Hej, jag är en kille på 11 år och undrar om nedstämdhet efter att jag läst lite här på snorkel.
Kanske skulle det lika gärna kunna vara att jag är deprimerad. Jag är glad några dagar och dom andra mår jag bara skit.
Det känns som jag har väldigt höga krav på mig och ingen förstår mig. Det kan väll inte vara humörsvängningar på grund av puberteten för det känns väl lite för tidigt för det.
Är jag ledsen eller bara töntig?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det vi kan börja med att konstatera är att du absolut inte "bara är töntig".
Du känner det du känner.
Sedan är det väldigt mycket som påverkar det vi känner, som kan vara mer eller mindre "sant", och som vi kan påverka så att vi mår bättre. Som till exempel tankar, tankar är bara tankar, ingen sanning, vi kan tänka och fantisera precis vad som helst.
Tankar är vårt ständiga "småprat" med oss själva. Som att ha någon gående bredvid sig eller sittande på axeln, som hela tiden dömde, kommenterade, tolkade och ifrågasatte allt som hände och som man gjorde, då påverkas man mycket.
Vissa tänker mera negativt än andra, och då ofta mera negativt om sig själv. Tankar påverkar våra känslor, våra reaktioner i kroppen och det vi sedan gör.
Om man till exempel går förbi en grupp unga som skrattar, och då tänker "de skrattar åt mig" "De tycker att jag ser konstig ut" då kommer ytterligare en mängd negativa reaktioner. Man kanske känner rädsla och obehag, pulsen slår hårt, hjärtat klappar, andningen ökar och man blir spänd och stel. Troligtvis så ökar man på stegen och skyndar förbi. Vid nästa tillfälle då man närmar sig samma plats, eller en grupp unga, så kommer samma tankar "de kommer att skratta åt mig" och man kanske går en stor omväg.
Om man istället andas lugnt, slappnar av, ifrågasätter sin negativa tanke lite om man får den. Håller fokus och uppmärksamhet till det man ser och hör, och kanske ser hur det är någon som berättar något roligt, som de andra skrattar åt. Om tanken såg annorlunda ut, till exempel "undrar vad de skrattar åt" "något roligt händer där borta" kanske leder då den tanken till att man blir intresserad och nyfiken, går närmare, kanske blir inbjuden att lyssna eller hör vad de skrattar åt, skrattar lite för dig själv, mår bra och går glatt därifrån.
Vissa typer av tankar kommer så snabbt att vi knappt märker dem. De brukar därför kallas för negativa automatiska tankar NAT. Eftersom de kommer så snabbt så hinner vi inte alls reflektera om de är sanna eller inte, i stället reagerar vi på dem med en känsla.
Genom att bli mera medveten om vad man tänker när man mår dåligt, och lära sig alternativa sätt att tänka. Lära sig strategier för att bryta negativa tankar, stoppa sig själv, kan man lindra och minska psykiskt dåligt mående.
Vad utlöser just dina negativa tankar,  hur ser de ut, är det tankar på att inte duga, inte klara av, eller inte kan göra rätt? När kommer de?
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa. Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro.
Vid nedstämdhet/depression är ett av symtomen att våra tankar blir väldigt mörka och negativa, man tänker och tolkar negativt.
Läs mera om vad man kan göra vid negativa tankar Snorkel - Negativa tankar
Alla människor är ledsna och känner sig nedstämda ibland, det är helt naturligt att bli ledsen och "sörja" när något är jobbigt eller något jobbigt händer oss i livet.
En kris t.ex. en förlust av något slag; ett älskat husdjur som dör, nära anhörig sjuk eller dödsfall, en kompis som väljer att vara med någon annan, konflikter och bråk, en jobbig flytt med mera.. Roliga och positiva saker i livet försvinner, och det kanske tillkommer flera jobbiga och svåra.
Det kan också vara så att man går under en längre tid i en svår, jobbig och tung livssituation, där man känner att man inte har förutsättningar klara egna eller andras krav och förväntningar. Du skriver att du har väldigt höga krav på dig själv och upplever att ingen förstår dig.
En jobbig livssituation som innehåller för få roliga och positiva saker och för många jobbiga, obehagliga och svåra inslag kan leda till att man hamnar i en ond cirkel av ledsnad, sorg och grubbel, man drar sig undan, och blir passiv.
Det man tidigare tyckt varit roligt i livet försvinner mer och mer, dels genom förlusten eller det som först utlöste ledsenheten, dels genom att man drar sig undan och blir mer passiv och förlorar ytterligare positiva saker, som kontakten med kompisar, fritidsaktiviteter, lust att läsa eller se på TV.
Vissa personer klarar jobbiga situationer bättre än andra. Hur nedstämdhet utvecklas kan också bero på känslighet och ärftlighet. En del har bättre sätt och kan själva ta sig ur sin ledsnad och hantera sorg genom att söka sig till andra roliga och meningsfulla aktiviteter som gör att man känner sig gladare igen.
Men många klarar inte att lösa det på egen hand och kan behöva hjälp från någon vuxen att ta sig ur sin ledsnad och passivitet.
Hur ser det ut i ditt liv, gällande skola, kompisar, fritid o intressen och med familjen? Hur ser det ut med din "livsbalans" (det som tar energi, lust och glädje o gör dig ledsen och orolig och det som ger energi lust och glädje och gör dig glad och lustfylld.) Läs mera om livsbalans och prova formulär och veckokort Snorkel - Livsbalans
Hur ser det ut med mat och sömn, viktiga byggstenar för allt mående?
Vad är det för skillnad på de dagar du är glad och mår bra, mot de dagar du bara mår skit? Kan du se något mönster?
Du behöver prata med dina föräldrar, berätta hur du känner och att ni tillsammans pratar med dina lärare, din mentor. Hur du bäst kan få hjälp att minska krav och vilken hjälp och stöd du behöver.
Du och dina föräldrar kan läsa mera på denna webbsida, om just oro och nedstämdhet, och vad man kan göra.
Snorkel har också två appar
Snorkelövning men olika röstövningar och
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor. (kod x330) som handlar om känslor, och hur man kan träna på att reglera och minska starka känslor.
Det viktiga är att kunna prata med någon nära om hur man känner och tänker, få stöd, någon som lyssnar och försöker sätta sig in i situationen, fast de inte känner och tänker lika.
Och få hjälp hur man kan förändra och hitta strategier som gör att man mår bättre.
Så gå inte ensam, prata med dina föräldrar, kanske visa dem ditt brev och svar. Så kan ni tillsammans fundera över om och vilken hjälp du isf behöver, informera skolan med mera.
Skriv igen i frågelådan om du vill, berätta mera om hur det går för dig och vad som påverkar hur du mår, tänker och känner.
(Kolla på beteendeanalys tillsammans med dina föräldrar, se en kedja av händelser. En träning i att se vad som påverkar, hur man tänker, känner och GÖR, samt vilka konsekvenser det får på kort och lång sikt.
Beteendeanalys finns på Snorkels startsida.
Kram från Snorkel