Jag har mått dåligt länge och det blir värre och värre hela tiden. Jag pratar med mamma och pappa och en kurator men det känns inte som att de förstår även om jag nästan varje dag gråter hemma och i skolan.
Jag är riktigt trött på att ingen förstår mig och på att inte bli tagen på allvar. Alla säger bara att det blir bättre men det blir bara sämre och jag vill inte mer nu.
Vill inte må såhär dåligt och nu får det vara nog. Kämpar så mycket men trots det blir det bara sämre. Vill må bra och fortsätter leva men jag vill samtidigt inte leva när det är såhär.
Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Att inte må bra och dessutom uppleva att ingen förstår, att kanske inte orka med alla krav och förväntningar som man upplever från sig själv och omgivningen, är tungt. Du tycker att det bara blir värre och värre och gråter varje dag både hemma och i skolan. Du kämpar men upplever att ingen tar dig på allvar.
Du skriver inget om vad som händer då du mår dåligt, vad triggar igång ditt dåliga mående?
Du skriver inte heller hur gammal du är, eller på vilket sätt du mår dåligt. Det är ganska vanligt att man mår dåligt, att känslorna svänger upp och ner, utan egentlig orsak, då man är i puberteten. Man växlar mellan ledsnad, oro, och irritation.
Många hormoner i kroppen som påverkar detta. Man utvecklas snabbt så man hänger knappt med själv i vad som händer, kroppen påverkas och hur man tänker, känner och beter sig.
Det är kanske det som dina föräldrar tänker på då de säger att det kommer att bli bättre, eftersom de vet att tonårsperioden med alla svängande känslor är övergående.
Men det blir både jobbigt och svårt för dig att prata med dina föräldrar när du upplever att de inte alls förstår hur du menar, men det finns ingen genväg i detta, man behöver jobba för att förstå varandra, man behöver inte tycka lika men försöka sätta sig in i den andres situation och tillsammans komma framåt. Så du behöver fortsätta kämpa för att din omgivning ska förstå dig bättre, och kunna hjälpa dig att må bättre.
Du har provar att själv försöka prata med dem, och detta har inte fungerat. Kan du prova med att skriva ett brev, eller kanske maila? Där du uttrycker hur du mår, tänker och känner, använder "Jag-budskap", dvs uttrycker att JAG känner, JAG tänker, JAG önskar, JAG tycker detta är svårt, JAG blir ledsen då... osv.
samt kanske dina tankar/förslag hur ni skulle komma till en lösning. JAG föreslår att... Du kan läsa mera om JAG-budskap här Snorkel - JAG budskap
Eller finns det kanske någon i din omgivning, far/morföräldrar, moster/faster, bekant, som kan hjälpa dig uttrycka hur du mår, hur det blir samt vad du tänker/känner/önskar/behöver, känna att någon bryr sig..? Som kanske kan prata med dina föräldrar först och sedan pratar ni tillsammans?
När man mår dåligt och knappt vet eller kan uttrycka för sig själv hur man mår och vad som påverkar, då är det väldigt svårt att försöka få någon annan att förstå. Ett bra verktyg för att förstå sig själv, reaktioner, sina känslor, tanker beteenden och de konsekvenser det får, är att träna på att göra beteendeanalys- se en kedja av händelser. Du hittar beteendeanalys på snorkels startsida www.snorkel.se (beteendeanalys kommer också inom kort som en egen app, och kommer att heta "beteendechoachen")
Du och dina föräldrar kan också läsa tillsammans på snorkels webbsida om olika former av psykisk ohälsa, om att må dåligt på olika sätt och om vad man kan göra för att må bättre.
Bland annat om livsbalans, hur ser det ut i ditt liv med skola, kompisar, fritid/intressen och familj?
Vad är det som GER energi, lust, glädje och får dig att må bra. Och vad är det som TAR, energi, kraft glädje och får dig att må dåligt?
Läs mera om livsbalans och prova formulär och veckokort här Snorkel - Livsbalans
Snorkel har också en App som heter Skills Uppsala Snorkel reglera känslor. kod x330. Som handlar om känslor, beteenden som är koipplade till våra känslor och hur man kan träna på att bryta starka känslor som "nästan dränker en".
Sköt om dig, prata med dina föräldrar igen, och skriv gärna igen i frågelådan och berätta mera om på vilket sätt du inte mår bra, (när, var, hur, tankar, känslor och vad du gör när du inte mår bra) för att få lite mera konkreta tips på vad du kan göra i dina jobbiga situationer för att bryta..
Kram från Snorkel