Har vart nedstämd och stressad i flera månader, jag känner att min energi bara dras ur kroppen och laddad aldrig upp igen oavsett hur mycket jag vilar. Har konstans ångest och oro för mina studier för jag presterar inte så bra och jag går knapp till skolan längre. Jag vill klara studierna och ta studenten men jag vet om jag fortsätter som jag gör kommer det inte gå. Har så mycket jag måste göra o klara av men energi räcker inte till.
Jag blir utmattad bara av att ha en normal konversation men familj och nära vänner, har alltid haft svårt att visa människor hur ja mår o mer specifikt prata om dom. Jag vill söka hjälp o jag vet att jag behöver men det är som en inre drivkraft som håller allt tillbaka och gör mig stum, eller så blir jag irriterad/elak och föser bort folk.
Vill inte lägga över mina problem o bördor på andra, Jag känner mig i vägen som en irriterad mygga i nåns sovrum, jag vet inte vad som är felet o de skrämmer.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Stress kan bli ett verkligt stort problem, och är nog det också för väldigt många, båda unga och vuxna. Det låter som att ditt "glas är näst intill fullt" hela tiden, och minsta droppe får glaset att rinna över. Nästan allt, även positiva saker, blir en belastning och en "ytterligare stress".
Stress i sig behöver inte vara något farligt, det är i grunden något bra, en livsviktig reaktion för att skydda oss människor. Snorkel - Vad är stress?
Det är kroppens alarmsystem som kickar igång oss vid upplevelser av ”fara, ilska, utmaningar och stress” Det är tolkningen av situationen som skapar reaktionen, det vill säga stressreaktionen i kroppen. Vi tolkar negativt, negativa tankar i form av att inte klara av, inte hinna, göra fel, bli farligt/obehagligt.
Vi har många hormoner i kroppen, som styr olika delar. Sympatiska nervsystemet gör att Adrenalin kickar igång vid fara/stress, Noradrenalin är viktigt för vakenhet och koncentration, Kortisol aktiverar ”överlevarinstinkten” så att vi ”kör på”.
"Stressystemet" som kickar igång ska göra oss vakna, alerta, beredda, ge extra kraft och motivation, det behövs vid fara och utmaningar med mera. Detta är kroppens gaspedal kan man säga.
Normalt så återställs kroppen efteråt, med hjälp av parasympatiska nervsystemet, som aktiveras vid vila, avslappning, kroppens bromspedal.
Om man har obalans mellan krav och resurser, både från sig själv och andra, om man går länge utan återhämtning, som behövs för att återgå till normalläge, genom att varva ner, sova, vila, reparera, spara energi, slappna av, fysisk aktivitet, positiva aktiviteter med mera, så kan stress bli skadligt och slita på kroppen.
Det låter som om du ”kickar igång” bara av tanken på skola och prestationer, din hjärna signalerar ”fara” till kroppen, alarmsystemet sätter igång och överhettas, vilket gör att du säkert får svårt att tänka klart, får massor av symtom i kroppen och kanske fastnar i ”panik” med tanken ”kommer aldrig att hinna/klara/kunna osv.
Vilken återhämtningsteknik har du? Du skriver att du aldrig "laddar upp igen" oavsett hur mycket du vilar. Det kanske är så att du ligger på sängen för att "vila" men tänker iaf en massa "katastroftankar och dömande tankar om dig själv, och det blir ingen vila alls, tvärt om. Det är hjärnan som behöver "vila" inte självklart kroppen.
Tränar du någon fysisk aktivitet? Fysisk aktivitet sänker stresshormoner i kroppen, då man tränat något och pulsen höjs, så försvinner stresshormoner i kroppen då pulsen går ner igen.
Snorkel - Minska din stress
Vill tipsa dig om att börja träna lugn andning, avslappning och mindfulness - medveten närvaro. Medveten närvaro handlar om att styra fokus och uppmärksamhet till nuet, istället för negativa tankar om saker som redan hänt, eller oro och katastroftankar inför saker i framtiden som vi inte vet något om.
Det finns information och övningar på denna webbsida, www.snorkel.se Vi har också en App, Snorkelövningar, med bl.a. många övningar i mindfulness.
Snorkel har också en annan App, Skills Snorkel känsloreglering använd kod x330, den handlar om känslor och känsloreglering.
Träna då du är lugn för att sedan kunna stanna upp då du börjar stressa upp dig, då du får en massa jobbiga tankar om prestation.
Läs också mera på denna sida om just stress, negativa tankar, och om balans i livet, livsbalans och vad man kan göra. Man kan behöva hjälp med att prioritera och ha ”lagom krav” på sig själv. Bli medveten om dina tankar om dig själv, och dina höga förväntningar.
Livsbalans handlar om balans mellan det som TAR energi, lust, glädje och får dig att må dåligt, och det som GER energi, lust och glädje och får dig att må bra. Läs mera om livsbalans, prova formulär och veckokort. Snorkel - Livsbalans
Skriv gärna igen om du vill, ge träning med avslappning, andning och mindfulness en chans, kom gärna med återkoppling.
Och låt inte dina negativa och dömande tankar hindra dig från att berätta för din familj om hur du mår och söka stöd och hjälp.
Kram från Snorkel.