MORGONÅNGEST
Hej Snorkel! Jag är definitivt inte en morgonmänniska och har aldrig varit det. Jag har väldigt svårt att vakna på morgonen och måste minst ha 10 alarm för att ens kunna vakna. Det spelar ingen roll om jag går och lägger mig tidigare kvällen innan. Det är likadant varje morgon oavsett. Jag mår riktigt dåligt på morgonen, ångesten är skyhög! Jag vill bara gå och lägga mig igen, somna om och hoppas på att aldrig mer vakna igen.
Jag har lidit av självmordstankar i väldigt många år och framförallt på morgonen som det är jobbigaste. För det känns alltid lättare om jag bara får somna in naturligt! Då slipper jag känna den tunga ångesten som jag gör på morgonen.
Döden skrämmer inte mig. Bara tanken av att få somna in och slippa all fysisk och psykisk smärta får min längtan till det ökad!! Jag vet inte hur jag ska göra för jag har jättesvårt att ta mig upp ur sängen på morgonen. Känner typ att det känns meningslöst att gå upp! Jag sover helst dagarna igenom om jag kan!
Och det är inte bara med att ta sig upp ur sängen som blir svårt utan andra ”simpla” saker också. Såsom att duscha, borsta tänderna och äta mat. Tvätta, städa och laga mat. Allt det där känns också tufft och jobbigt. Gör det bara om jag verkligen måste, tex om jag är väldigt hungrig så tar jag nått litet att äta. Eller om jag vet att jag ska iväg någonstans, då fixar jag givetvis mig. Men annars så ligger jag i sängen dagarna igenom. Jag ser liksom inte att det är lönt att gå upp.
Morgonen när man är extra trött är tankarna ännu jobbigare. Jag har bara en sån stark lust att göra något för att avsluta allt på men vet att jag inte kommer göra det för att jag inte har orken och kraften till att göra det. Orkar ju knappt resa mig upp.
Tankarna snurrar runt och det är jobbigt. Det känns som att allt skulle bli lättare för mig och för andra om jag bara avslutade det. Jag gör ingen nytta i livet för verkens mig själv eller någon annan. Varför ska jag vara kvar då?
Dessa tankarna har jag mestadels dagarna igenom men dom blir oftast starkare på morgonen när man vaknar. Mår riktigt dåligt och vet inte vad jag ska göra åt saken. Snälla hjälp mig för vill inte må såhär dåligt.
Det tar bort all min energi och jag har en stark lust att bara ta steget ut på spåret när tåget kommer eller att ta mina vapen och avsluta på en sekund. Eller att bara göra nått för att det ska ta slut. Jag är mest trött på att jag har känt såhär länge nu utan förbättring.
Jag ger snart upp.

Svar
Hej, tack för ditt brev, som verkligen osar hopplöshet och förtvivlan, och depression. Och en önskan om hjälp. Vet inget om hur gammal du är eller om du är en kille eller tjej.
Du beskriver en hel del starka känslor och mörka tankar, men mindre om din "verkliga livssituation"(skola/jobb, vänner, fritidsintressen och familj)  men läser lite mellan raderna om din livssituation;
Mått dåligt under en lång tidsperiod, inte fått fungerande hjälp (begripligt att du känner hopplöshet och får dystra tankar, fastnar i djupare depression )
Lever i en livssituation som du är mycket missnöjd med, vill bort/fly från den, (också väldigt begripligt, en naturlig reaktion att vilja fly vid stark smärta/obehag.)
Vill slippa psykisk och FYSISK smärta, just att leva med fysisk smärta en längre tid ökar verkligen risken för djupa depressioner. (du skriver inget var din smärta kommer ifrån, eller vilken hjälp du fått med den)
Ligger i sängen hela dagarna, (att inte ha en meningsfull sysselsättning och brist på aktivering ger hög risk för depression.)
Du har särskilt jobbigt med tunga tankar just på morgonen, vilket gör att du "inte ens" kan motivera dig till att stiga upp.
Låter som om du har obefintliga/oregelbundna rutiner vg mat, sömn, fysisk aktivitet och aktivering mm (grundstenarna i allt fysiskt och psykiskt mående, bristen på rutiner ökar risk för depression)
Även brist på ork och rutin gällande "egenskötsel" som dusch, hygien mm (Verkligen tecken på djup depression samt blir onda cirklar man fastnar i , "högre motstånd att ta sig igenom för att "komma ut/göra något).
Brist på att känna sig "nyttig och meningsfull" (leder till självdömanden, försämrar psykiskt mående och djupare depression och onda cirklar.)
Fastnat i negativa tankar och negativ självsyn. (Situation-tankar-känslor-kropp hänger ihop och påverkar varandra mycket)
Låter inte som om du har några som helst strategier för att hantera ångest, s-tankar och självdömanden. (Då blir det flykt man tar till, passivitet är också en flykt, liksom s-tankar)
Ser alltså många orsak-sammanhang, hur du hamnar allt djupare ner i en depression och fastnar i onda cirklar av negativa tankar, negativa känslor och passivitet. Depression.
Det finns också något som kallas endogen depression, ordagrant depression av inre orsaker, i praktiken depression på ärftlig (genetisk) grund, alltså ingen tydlig yttre orsak.
Denna webbsida med vidhängande appar är information och "hjälp till självhjälp" till barn och unga, men passar självklart oavsett ålder och gard av psykiskt mående. Men av det du beskriver behöver du betydligt mycket mera hjälp än så.
Om man gått länge i en svår livssituation eller verkligen fastnat i en djup depression kan man behöva medicinsk hjälp, det finns ett flertalet olika antidepressiva mediciner att prova sig fram med. Det är också så, att om man verkligen fastnat i en endogen depression kan "skallen" behöva "skakas om lite" för att komma ur banor man fastnat i, och många blir då hjälpta av ECT, Behandlingen innebär att hjärnan får svaga pulser av elektrisk ström under några sekunder. Elbehandling ger stark och snabb effekt vid svåra symtom på depression. Det kan även vara ett alternativ för dig som inte har blivit hjälpt av annan antidepressiv behandling. Sedan naturligtvis terapi och psykologisk behandling. Allt på denna webbsida och appar kommer från evidensbaserad terapeutisk behandling.
Jag kan naturligtvis inte göra en sann bedömning, utan du måste träffa en Läkare för bedömning. Men vill lyfta fram att det FINNS alternativ, finns hjälp att få. Sedan naturligtvis terapi och psykologisk behandling. Allt på denna webbsida och appar kommer från evidensbaserad terapeutisk behandling.
Tveka inte, sök hjälp! Kontakta Psykiatrin eller Vårdcentral.
Du skriver inget om din familj, hoppas du får stöd och förståelse för ditt mående, att dina närmaste vet hur du mår och har det.
Läs mera på www.snorkel.se under VAD ÄR och VAD GÖRA vid olika former av psykisk ohälsa. Läs också andras frågor och svar i frågelådan.
Lyfter särskilt fram Snorkel - Tankar på att inte vilja leva  Och Snorkel - Varför har man ångest?
Och självmordslinjen, ring 90 101
Våra Appar med strategier och färdigheter för att hantera psykisk ohälsa
Beteendecoachen, för att förstå sig själv och sina negativa beteenden (som flykt eller passivitet) hur påverkas vi av tankar och känslor, vad gör vi, vilka mönster har just jag fastnat i. mm
Snorkelövning med information och röstövningar, avslappning, lugn andning, medveten närvaro med mera
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor kod x330, handlar just om känslor, varför vi har dem, olika beteenden som är kopplat till våra känslor m.m.
Läs mera, ta kontakt med till exempel Vårdcentralen, prata med dina närmaste.
Skriv igen i frågelådan och berätta mera.
Kram från Snorkel