Hej Jag är en väldigt ambitiös person och har höga mål och framtidsplaner. Sen jag började gymnasiet har all min tid gått till att plugga för att få höga betyg.
Jag har försökt engagera mig i klassen, lite sämre försökt upprätthålla kontakten med de vänner jag har sen innan. Jag är vän med flera i min klass och känner de flesta ganska bra, dock är det inte riktigt någon som är speciellt likasinnad mig och har vid upprepande tillfällen försökt dra med klassen på att hitta på något men utan någon lycka.
När jag fick sommarlov var det väldigt skönt första veckan att få vila ut för en gångs skull. Men nu när det gått ett tag har jag insett att min sociala krets blivit så otroligt mycket mindre, och det är ingen som är intresserad av att umgås med mig längre för att de har skaffat nya vänner på gymnasiet. Jag är 16 år och fyller 17 i år, och jag känns verkligen som att jag är påväg att kasta bort mina tonår.
Vet ej vad jag ska ta mig till, nu under sommarlovet har jag ju tiden att vara med folk, men vet inte hur jag ska gå tillväga, jag har ju liksom ingen som vill vara med mig! Jag är egentligen en väldigt social person så att det är på detta vis gör verkligen ont i mig. De få vänner som kan tänkas vara med mig är också inte intresserade av typiska tonårs grejer (festa, pojkvänner osv.) Vilket är precis det jag känner att jag missar och det jag vill uppleva!
Jag har mått så dåligt de senaste dagarna, jag tränar och håller i gång men kan inte sluta tänka på det hur mycket jag än försöker distrahera mig från tanken, det blir jobbigare för varje dag att tänka på att jag kastar bort en sån fin tid i mitt liv. Vad ska jag göra? Hur ska jag gå till väga för att få känna att jag inte slösar bort denna tid av livet? Vill så gärna att detta sommarlov ska vara något att minnas, men just nu ser dagarna exakt lika dana ut dag in och dag ut. Min förälder är heller inte stöttande överhuvudtaget och han försöker inte förstå sig på mitt problem. Jag är ensambarn och vi ska inte göra nåt på hela sommaren. Det är ganska ensamt och trist och har som sagt mått väldigt dåligt senaste dagarna över att det är såhär och att det kanske ser ut såhär alla somrar framöver. Tankarna blir värre och dystrare för varje dag. Försöker tänka positivt men det är svårt. Snälla hjälp

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Ditt brev är verkligen ett bra exempel på hur "för höga" förväntningar och negativa tankar kan påverka en mycket negativt. Du är 16 år, ska fylla 17, har egentligen inte "åldern inne" för "festande" men tänker redan att du är på väg att missa den tiden och mår jättedåligt över det. Det gör att du inte kan "njuta" av den lediga tid du har.
Det är nog ett ganska vanligt problem du beskriver, att man kommer ifrån gamla vänner när man splittras efter olika gymnasieval och olika ny vänner och intressen. Du har inte heller hunnit få några djupare kontakter hos någon av de nya, det tar tid, energi och kraft att bygga nya relationer och börja en ny utbildning, och står nu lite ensam.
Du har svårt att distrahera dig från dessa "dystra" tankar, att du "kastar bort en fin tid i ditt liv" och att det kommer att "förbli" så här, och mår allt sämre.
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa. Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro.
Att försöka "tvinga sig själv" att inte tänka på något går inte, prova med att säga till dig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant, får absolut inte tänka på en rosa elefant, med sin långa rosa snabel och stora rosa öron. Får inte tänka på den rosa elefanten. Vad händer då? Jo det är precis just det du gör, tänker på den rosa elefanten.. Eller hur?
Börja med att bara lägga märke till och notera hur dina negativa tankar ser ut, bara se på dem som tankar, acceptera att du har dom som alla andra tankar du har. Det är bara tankar. Föreställ dig att tankarna glider förbi som moln på himlen, kommer, glider förbi och ett nytt moln, en ny tanke kommer och går. Låt dem glida förbi utan att fastna i dem. Säg till dig själv, "där kom en TANKE om att jag är helt ensam" Och där kommer en tanke om att det alltid kommer att vara så här" osv.
Detta handlar om mindfulness, medveten närvaro att vara precis här och nu i det som händer.
Läs mera om medveten närvaro och prova övningar här på webbsidan eller i Appen Snorkelövning som du kan ladda ner gratis. Det handlar om att styra fokus och uppmärksamhet dit där du vill ha den, vara i det som händer just nu och det du gör med alla sinnen, istället för att fastna i negativa tankar.
Prova att styra din uppmärksamhet, styra fokus och då distrahera dig själv på olika sätt, gå helt in i det du gör, istället för att ha fokus på de tankarna.
Beskriv tyst för dig själv det du gör, nu går jag vägen fram här, ser bilar, träd, människor, nu tar jag fram en tallrik, sked, öppnar kylen tar fram fil och flingor.. Beskriv rummet, människor, och så vidare.
Du kan också träna att parera varje negativ tanke om med en positiv. Gör en lista över positiva saker att ha tillhands.
Att säga STOPP till sig själv då man fastnar i negativt tänkande är också en teknik, att verkligen stoppa sitt eget "ältande" resa sig upp, gå därifrån och göra något annat.
Annat som kan vara till hjälp, då du fastnar i dina negativa tankar och självdömande, när de kommer, är att ifrågasätta dem lite, inte ta dem för annat än tankar, inte någon sanning.
Det är en skillnad att tänka;
-Jag ger upp! eller -Jag ska pröva ett annat sätt
-Jag kan inte göra bättre eller -jag kan alltid bli bättre
-jag kommer aldrig att klara det eller -jag ska lära mig hur man gör
-Det här är för svårt eller -Det här kanske tar lite längre tid
-jag kan ingenting eller -det här behöver jag öva mera på
- kommer aldrig att bli bättre- jag ska jobba mot mina mål
Läs mera och prova övningar på webbsidan Snorkel - Negativa tankar
Det brukar finnas olika aktiviteter för ungdomar på sommaren, vad som finns just i din kommun hittar du nog på kommunens webbsida, kolla på aktiviteter i din kommun. Kanske prova på saker du inte gjort tidigare, segla, fotboll, rida, måla eller annat.
Kolla också här Snorkel - Ensamhet
Läs också på  www.umo.se där skriver många ungdomar om liknande problem.
Hoppas du får en fin sommar, att du kan sänka dina förväntningar lite om att "måste" ha så roligt på sommaren, och att du kan fokusera på aktiviteter istället för negativa tankar.
Läs mera på snorkel.se och kolla in våra appar. Skriv igen i frågelådan om du vill.
Kram Snorkel