Hej, Jag har ganska grov social fobi och har väldigt svårt att hålla ögonkontakt med människor, vilket förstör mycket i mitt liv.
Jag klarar inte av att jobba, gå i skolan eller fungera normalt på grund av min ångest. Jag har tidigare använt alprazolam för att kunna fungera i vardagen, inte för att bli berusad, men jag vet att det inte är en långsiktig lösning och vill inte använda det olagligt eller felaktigt.
Jag vill gärna få hjälp på rätt sätt och undrar vad jag kan göra när jag har svårt att söka hjälp på grund av min sociala fobi. Finns det någon behandling eller stöd jag kan få, känns rätt så jobbigt att prata med någon om detta och hållit på så nu i några år och orkar inte mer, vill gå och få rätt behandling på rätt sätt

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skriver att du har "grov social fobi", vilket innebär att ha ångest och vara rädd i sociala situationer, alltså i sammanhang då andra människor är med, och då man ska prata, äta, eller göra något då andra tittar på.
Det brukar också vara så att ångesten väcks INFÖR sociala situationer, och att det blir så jobbigt så man undviker den situationen. Efter en social situation så är det vanligt att man dömer sig själv på många sätt, inte tycker att man gjort något rätt eller bra, vilket också gör att sociala situationer blir ännu jobbigare. Du skriver att din ångest kontrollerar hela ditt liv, , och jag kan tänka mig att du ständigt oroar dig för om någon ska fråga dig om något, eller om du ska behöva redovisa eller är rädd för att göra något inför andra.
Man är rädd för att göra fel, inte duga, eller på annat sätt" göra bort sig" Man är så rädd osäker och ångestfylld, så det känns i hela kroppen, många försöker att synas så lite som möjligt, håller sig undan, slutar att träffa andra eller prata med andra, man börjar mer och mer undvika situationer med andra människor. Detta innebär att man blir allt mer ensam och "utanför" att man får mindre och mindre träning i att vara och prata med andra, och rädslan och osäkerheten bara växer. Ofta ”flyr” man och undviker de flesta sociala situationerna,  och det är ju den vanliga reaktionen vid stark ångest, att fly, det funkar ju bra på kort sikt, man slipper den ”akuta ångesten”, men på längre sikt så blir vara ångesten och svårigheterna värre. Man behöver möta, lära sig hantera och klara av de situationer som väcker ångesten.
Ångest är smärtsamt och jobbigt, det känns i hela kroppen, det är vårt inbyggda larmsystem som ska skydda oss då faror hotar vår existens. Man upplever något som tolkas som fara, hjärnan signalerar direkt till kroppen, utan att vi hinner tänka alls ibland, och ”larmsystemet” sätter igång, det sker en massa saker i kroppen som ska göra oss snabba, starka och stridsberedda. (hjärtat slår hårt pumpar blod till musklerna, tunnelseende-bara fokus på faran, snabb ytlig andning mm) Då man har social ångest så sätter detta larmsystem igång, ibland bara av TANKEN på en social situation, som alltså egentligen inte är en fara för oss. Det blir så obehagligt så vi undviker eller flyr från situationen.
Om du läser på den här webbsidan om oro/ångest, Snorkel - Oro och ångest vad det är, hur det känns och vad man kan göra, så kommer du att läsa om att det handlar om att börja jobba med sin oro/ångest, att övervinna den och börja våga göra det man är så rädd för, tar lite tid och är jobbigt. Men framförallt DET GÅR!!!
Man tränar i små steg att göra det man är rädd för, gör det medan man slappnar av, andas och väntar till ångesten lägger sig.
Man börjar med ett sådant steg som man klarar av och ökar efter hand. Träna i mindre sammanhang, tränar i steg ” läs om steg för steg träning” på webbsidan. Man kan göra en ”hierarki” dvs vad är svårast och vad är minst svårt, sedan jobba sig upp för stegen.
Vet familj hur tufft du har det, har du pratat med dem, de kanske känner igen sig i din situation och kan hjälpa dig i din träning.
När du börjar träna på detta i lagom takt och lagom nivå, så vänjer du dig mer och mer, du klarar av situationer och du blir mindre rädd. Du vet vad ångesten är när den kommer, varför den kommer, hur den känns och vad du kan göra. Naturligtvis inte lätt, men i små steg så kan man.
Läs också andras frågor och svar om oro/ångest och social fobi. så förstår du ännu mera vad du kan göra.
Kan tipsa dig om två bra böcker som handlar just om detta.
Dels ”Social ångest- att känna sig granskad och bortgjord” av Anna Kåver och
”Social fobi-social ångest” av bla. Tomas Furumark. Där kan du läsa mera konkret hur behandling/träning kan gå till .
Det finns Anders Hansens tv program ”din hjärna” första programmet säsong 1 handlar om stress, stress/ångest är samma system i hjärnan. De finns på SVT play.
Du funderar över hur du kan ta emot hjälp och behandling, JUST för att du har sådan social fobi. Och det finns behandling via nätet. Läs mera på länken nedan.
Internetpsykiatri
Berätta för din omgivning som kan stötta dig att till att få hjälp med detta. Läs också mera om hur behandling kan gå till.
Gå inte ensam och ha det så här jobbigt.
Snorkel har också flera appar som hjälp och stöd vid ångest. Gratis att ladda ner för alla.
Skills Uppsala reglera känsla, använd kod x330 om känslor och känsloreglering
Snorkelövning, röstinspelade övningar som hjälp för att minska ångest, avslappning, lugn andning, steg för steg träning, hantera ångest, mindfulness mm
Beteendecoach,lär känna dig själv och dina beteendemönster. Se hur situation, tankar, känslor, kroppen och det vi sedan GÖR, hänger ihop och påverkar varandra. Det vi sedan gör får konsekvenser på kort och lång sikt.
Hoppas detta kan vara en bit på vägen, kram Snorkel.
Skriv gärna igen i frågelådan och berätta om hur det går för dig.