Hur berättar man för sina föräldrar om självskada? På ett bra sätt. Om jag skulle berätta skulle de börja skälla på mig och anklaga mig för att inte vara ärlig mot dem.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har inte berättat för dina föräldrar att du gjort dig själv illa, är rädd att dina föräldrar ska bli arga på dig om du berättar att du skadat dig själv, varit ledsen och mått dåligt, vilket är en jättejobbig tanke och känsla.
Men de kanske redan har märkt att du inte mått bra?
Förstår att du känner dig rädd för att du ska bli missförstådd, att de inte ska förstå dig. Och faktiskt så är det inte så lätt för föräldrar och andra i omgivningen, att förstå hur man kan skära sig själv, göra sig medvetet illa, skada sig med flit, då man mår dåligt.
Och det är inte så lätt att förklara.
Som förälder så är ens barn det käraste man har, bland det viktigaste i livet, man vill alltid sina barn det bästa, det man TROR är bäst för dem.
Att ens barn skadar sig, eller på andra sätt mår dåligt är svårt att ta in, man förstår inte och man blir rädd och orolig, och känslorna av oro och rädsla över sådant man inte kan förstå kan gå över i ilska, just för att man blir så rädd. Man kan själv inte ”reglera sig” utan låter rädslan gå över i ilska innan man hinner lugna sig.
Att få kunskaper och veta lite strategier för vad det är, varför, och hur man kan bryta detta beteende är en viktig del för att kunna förstå. Både för dig själv då du ska förstå dig själv eller få andra att förstå, och för dina föräldrar. Och du behöver din familj i detta. Läs på www.snorkel.se om självskadande beteende och vad man kan göra, så att du själv får lättare att förklara vad du tänker och känner.
Antingen kan du skriva ett brev till dem som de kan läsa i lugn och ro, så att de även förstår din oro inför deras reaktioner.. Berätta hur du mår och känner och att du är orolig för att de inte ska förstå dig utan bli arga. Berätta att du vill att de ska veta, och att du vill ha hjälp att komma ur detta.
Kan du inte visa dina föräldrar det som står om självskadande beteende på webbsidan , Snorkel - Självskadebeteende där det står om att göra sig själv illa, och om vad man kan göra.
Visa också andras frågor och svar om detta ur frågelådan på www.snorkel.se
Att man får lite mera kunskap och information om ämnet, kan minska den eventuella risken för att de skulle bli "arga" De kan själva läsa och fundera innan ni pratar tillsammans.
Vill du prata med dem "öga mot öga" så välj ett lämpligt tillfälle, och du vet bäst om du ska ta dem tillsammans eller var för sig, säg att du vill berätta om något svårt, som du behöver hjälp att komma ur, och beskriv att du är rädd för att de ska bli arga.
Att säga precis som du känner är en bra väg att gå.
Du behöver nog allt stöd och förståelse du kan få, för att bryta ditt självskadebeteende.
Prata med dina föräldrar om vad du önskar hjälp med, hur de kan stötta dig. Ni kan tillsammans göra krislista och träna krisfärdigheter
Den information om självskada och de strategier som finns beskrivet på www.snorkel.se  kommer från  en behandling som heter DBT, som vänder sig just till tjejer (och killar) som gör sig själv illa för att hantera starka känslor och ångest.
Du skriver inte så mycket mera om hur du har det, hur det funkar för dig med skola, kompisar, fritiden och med familjen, vad det är som är jobbigt och svårt just för dig.
Men du behöver mera hjälp, så tveka inte längre, berätta för dina föräldrar och det finns hjälp att få. Ni kan tillsammans vända er till Vårdcentral, första linjen mottagning eller direkt till Bup.
Tveka inte, berätta snarast så att du får hjälp och stöd.
Skriv igen och berätta mera om hur du mår och har det, och hur du gjorde för att berätta, kram Snorkel