Hej Snorkel.
Mitt namn är xx och jag lider av stress. Jag är extremt stressad och orolig varje vaken minut.
Jag vet inte vad jag ska göra. Igår när jag skulle gå och lägga mig så fick jag ont i bröstet och en känsla av att inte få luft. Detta är så extremt svårt att leva med.
Är det farligt med stress? Kan man dö av det?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Stress kan bli ett verkligt stort problem, och är nog det också för väldigt många, båda unga och vuxna.
Stress i sig är inte något farligt, det är i grunden något bra, en livsviktig reaktion.
Det är kroppens alarmsystem som kickar igång oss vid upplevelser av ”fara, ilska, utmaningar och stress” Det är TOLKNINGEN av situationen som skapar reaktionen, det vill säga stressreaktionen i kroppen.
Tankar och tolkningar av situationen sätter igång en reaktion i kroppen, tankar på något vi "tror" ska hända. Tanbkar är bara tankar, ingen sanning, men det påverkar oss mycket, särskilt negativa tankar. Läs mera här Snorkel - Negativa tankar
Vi har många hormoner i kroppen, som styr olika delar. Sympatiska nervsystemet gör att Adrenalin kickar igång vid fara/stress, Noradrenalin är viktigt för vakenhet och koncentration, Kortisol aktiverar ”överlevarinstinkten” så att vi ”kör på”.
Systemet kickar igång ska göra oss vakna, alerta, beredda, ge extra kraft och motivation, det behövs vid fara och utmaningar mm. Detta är kroppens gaspedal kan man säga.
Normalt så återställs kroppen efteråt, med hjälp av parasympatiska nervsystemet, som aktiveras vid vila, avslappning, kroppens bromspedal.
Om man har obalans mellan krav och resurser, både från sig själv och andra, om man går länge utan återhämtning, som behövs för att återgå till normalläge, genom att varva ner, sova, vila, reparera, spara energi, slappna av, fysisk aktivitet, positiv aktivitet mm, så kan stress bli skadligt och slita på kroppen.
Det låter som om du ”kickar igång” bara av tanken på saker, du ligger till exempel och "varvar upp" då du egentligen ska vila och sova. Tänker "katastroftankar" och din hjärna signalerar ”fara” till kroppen, alarmsystemet sätter igång och överhettas, vilket gör att du säkert får svårt att tänka klart, får massor av symtom i kroppen och kanske fastnar i ”panik” och du kan inte slappna av och sova.
Vad är det i ditt liv som triggar igång dina stressreaktioner?
Hur ser det ut med din Livsbalans, balansen mellan var som TAR energi, lust, glädje och det som GER energi lust och glädje? läs mera här och prova formulär och veckokort. Snorkel - Livsbalans
Vilken återhämtningsteknik har du?
Tränar du någon fysisk aktivitet? Fysisk aktivitet sänker stresshormoner i kroppen och är en jättebra återhämtning och ett sätt att få kroppen tillbaka till "normalläge"
Vill tipsa dig om att börja träna lugn andning, avslappning och mindfulness - medveten närvaro. Medveten närvaro handlar om att träna på att vara häroch nu, inte där och då. fastna i saker som redan har hänt eller saker som kanske kommer att hända framöver. Snorkel - Mindfulness
Det finns information och övningar på denna sida. Vi har också två Appar,
Snorkelövning, med röstövningar och instruktioner.
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (använd kod x330) Som handlar om känslor och känsloreglering.
Träna då du är lugn för att sedan kunna stanna upp då du börjar stressa upp dig, då du får en massa jobbiga tankar.
Läs också på denna sida om stress,  och vad man kan göra. Man kan behöva hjälp med att prioritera och ha ”lagom krav” på sig själv. Bli medveten om dina tankar om dig själv, och dina höga förväntningar. Prata med dina föräldrar och mentor på din skola.
Skriv gärna igen om du vill, ge träning med avslappning, andning och mindfulness en chans, kom gärna med återkoppling.
Kram från Snorkel.