Hej, jag är en tjej på 19 år som har varit tillsammans med min pojkvän i snart 4 månader.
Dock finns det ett problem jag "övertänker" det mesta vilket håller på att förstöra våran relation, vad ska jag göra?
Vad ska jag göra för att inte övertänka att något kommer hända och hur ska jag kunna få ett lugn?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Denna webbsida och våra appar, Snorkelövning och Skills Snorkel reglera känsla (använd kod x330) innehåller många verktyg för att må bättre, hjälp att bryta oro/ångest, negativa tankar, ältande mm.
Du kan prova beteendeanalys som finns på startsidan. Det handlar om att se sig själv och de mönster man fastnar i. Negativa beteenden.
Dessa beteenden fungerar ofta på kort sikt (ditt ”övertänkande” kanske lugnar dig i stunden) men ställer till problem på längre sikt (missar det som händer nu, oron ökar på sikt, pojkvännen saknar mig då jag måste tänka hela tiden)
Se instruktionsfilm, läs information mm och prova först med färdiga alternativ (fastnar i tankar/ältande)
Tankar är vårt ständiga "småprat" med oss själva. Som att ha någon gående bredvid sig som hela tiden dömde, kommenterade eller ifrågasatte allt som hände och som man gjorde, då påverkas man mycket. Vissa tänker mera negativt än andra, och då ofta mera negativt om sig själv eller det som kommer att hända en.
Du vet, vissa ser att glaset är ”halv tomt” andra att det är ”halv fullt”. Vi är olika, och vi formas också utifrån var vi lägger fokus. .
Vi kan träna på att styra uppmärksamhet och fokus dit vi vill ha och behöver ha den, till ”här och nu” istället för ”där och då” saker som redan hänt eller eventuellt kan hända, men som vi inte vet något om, oron tar bara en massa onödig energi. Medveten närvaro- mindfulness.
Och som du beskriver, din ängslan och ditt ”övertänkande” kanske om att din relation ska vara bra och hålla, leder istället till att du inte njuter av den här och nu, den får inte tillräcklig ”näring”.
Vad utlöser dina negativa tankar, är det då du ska göra något, känner krav/förväntningar på dig, träffa någon, ser TV, hör viss musik.. Är det tankar på att inte duga, inte klara av, eller inte är ”värd”?
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa.
Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro.
Att försöka "tvinga sig själv" att inte tänka på något går inte, prova med att säga till dig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant, får absolut inte tänka på en rosa elefant, med sin långa rosa snabel och stora rosa öron. Får inte tänka på den rosa elefanten. Vad händer då? Jo det är precis just det du gör, tänker på den rosa elefanten.. Eller hur?
Att säga STOPP till sig själv då man börjar jämföra sig med andra eller ”älta negativa profetior” är en teknik, man är bra på olika saker, den enda man egentligen kan jämföra med är sig själv och hur man kämpar mot sina egna (rimliga) mål. Att aktivt RESA SIG UPP och avbryta sitt övertänkande, göra något annat, kanske ha en plan på vad man ska göra då man fastnar i ältande.
Hur ser dina tankar och ditt övertänkande ut?
Börja med att lägg märke till och notera hur dina negativa tankar ser ut, bara se på dem som tankar, acceptera att du har dom som alla andra tankar du har. Det är bara tankar.
Föreställ dig att tankarna glider förbi som moln på himlen, kommer, glider förbi och ett nytt moln, en ny tanke kommer och går. Låt dem glida förbi utan att fastna i dem. Säg till dig själv, "där kom en TANKE om att jag är värdelös" Och där kommer en tanke om att jag kommer att misslyckas" osv.
Du kan också på samma sätt föreställa dig en kassörska i en affär, hur varorna glider förbi på löpande bandet, hur hon tar upp en i taget, tittar på den scannar av den lägger tillbaka den och låter den glida iväg igen och hon tar upp en ny vara o.s.v. Hon fastnar inte och börjar fundera om varan är bra eller dålig, vad den ska användas till, var den kommer ifrån, utan bara ser den och låter den försvinna igen. Detta handlar om mindfulness, medveten närvaro, att vara precis här och nu i det som händer.
Läs mera om medveten närvaro och prova övningar här på webbsidan eller i Appen Snorkelövning som du kan ladda ner gratis.
Du kan också prova att distrahera dig själv på olika sätt, gå helt in i det du gör istället för att ha fokus på tankarna. Beskriv tyst för dig själv det du gör, nu går jag vägen fram här, ser bilar, träd, människor, nu tar jag fram en tallrik, sked, öppnar kylen tar fram fil och flingor.. etc.
Fysisk aktivitet, att träna ganska hårt är också en bra distraktionsteknik. Liksom lugn andning-andningsövning och avslappningsövningar (finns i appen Snorkelövning)
Oro leder till att man andas ytligt och snabbt samt att man spänner sig. För att ”lugna sig” behöver man andas lugnt och slappna av.
Du kan träna att parera varje negativ tanke om dig själv med en positiv. Gör en lista över positiva saker om dig själv att ha tillhands. Tex jag är en bra vän, jag är bra på matte, jag har ett vackert hår, jag har klarat att sjunga inför publik, jag är bra på att lyssna och inte avbryta andra, jag gör så gott jag kan etc.
Du kan be någon närstående om hjälp med att göra listan.
På Snorkel.se finns också också några dokument https://www.snorkel.se/strategier/dokument/
Om negativa tankar och bryta negativa tankemönster som du kan testa.
Hoppas detta kan vara en hjälp på vägen, det krävs lite träning att göra annorlunda, går inte på en gång. Skriv igen i frågelådan och berätta om hur det går för dig. Kram Snorkel