Hej, Jag vet inte hur jag ska börja, men ibland så känns det som att livet är jätte svårt, att vara en människa är ännu svårare.
Jag vet ej var energin har tagit vägen, var att vara positiv har tagit vägen.
Jag har inte kraft att bära upp "mig". Jag vet att verkliheten är kaos, problem (att jag gjorde fel) kommer, och kommer fler och fler hela tiden, tar aldrig slut.
Men jag vet inte hur och vad jag kan ta tillväga för att förbättra situationen.
Jag vill inte vara nedstämd och bara fastnar i " problem / fel". Men det känns som att det aldrig blir rätt. Känner mig tom, hjälplös, är jätte dåligt att kommunicera med min nära eller kära.
Jag vet inte om det jag säger är rätt eller fel, jag vet inte om det jag säger är bara ett klagande tal eller om jag vill dela med mig och ville att motparter ska lyssna.
Jag vet inte riktigt hur jag mår eller att sätta ord på det.
När närstående påpekar att jag gjorde fel, så känns det som att jag bara vill hitta en hål och gömmer mig, skyller på mig själv, och gråter och slå på mig själv för att få ut känslor, eller på ett annat ord straffa mig själv.
Detta är otroligt jobbigt och irriterande. Ofta så känner jag inte igen mig själv. Jag vet inte vem jag är. Jag är jätte dålig på att tänka och fundera, vilken gör att jag är så beroende av min flickvän (hon tänket mycket, överväga mycket, hon tänker på allt, tänker om alla). Hon planerar allt, jag behöver bara följa och lyssna och lyder.
Jag vet inte. Jag vet inte hur jag ska förklara. Det blir så problematisk, att hon tänker och planerar, och jag är detn som utför.
Så småningom så tappar jag förmågan att tänka och viljan att tänka.
Jag känner mig som en robot, utan hjärna, kan inte tänka.
Jag är redan 24, men känner mig och beter mig som ett barn, med det menar jag att jag inte kan vara självständig, jag har aldrig löst ett problem utan någon hjälp.
Ibland har jag jätte bråttom att göra klart en grej, tänker inte att det ska vara bra, bara att jag har gjort det och det är klart med det.
Ibland så är det helt tvärtom, jag dröjer tills andra blir arga och säger till mig, att du måste göra det nu!
Jag vet inte vad respekt är, vet inte vad ansvar är.
Allt jag gör blir bara fel, allt jag säger blir bara fel. Jag orkar inte så.
Jag är så dåligt att dela mina känslor med min flickvän, hon uppmuntrar mig. Men när hon börjar bli irritera eller höjer sin röst, då börjar jag blir rädd, då stoppar jag, bara tänker att hon inte förstår mig, ingen förstår mig.
Men egentligen är det kanske tvärtom, att jag inte förstår henne, jag förstår inte världen.
Att våga leva är mycket svårare än att ta livet av sig.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det är lätt att skriva under på det du skriver, att livet är svårt ibland och att vara människa är svårt ibland.
Och relationer, så svårt det kan vara!
Relationer är och har varit ett ”måste” för vår mänskliga utveckling, vi har behövt upptäcka, utvecklas och samspela tillsammans, för att klara av alla faror genom miljontals år.
Även idag behövs relationer, vi har olika relationer i olika situationer. Klasskompisar, vänner, partners, arbetskamrater, lärare, föräldrar och olika släktingar, träningskompisar, nära relationer och mera ytliga relationer.
Om du ser tillbaka på olika relationer (inte bara partners) som du haft genom livet så kan du säkert se hur olika de sett ut och fungerat.
Vi har olika ”roller” i olika sammanhang, vi är annorlunda hemma än på jobbet, eller hur?
Och relationerna skiljer sig också i olika sammanhang. Du har säkert också varit i olika gruppsammanhang, sett att vissa människor är väldigt aktiva (pratar, berättar, frågar, tar sin plats) och andra är mera passiva. OM man är lite mera av den passiva personen, så är det lätt att ”tystna” om någon annan är väldigt aktiv.
På gott (kan vara lite skönt) och ont (man blir FÖR passiv och tillbakadragen, tar inte för sig)
Det händer också något i gruppen och med sig själv, om dessa aktiva personer är hemma någon dag, andra måste då träda fram och bli mera aktiva.
Känner du igen detta?
Du beskriver att du blivit väldigt passiv i relationen till din flickvän, som planerar, analyserar och agerar ”säger vad du ska göra”. Du litar på henne, känner dig själv osäker i dessa sammanhang och följer hennes ”råd”.
Och precis som du skriver så ökar detta på din osäkerhet och passivitet. Man behöver öva, träna, göra ”fel” och lära sig, för att utvecklas..
Om din flickvän var mera passiv, väntade in dig, så skulle du kunna träna mera på att fundera ut själv vad du vill och behöver. I små steg.
Testa beteendeanalys som finns på Snorkels startsida. Se en kedja av händelser, handlar om hur situationer, tankar, känslor, kropp och det vi GÖR påverkar på kort och lång sikt.
Vi fastnar också lätt i gamla beteendemönster.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, målsättningar, färdiga kedjor, alternativa beteenden med mera. Prova först med färdiga alternativ för att sedan kunna skriva helt egna analyser.
Problembeteenden som till exempel blir passiv, tystnar eller fastnar i negativa tankar, kanske…
Snorkel håller just nu på att uppdatera om relationer, håller på att göra några små filmer om relationer, ”skapa och bevara goda relationer” skickar en länk till dem som du kan kolla på om du vill. Till exempel DEAR MAN för att få det man vill ha och behöver, och för att säga nej.
Give Skills https://s3m.io/FXzMV
DEAR man https://s3m.io/4BS5J
Du kan också kolla på dessa om jag-budskap och validering, dock inte fått ljud ännu.
Relationsfärdigheter VALIDERING https://s3m.io/Zs0iY
Relationsfärdigheter Jag-budskap https://s3m.io/zW2OK
Något som också är viktigt i relationer är just balans i relationen, att ge och att få från båda, kanske i olika perioder, men att båda ska få plats. Trots att man är olika.
Du kan kolla på livsbalans, formuläret balans i livet vad tar energi, kraft, ork och gör mig nedstämd/stressad och vad ger energi, kraft och ork och gör mig glad/lycklig.
Man kan använda den för hur det ser ut i relationen.
Du skriver också att du inte ”känner igen dig själv” och jag undrar hur du mår.
Går man länge i en situation som upplevs svår och tung så kan man bli nedstämd/deprimerad. Då får man också väldigt tunga tankar, saker upplevs mörkt och negativt. Du kanske behöver boka tid på Vårdcentralen, få beskriva det du upplever, som du gjorde hit till frågelådan, och få bedömning hjälp och stöd.
Du uttrycker flera gånger att du gjort ”fel”, att du upplever att du ”bara gör fel”. Det låter som du har mycket tunga tankar.
Tankar är vårt ständiga "småprat" med oss själva. Som att ha någon gående bredvid sig som hela tiden dömde, kommenterade eller ifrågasatte allt som hände och som man gjorde, då påverkas man mycket.
Vissa tänker mera negativt än andra, och då ofta mera negativt om sig själv eller det som kommer att hända en.
Du vet, vissa ser att glaset är ”halv tomt” andra att det är ”halv fullt”.
Vi är olika, och vi formas också utifrån var vi lägger fokus. .
Vi kan träna på att styra uppmärksamhet och fokus dit vi vill ha och behöver ha den, till ”här och nu” istället för ”där och då” saker som redan hänt eller eventuellt kan hända, men som vi inte vet något om, oron tar bara en massa onödig energi. Medveten närvaro- mindfulness.
Vad utlöser dina negativa tankar, är det då du ska göra något, känner krav/förväntningar på dig, träffa någon, ser TV, hör viss musik..
Är det tankar på att inte duga, inte klara av, eller inte är ”värd”?
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa. Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro.
Att försöka "tvinga sig själv" att inte tänka på något går inte, prova med att säga till dig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant, får absolut inte tänka på en rosa elefant, med sin långa rosa snabel och stora rosa öron. Får inte tänka på den rosa elefanten.
Vad händer då? Jo det är precis just det du gör, tänker på den rosa elefanten.. Eller hur?
Att säga STOPP till sig själv då man börjar jämföra sig med andra eller ”älta negativa profetior” är en teknik, man är bra på olika saker, den enda man egentligen kan jämföra med är sig själv och hur man kämpar mot sina egna (rimliga) mål. Att aktivt RESA SIG UPP och avbryta sitt övertänkande, göra något annat, kanske ha en plan på vad man ska göra då man fastnar i ältande.
Hur ser dina tankar ut?
Börja med att lägg märke till och notera hur dina negativa tankar ser ut, bara se på dem som tankar, acceptera att du har dom som alla andra tankar du har. Det är bara tankar. Föreställ dig att tankarna glider förbi som moln på himlen, kommer, glider förbi och ett nytt moln, en ny tanke kommer och går. Låt dem glida förbi utan att fastna i dem.
Säg till dig själv, "där kom en TANKE om att jag är värdelös" Och där kommer en tanke om att jag kommer att misslyckas" osv.
Du kan också på samma sätt föreställa dig en kassörska i en affär, hur varorna glider förbi på löpande bandet, hur hon tar upp en i taget, tittar på den scannar av den lägger tillbaka den och låter den glida iväg igen och hon tar upp en ny vara o.s.v.
Hon fastnar inte och börjar fundera om varan är bra eller dålig, vad den ska användas till, var den kommer ifrån, utan bara ser den och låter den försvinna igen. Detta handlar om mindfulness, medveten närvaro att vara precis här och nu i det som händer.
Läs mera om medveten närvaro och prova övningar här på webbsidan eller i Appen Snorkelövning som du kan ladda ner gratis.
Du kan också prova att distrahera dig själv på olika sätt, gå helt in i det du gör istället för att ha fokus på tankarna. Beskriv tyst för dig själv det du gör, nu går jag vägen fram här, ser bilar, träd, människor, nu tar jag fram en tallrik, sked, öppnar kylen tar fram fil och flingor.. etc.
Fysisk aktivitet, att träna ganska hårt är också en bra distraktionsteknik. Liksom lugn andning-andningsövning och avslappningsövningar (finns i appen Snorkelövning)
Oro leder till att man andas ytligt och snabbt samt att man spänner sig. För att ”lugna sig” behöver man andas lugnt och slappna av.
Du kan träna att parera varje negativ tanke om dig själv med en positiv.
Gör en lista över positiva saker om dig själv att ha tillhands.
Tex jag är en bra kompis, jag är bra på matte, jag har starka ben, jag har klarat att spela gitarr inför publik, jag är bra på att lyssna och inte avbryta andra, jag gör så gott jag kan med mera.
Du kan be någon närstående om hjälp med att göra listan.
På Snorkel.se finns också några dokument https://www.snorkel.se/strategier/dokument/
om negativa tankar och bryta negativa tankemönster som du kan testa.
Detta svar blev mycket långt, innehåller många olika ”tips på strategier/verktyg” hoppas att det är en liten bit på vägen. Skriv igen i frågelådan om du vill, läs också mera på webbsidan under vad är och vad göra.
Prova våra appar och läs andras frågor/svar. Kram från Snorkel