Hej! jag är en tjej på 33 år. Jag har börjat bli nedstämd och ledsen känner mig inte som en människa inuti mig. Ibland undrar jag varför livet ska vara så tufft i bland?
Jag har ett bra liv men mår ändå dåligt, borde jag må bra då?
Jag skäms för att jag mår dåligt när jag ändå har ett bra liv.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skriver att du har "ett bra liv" (alltså att du inte har något som är jobbigt gällande familj, skola, vänner eller fritid) Du känner skam för att du inte mår bra trots att du har det bra.
Det är verkligen jättebra att du inte känner att du har svårigheter i ditt liv, men trots det så mår du inte bra. Tvärt om, du känner dig nedstämd. Så något är inte helt ok.
Hur fungerar det med sömn, mat, fysisk aktivitet stress och återhämtning?. Sådant som också påverkar också måendet mycket.
Om du tänker stress som ett glas med vatten, om glaset är nästan fullt hela tiden så behövs väldigt lite för att det ska rinna över.
Om glaset blir tömt så kan man fylla på väldigt mycket, man kan klara av mycket mera stress och negativa händelser.
Om det händer något ”svårt eller tungt” i ens liv, som påverkar ens liv negativt - en kris av något slag (förlust, sjukdom i familjen, flytt m.m.)
ELLER om man lever under en längre period i en tung och svår livssituation som innebär att det är för många negativa saker i livet och för få positiva, utan eller bristfällig återhämtning,
så finns risken att man hamnar i nedstämdhet/depression. Man behöver balans i livet gällande vad som GER energi, glädje, lust och ork och får en att må bra, och det som TAR energi, list, gldje och ork, och får en att bli nedstämd och må dåligt.
Detta kallas LIVSBALANS- alltså vad som tar energi, kraft och ork och vad som ger energi kraft och ork.
Du kan läsa mera om livsbalans på webbsidan Snorkel - Livsbalans och prova formulär och veckokort för balans i livet.
Vad ger och tar energi för just dig? Vad behöver du mera respektive mindre av?
Det är viktigt att beskriva just stress, stress är inte bara att man har ”mycket att göra” tvärt om, det kan vara mycket stressande att inte ha något alls att göra (t.ex. arbetslöshet och brist på aktiviteter)
Det finns yttre (många saker och händelser omkring en) och inre (tankar, känslor, saker i kroppen mm) stress.
Vårat stressystem är kroppens ”brandlarm” ett livsviktigt larmsystem, en överlevnadsstrategi genom den mänskliga utvecklingen som ska skydda oss vid verkliga faror som vi måste fly ifrån eller slåss emot för att överleva.
(påkommer en inbrottstjuv, en bil som kör mot oss på fel sida, jagad av ett farligt djur osv)
Problemet är att brandlarmet inte kan skilja på en verklig fara som hotar och en fara som bara finns i vårt huvud, i våra tankar-orostankar.
Dina negativa orostankar och din livssituation sätter igång brandlarmet med ångest som resultat.
(Titta på svt-play ett program som heter DIN HJÄRNA och stress med Anders Hansen,
läs också mera på denna webbsida www.snorkel.se under vad är- oro/ångest och nedstämdhet och stress under VAD ÄR OCH VAD GÖRA)
När det handlar om ångest/stress, som också till en början handlar om en naturlig reaktion till hjälp för oss, en ofarlig men obehaglig reaktion som ofta är mycket kroppslig (hjärtat slår hårt för att pumpa blod till musklerna, andningen blir snabb o ytlig av samma anledning, tunnelseende, värme känsla mm)
så finns många strategier på denna webbsida för att hantera och på sikt minska den (avslappning, andningsövningar, medveten närvaro mm)
Appen Skills Uppsala Snorkel reglera känsla använd kod X330 (läs där om känslor och känslans funktion)
Appen Snorkelövning med många olika röstövningar.
Dessa övningar är också en viktig del för att vända onda cirklar vid just nedstämdhet (depression) och så då även BETEENDEAKTIVERING- att alltså komma igång med aktivitet igen, för att få in fler positiva saker i livet.
Göra fast man inte har ork och lust till en början. Små steg fram, börja i liten skala.
Det är också viktigt med verktyg för att hantera stress, och jobba med återhämtning, som avslappning, lugn andning och medveten närvaro (t.ex. kroppsscanning, fantasiövning, då man har svårt att sova- för att få stressystemet att lugna ner sig)
Oro är ofta ett malande, som tar kraft och energi, som sällan sällan leder fram till några konstruktiva planer eller resultat, oron handlar ofta om negativa dömande över saker som redan hänt och som vi inte kan göra så mycket åt, och många av de sakerna var det bästa vi kunde göra just då, utifrån den situation och den kunskap o förutsättningar vi hade då..
Och så även oro för framtiden, ofta av katastrofkaraktär, tänk om det eller det händer/inte händer, kommer inte att gå, inte att klara etc.
Framtiden vet vi heller ingenting om, så det blir slösad kraft och energi.
Det vi kan påverka, det vi kan förändra är JUST NU, och ofta är saker ganska OK just nu.
För att leva lite mera efter nuet, så kan man träna och tillämpa medveten närvaro, mindfulness, att vara just nu med alla sina sinnen.
På denna webbsida och i våra appar finns mycket beskrivet och övningar i medveten närvaro/mindfulness.
Du kan också använda webbsidan och appar när du pratar med familj/vänner om hur du mår och känner. Det är ju lite svårt att förklara hur man tänker o känner för någon annan, särskilt då man knappt har koll på det själv, och det är svårt för utomstående o anhörig att förstå.
De blir dessutom ofta rädda och den första reaktionen på det är ju att undvika, skjuta undan och försöka fly ifrån det, som dina föräldrar som du upplever inte förstår och lyssnar, man är säkert rädd och vill inte att du ska må och känna såhär.
På denne webbsida finns även en modell för att lära sig, träna och öva, på att göra BETEENDEANALYS, för att se mönster av negativa tankar och beteenden som kanske funkar på kort sikt men ställer till problem på längre sikt. Du hittar den på startsidan www.snorkel.se
Prova den för att se tydligare vad som händer för just dig. Se mönster i hur situationer, tankar, känslor, kroppen och det du GÖR får konsekvenser på kort och lång sikt.
Slutligen läs om acceptans och prova övningar Snorkel - Acceptans och om självvalidering Snorkel - Validering
Du kan behöva träna på att acceptera, "se livet som det är" acceptera att du ibland inte mår bra, trots du har ett bra liv, och att livet är tungt i perioder.  Tillåt dig att må som du gör, utan att känna skam och skuld. Livet och måendet går upp och ner. Ingen mår bra hela tiden.
Hoppas att detta kan vara en liten bit på vägen för att må bättre.
Skriv igen i frågelådan om du vill. Kramar från Snorkel.