Jag hatar livet & kommer aldrig vilja leva!
Livet är helt hopplöst, JAG är helt hopplös!
De mörka tankarna äter mig inifrån, & jag vet inte vad jag ska göra med all ilska & hat jag känner mot allt & alla!
Mitt liv är helt tomt & jag är patetisk.
Ingen tycker om mig & jag är bara en stor, tjock gris som alla tittar ner på. Jag är ingen människa utan något ännu värre, något så fult, tjockt & vidrigt att ingen vill komma i närheten av mig, jag är dömd till ett liv av ensamhet & olycka. Det här helvetet tar aldrig slut, har hållit på så här i två år nu.
Jag vill absolut inte leva, livet är bara ett straff enligt mig. Jag får inte ta mitt liv för min familj & det hatar jag dom för, jag är tvingad att leva ett liv jag inte vill ha, jag är en fånge här på jorden, & jag längtar bara tills jag blir fri & kan andas igen!

Svar
Hej Det låter jätte besvärligt att ha det som du beskriver i två årstid.
Du skriver att de mörka tankarna äter dig inifrån, och att du känner ilska och hat mot allt och alla och att livet känns bara som ett straff.
När man är nedstämd/deprimerade, och upplever att livet är meningslöst påverkar detta hur man ser på sig själv, precis som du beskriver på ett så bra sätt.
Man ser allt i svart, ser ingen mening och allt blir förvridet och svårt.
De mörka tankarna äter upp dig och du beskriver hur du känner inför dig själv dvs. att du har en känsla av att du är ful och tjock och att du tycker att ditt liv är tomt och att alla andra tittar ner på dig.
Alla dessa känslor och tankar som du beskriver tillhör depressionen och det ger en känsla av hopplöshet att det aldrig kan bli på något annat sätt.
Du skriver att du har känt så här i två årstid, att livet är ett straff och att du är tvingade att leva ett liv du inte vilja ha. Att kämpa ensamt mot dessa mörka tankar som en depression ger kan vara urjobbigt, ilska och hat är känslor som tillhör depressionen även om man inte tror det.
Du har kämpat på själv i två år med dessa tankar är det strongt gjort, men det låter som om du behöver hjälp att komma ur denna cirkel av negativa tankar och upplevelser ,som gör att du upplever livet som en kamp.
Du behöver hjälp att skapa ett liv som är värt att leva.
När man kämpar mot en depression är det många saker som påverkas sömn ,matlust, koncentration ork och lusten att göra saker.
Hur ser det ut för dig?
När det gäller sömn, matlust, koncentrationen och ork att göra saker?
Finns det något roligt som du gillar/har gillat att göra? Något du varit intresserad av?
Mår du bättre vissa dagar finns det ngn mönster i när du mår bättre eller sämre?
Ett sätt att ta reda på det är att skriva dagbok varje dag.
Beskriva situation och aktivitet och ditt mående, vad som får dig att må lite bättre.
Hur ser det ut med sömnen för dig?
Vid en depression är det mycket vanligt att sömnen påverkas, man kan sova massor eller har svårt att sova och vakna flera gånger per natt. D¨ålig sömn påverkar mycket negativt.
På hemsidan finns det råd och tips hur du kan göra för att förbättra sömnen under fliken vad göra. Det kan vara svårt att förändra sömnen ge inte upp det tar tid att förändra.
Nedstämdhet/depression i tonåren är mycket vanligare än man tror, och det finns hjälp att få om det känns omöjligt att försöka vända det själv.
Negativa tankar och självdömanden är en stor "bov i dramat", får man hela tiden höra att man är värdelös, ful, oduglig med mera, så knäcker det vem som helst. Och det är vad du säger till dig själv hela tiden. Det gör att du mår ännu sämre.
Läs mera om tankar och negativa tankar Snorkel - Negativa tankar
Har din familj förstått hur du mår, kan du och din mamma och pappa vända er till den barnpsykiatriskamottagning som ni tillhör.
Kan ni tillsammans läsa mera på den här hemsidan om nedstämdhet, hur det kan uppstå och kännas, läs om tankar på att inte vilja leva och om vad man kan göra.
Man behöver förståelse och stöd då man mår som du gör, och hjälp att i små steg förändra i sitt liv, det som går att förändra. Och acceptera det som inte går att förändra, men man kan leva ett bra och rikt liv ändå. (T.ex. kan man aldrig förändra att man är kortväxt, om man hela tiden tänker på det och lider över det blir det tungt och svårt att må bra, om man accepterar att så här är det, men jag har andra starka sidor, och har fokus på dem istället, blir livet mindre tungt.)
Se över ditt liv, vad gällande familj, skola, fritid och kompisar, hur vill du att det ska se ut, vilka mål har du, vad behövs för att nå dit.
Ta emot hjälp fast du inte tror på att någon kan hjälpa dig, det går att skapa mening i livet, gå inte ensam och må som du gör!
Sköt om dig, många kramar Snorkel.