans läsa mera om relationer och relationsfärdigheter, välja vad som passar er att träna på hur ni behöver vara mot varandra, samt ha en plan för hur ni ska agera då starka känslor är på väg, innan de "tar över".
Snorkel - Relationer
Snorkel - Relationsfärdigheter
Jag-budskap är en bra övning, det handlar verkligen om att träna på att uttrycka vad JAG upplever och känner, det är så lätt att man börjar anklaga varandra, påpekar alla fel den andre gör, det blir en anklagande och hotande situation, och båda går i försvar och man kommer ingen vart. Att försöka lösa problem då man är mitt uppe i starka känslor är hopplöst, man måste reglera och minska känslorna först.
Då man är arg så spänner man hela kroppen, alla muskler, man andas snabbt och ytligt, en annan bra övning är att träna på att slappna av och andas lugnt, då man ska säga något när man är arg/upprörd, det blir ett helt annat utfall, prova så får du se.
Hoppas att detta kan vara till lite hjälp. Ta hand om varandra och ta hand om dig själv.
Hälsningar Snorkel