Hej Har jag GAD eller en OCD ? Jag är en man på 32 år och har lite frågor om ångest, oro och depression. Just nu befinner jag mig i en period där allt är så stressigt både på jobbet, hemma och hela fritiden så känns det jobbigt.
Jag känner att jag inte kan varva ner för att jag hela tiden är så rastlös och måste göra nåt. Men när jag sitter ner känns det ändå stressigt i hela kroppen. Jag blir inte av med min ångest heller vilket jag får väldigt lätt nu, det kan komma av sig självt ibland utan att nåt har hänt. Men ibland kan jag få det av nåt jag säger, tänker eller gör och så fastnar jag i grubblerier och så där har det hållit på nu i en vecka. Jag analyserar det som jag gjort i ensamhet och låser oftast in mig på toaletten på jobbet flera gånger om dagen i högst 2 minuter och tänker: Vad gjorde jag nu? ”Sa jag nåt fel, gjorde jag nåt dumt och fel till exempel ”. Det är så jobbigt att gå och oroa sig för sånt för att det tar så mycket kraft.
Ett sånt exempel som hände var förra veckan på en Buss som jag åkte med till jobbet och då satt en tjej på motsatta sidan två säten bakåt med svanken synlig och inåtlutad mot väggen. Jag började titta på henne och tänkte ”kolla om man kan se hennes trosor.” Men sen tänkte jag ”nej jag vet ju inte vem det är eller hur gammal hon är.” Då fick jag en ångestfylld känsla och så höll det i sig hela dagen. Vad det fel? Jag tyckte att det var lite konstigt att jag gjorde och tänkte så. Är det exempel på tvångstankar? Eller generaliserat ångest syndrom (GAD?) Jag blir sån ibland att jag fastnar i negativa tankar och känslor som leder till ångest. Så hur ska jag göra för att bli av med den ångesten och gå vidare?
Tacksam för svar

Svar
Hej, tack för din fråga.
Du skriver själv att du är inne i en mycket stressig period just nu, både jobbet, hemma och fritiden.
Stress utan återhämtning kan verkligen slita på hjärnan och kroppen, ge en massa olika symtom. Stress och ångest är samma system i kroppen. I sig en "överlevnadsstrategi" ett system för att varna och förbereda kroppen för verkliga faror, gör oss beredda för att fly eller slåss mot en verklig fara. Ett väldigt viktigt system då man snabbt måste fly eller kämpa för sitt liv då vi levde som grottmänniskor, idag så lever vi inte med livshotande faror på samma sätt.
Stress ångest/oro "systemet" är en otroligt stark kraft, vilket den behöver vara, det är vårt skydd och en livsviktig överlevnadsstrategi, ska skydda oss från faror som kan hota vårt liv. Om det bara var en ”svagt tickande klocka” så skulle vi inte lyssna och agera snabbt och effektivt vid verkliga faror, som då vi kommer hem och överraskar en inbrottstjuv, blir jagade av en ilsken björn, eller en bil kör emot oss på fel sida av vägen. Man måste reagera och agera snabbt och direkt, utan att tänka så mycket.
Den delen i hjärnan som är vårt ”brandlarm” heter amygdala, den delen av hjärnan där förnuft, planering, logiskt tänkande mm sitter heter Frontalloben. Amygdala har ingen kontakt med frontalloben utan man ”känner och agerar” utan förnuftigt tänkande. Därför agerar vi inte så ”smart och genomtänkt” då vi följer akuta känslan vid ångest, fast det kanske känns så just då.
Systemet är som ett brandlarm man har hemma, som reagerar på matos och går igång som om det skulle brinna.
Brandlarmet har som en scanner som scannar av tecken på ”eventuella faror” och vid minsta misstanke sätter larmet igång. Den larmar kroppen för att förbereda oss för att fly ifrån eller kämpa emot ”faran”. Det man upplever stress och ångest inför eller efter, är det som scannern är inställd på. Olika för olika personer.
Hjärnan kan som sagt inte skilja på verkliga faror, och faror som bara finns i våra tanker ”tänk om” tankar, en massa stress/ångest/katastroftankar, tänk om det händer, tänk om tänk om… Det drar igång amygdalas stress/larmsystem, allt blod går ut i musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir ytlig för att syresätta musklerna av samma anledning, vi får tunnelseende- allt fokus ska vara på
”faran” mm (läs mera om stress och ångest på denna webbsida under VAD ÄR och VAD GÖRA, tipsar också om Anders Hansens program om hjärnan och stress, som finns på SVTplay nu
Din hjärna – Stress | SVT Play)
På det du beskriver så låter det som om att du lever i en väldigt stressande situation just nu, där du troligen inte avsätter tid för återhämtning, utan går med en konstant förhöjd stressnivå i kroppen (då minsta lilla droppe får bägaren att rinna över då den är så full) är "boven i dramat" och säkerligen även orsakar dina stressande tankar och att du "övertänker"
Snorkel - Minska din stress här får du tips på hur man kan minska stress.
Det är viktigt att jobba med återhämtning. Fysisk aktivitet kan vara en hjälp för att sedan kunna slappna av i kroppen med hjälp av olika avslappningsövningar, är man "uppe i varv" kan det vara svårt att slappna av direkt. När pulsen sjunker efter fysik aktivitet så följer stresshormoner ut ur kroppen. Återhämtning kan också vara positiva aktiviteter, göra saker man tycker om. Viktigt är också rimliga krav på sig själv, prioritera, säga nej då man behöver vila med mera.
Snorkel - Negativa tankar här får du tips på hur man kan bryta negativa tankar och övertänkande.
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa. Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro. Man behöver bokstavligen stoppa sina negativa tankar, resa sig upp gå därifrån och fokusera på något annat.
Vi har flera appar, bland annat Snorkelövning med olika röstinspelade övningar i avslappning och lugn andning.
Beteendecoach handlar om att se mönster och lära in nytt vad gällande problembeteenden, saker man gör för att kanske lugna sig själv, fungerar på kort sikt men förvärra på lång.
Situation, tankar, känsla, kroppen och det vi sedan GÖR, beteenden, hänger ihop och påverkar varandra. Det vi gör får konsekvenser på kort och lång sikt. Appen ger information och övningar för att hitta alternativa beteenden som fungerar bättre på lånmg sikt. Lära känna sig själv och sina beteendemönster.
Skills Uppsala registrera känslor (kod x330) handlar om känslor och känsloreglering.
Sköt om dig, och jobba för återhämtning i din stressade livssituation.
Skriv gärna igen och berätta om hur det går för dig.
Kram Snorkel