Vad ska jag ta mig till?!
Livet är ett helvete, och min högsta önskan är att dö!
Jag har vart nära.. men inte vågat. men jag vill lixom veta.. känslan av att hoppa. egentligen är det väl bara att ta det där sista steget som saknas..men det går inte.. det är bara att ta det sista steget. då vet man känslan av att hoppa. men jag vågar inte.. men jag orkar inte leva ett sånt här, jävla liv! det går inte! nej.. snälla hjälp mig..?!

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du beskriver så bra den där känslan av total hopplöshet, känslan och tanken av att inget finns att göra, "jag orkar inte ha det såhär" och vill bara bort"..
När det känns fruktansvärt svårt i livet, när vi inte vet hur vi ska klara av "allt" då är det inte ovanligt att man får tankar på att inte vilja leva, man ser det som helt outhärdigt att ha det som man har det, och enda lösningen blir att fly bort.. Dvs. tankar på att inte leva, och då tanken på att "slippa" ha det såhär..
Hur konstigt det än kan låta, så känns det lite lite bättre när man tänker på att inte leva, för i tanken ser man det som om man då har det "bättre" genom att man slipper känna det som man gör nu..
Men verkligheten är ju att man inte har en aning om hur det är att inte finnas längre, att inte leva. På något sätt tänker man sig att EFTER att man inte lever längre, så har man det "bra" har det "bättre "än innan...
Men egentligen har man ju ingenting.
Det låter som om du har en tanke också på hur det känns, hur det skulle kunna kännas, att ta steget full ut, att ta sitt liv.
Vad man behöver börja fundera på när man har tankar på att inte vilja leva, tankar på att man inte orkar ha det som man har det längre, är vad det är man vill "slippa undan" vad det är som gör livet så outhärdigt??.
Vad har tanken på att inte vilja leva för "funktion" vad händer med mig när jag tänker så??
Då börjar man närma sig vad som kan och behöver göras...
Att börja bygga ett liv som känns meningsfullt och värt att leva, det är ett jobb och tar lite tid. Men det GÅR, om man bara ger det en chans, om man är villig att ge sig själv den chansen.
Du skriver att ditt liv är ett helvete, på vilket sätt?
Fundera på hur du skulle önska att ditt liv skulle vara och se ut, hur skulle du ha det om t.ex. 2 -3 år?
Hur skulle du vilja bo, vad skulle du vilja syssla med(jobb/skola) hur skulle det se ut med vänner och fritiden, intressen och aktiviteter. Hur skulle det se ut med pojkvän/partner. Hur skulle du vara som person,personlighet? Hur ser din relation ut med familj?
Om man funderar lite såhär så ser man lite framåt, man gör sig en "målbild" att jobba mot.
Vad behöver jag sedan "jobba på" vissa saker kanske jag måste acceptera (t.ex. om jag önskar att jag var längtre, eller önskar att morfar levde) sådat kan man ju inte förändra.
Men saker som att jag skulle vilja ha fler vänner, lära mig musikinstrument, jobba som målare och resa i världen, det kan man jobba på i steg.
Våra tankar styr oss jättemycket, tänker vi endast svarta tunga hopplösa tanker, som man ofta gör då att känns tungt och svårt, så fastnar vi i en ond cirkel.
Tänker vi om oss själva att vi KAN, vi KLARAR, och att jag är BRA som jag är, så förändrar vi vår känsla om oss själva. Ofta bara TANKEN (för tankar är bara tankar, ingen sanning) att allt är hopplöst, ingen idé, påverkar oss mycket och får oss passiva och deppiga,
tänker vi istället att
"jag ska ta mig dit eller dit" jag gör mitt bästa i att försöka, jag ska ta hjälp påvägen och vågar tro på att jag är värd ett bra liv" osv. så ger det oss mer kraft då det är tungt och svårt. Läs mera om negativa tankar Snorkel - Negativa tankar
Du ska inte gå ensam med dina hopplösa tankar, du behöver förståelse, hjälp och stöd!
Du behöver din familj och hjälp från BUP och elevvården. Berätta för dina föräldrar så att ni tillsammns kan be om hjälp.
Sköt om dig, många hälsningar Snorkel