Hej! Jag är en 16 åring tjej och tror jag lider utav ångest. Jag har mått ganska dåligt och konstigt de senaste 3-4 månaderna. Jag känner ofta av illamående, ibland varje dag och ibland flera gånger veckan, men jag spyr aldrig. Jag kan känna mig yr och ibland nästan svimfärdig, lättare andfådd och ibland känns det tyngre att andas. Jag undrar om detta är tecken på ångest eller stress och i så fall vart man ska vända sig till för att få hjälp. Jobbigt att känna av konstant illamående och att det ibland går ut över min vardag.

Svar
Hej, tack för ditt brev. Du funderar om de kroppsreaktioner du känt de senaste månaderna kan bero på ångest och stress, du beskriver illamående, yrsel, andfådd och tungt att andas. Ångest och stress är samma "larmsystem" i kroppen, för att skydda och förbereda och aktivera  oss, för att fly eller kämpa mot faror och hot.
Läs mera om ångest Snorkel - Vad är oro/ångest?
Det du beskriver kan mycket väl bero på stress och oro/ångest, men det är naturligtvis svårt att svara på om det är så när man inte vet mera om din livssituation. Situation, tankar, känslor och beteenden, hänger ihop och påverkar varandra. De beteenden, det man gör, kanske för att minska obehag, klara av en jobbig situation eller lösa ett "livsproblem" i stunden, ger konsekvenser på kort och lång sikt.
Det kanske är så att du (tillsammans med dina föräldrar) behöver boka en tid på Vårdcentralen för en ordentlig kroppsundersökning. Ta några prover för att utesluta att det ligger fysiska orsaker bakom dina symtom. (hormoner, låga blodvärden, symtom från sköldkörteln mm) Prata med dina föräldrar.
För att få lite mera klarhet i vad som kanske "triggar igång" dina kroppreaktioner kan du prova beteendeanalys som finns på Snorkels startsida "lär känna dig själv, förstå varför du gör som du gör" och hur man kan förändra. Se instruktionsfilmen, läs info, kolla på målsättningar, alternativa beteenden och färdiga exempelkedjor så förstår du mera hur man gör.
Du misstänker ångest/stress, hur ser det ut i ditt liv gällande skola, vänner, familj och fritid/intressen? Hur ser det ut med din livsbalans? Livsbalans är balansen mellan vad som TAR och vad som GER energi, lust och glädje. Läs mera om livsbalans här Snorkel - Livsbalans
Långvarig stress/negativ stress uppstår då man har svårt att skapa balans mellan kravupplevelser från andra och/eller sig själv, sin upplevelse av att kunna göra något åt sin situation, hur jag kan prestera, samt bristande möjligheter till återhämtning av olika slag. Man försöker pressa sig lite till för att hinna och kunna klara av, går länge i en situation som upplevs hopplös, trist eller för svår, eller att man inte låter kroppen vila ut och slappna av mellan varven.
Långvarig stress/negativ stress sliter på kroppen och kan göra oss sjuka. Man kan lättare drabbas av infektioner, huvudvärk, värk och spänningar i kroppen, nedstämdhet oro/ångest. Negativ stress leder till störningar i återhämtningssystemen i kroppen, så att det blir svårare att sova och slappna av. Återhämtningssystemet i kroppen aktiveras av inre lugn, ro och avslappning. Om inte livet erbjuder tillräckligt många sköna, positiva och rogivande situationer måste vi skapa ett inre lugn ändå! Strategier som lugn magandning, avslappning och avspänning och medveten närvaro är användbara strategier.
I våra appar  Snorkelövning och
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330) hittar du fler övningar för att hantera stress och starka känslor.
Tidiga tecken på stress kan vara att man sover dåligt, återkommande huvudvärk och/eller ont i magen, kan vara
-trött även då du varit utsövd flera nätter i rad, brist på energi
-likgiltig, struntar i saker omkring dig
-regerar på ett nytt sätt på vardagliga små saker
-lätt irriterad, otålig
-ont i magen, ömhet i nack- och skulder muskler, huvudvärk, hjärtklappning
-svårare att koncentrera dig, glömmer bort saker, svårt att hitta, veta var man lagt saker
Läs mera om vad man kan göra vid stress Snorkel - Minska din stress
Negativa tankar påverkar oss mycket, särskilt om vi TROR på dem och följer dem. Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att tro på de negativa tankar som fastnar i vårt huvud.
Läs mera om negativa tankar och hur man kan bryta dem Snorkel - Negativa tankar
Prata med dina föräldrar om symtomen du känner från din kropp, som mycket väl kan vara just ångest/stress, men att det är bra att utesluta fysiska orsaker.
Då du vet lite mera så kan du skriva igen till frågelådan om du vill, för att få mera tydliga tips på vad man kan göra.
Kram från Snorkel