Hej! Jag är 20 år och bor hemma, studerar och jobbar extra och på helgen är jag ofta hos min kille. Alla min kompisar har flyttar och börjat på utbildningar, jag jobbar som timvikare inom omsorgen men just nu och hela hösten och framtill jul så har det varit brist på jobb så jag fått lov att vara hemma.
Och jag tycker att jag känner mig mer och mer nedstämd psykiskt för det skriks ofta hemma och blir tjafs och sen är det plötsligt "mitt fel för att jag inte är trevlig"?
Jag orkar inte leva såhär, måste ändra på något i mitt liv just nu för jag mår inte bra. Har även sagt att jag inte mår bra till mina föräldrar och även syskon men de lyssnar inte och pratar bara "skit" bakom ryggen när jag är borta...

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skriver ingen direkt fråga, men svarar dig ändå.
Det är många saker både yttre och inre, som påverkar psykisk hälsa, precis som fysisk hälsa.
Arv, sårbarhet, fysiska sjukdomar, egna svårigheter, miljö, tankar, känslor, kroppsliga reaktioner, hormoner, omgivning, stress, återhämtning, sömn, motion-fysisk aktivitet, belastning, mat/näring/vitaminer med mera
Har man obalans i livet, lever i en tung eller svår livssituation, eller att det händer något som innebär en förlust av positiva konsekvenser och ökade negativa, (som för dig iom att du suttit mera hemma och inte haft jobbet.) Så att livet innehåller för många saker som tar energi, lust, ork, och gör mig ledsen/stressad och för få saker som ger energi, lust, kraft och ork och gör mig glad. Då finns risken att man blir nedstämd.
Om det händer något särskilt som påverkar ens liv mycket, en händelse eller en kris av något slag, eller om man går länge i en svår och tung livssituation, där man känner att man inte klarar av till exempel egna eller andras krav, så blir kan man bli nedstämd/deprimerad. Läs mera om livsbalans, på Snorkels webbsida Snorkel - Livsbalans
Prova också formuläret livsbalans och veckokort för balans i livet. Vad behöver just du för att få mera balans i livet?
Man brukar titta på hur det ser ut i livet i stort, med skola/arbete, kompisar, fritid/intressen och familj. Var och hur har jag svårigheter/problem?
Låter som du hamnat i onda cirklar av mindre kontakt med kompisar, mindre jobb, ökad nedstämdhet som reaktion på det, tänker mera negativt och är mera sårbar, ökade konflikter i familjen, upplever skuld och att familjen inte förstår och lyssnar. Som leder till mera nedstämdhet, mera hopplöshetstankar, mera ledsnad/irritation, mera konflikter och så vidare...
Läs också under vad är och vad göra om nedstämdhet, varför man blir det, hur det ser ut och känns och vad man kan göra för att må bättre. Snorkel - Hur kan det se ut/märkas och kännas när man är nedstämd?
Om man hamnar i en nedstämdhet/depression, så påverkas alla tankar och känslor, de blir mörka och allt känns meningslöst och man är orkeslös. Man kan likna det lite vid då man har en kraftig förkylning, har feber och är sjuk; man vill bara dra sig undan, sova, orkar inget, inget känns roligt, man tappar helt ork och energi, ökad känslighet, lättirriterad med mera.
Detta är verkligen förödande på sikt, att dra sig undan, vara passiv på detta sätt gör att man mår allt sämre, nedstämdheten/depressionen blir allt värre, man förlorar allt mer positiva saker/kontakter/ aktiviteter i livet, obalansen ökar.
Man behöver komma igång med aktiviteter i steg, ”göra fast man inte har lust”, hitta andra "positiva aktiviteter" nu när det är mindre jobb, allt från enkla vardagsaktiviteter till skolarbete och  positiva aktiviteter, träning med mera. Man behöver ha en plan, hitta vad som påverkar och underlättar. Vad behövs i skolan till exempel för att hänga med i undervisningen, vad behövs för ökad kontakt med kompisar, hur kan du få ökad förståelse från familjen, hur kan ni minska konflikter?
Tipsar dig om relationsfärdigheter på  Snorkel - Relationer
Att ha en bra familj och vänner är ”hälsobringande” men tyvärr hjälper det inte alla gånger.
Sitter du ”fast i en sylvass björnsax” så gör det ont fast din familj och dina vänner är underbara, det kanske känns lite lättare eller du kan glömma smärtan ibland, men gör ändå vansinnigt ont.. Det man behöver hjälp med är att komma ur björnsaxen, minska smärtan på olika sätt, fundera vad ”björnsaxen” innehåller, det vill säga, hur ser mina tankar, känslor, beteenden och det som händer i kroppen ut, vad påverkar ditt mående.
Hur ser dina tankar ut? Vad GÖR du då du mår dåligt? Vilka olika känslor har du? Hur känns det i kroppen? I vilka situationer är det värst, hur visar sig ditt dåliga mående, i vilka situationer?
Skulle tipsa dig om att prova BETEENDEANALYS, finns på startsidan på www.snorkel.se  - se en kedja av händelser. förstå varför man gör som man gör och hur man kan ändra på det.
Se information och instruktionsfilm, läs mera under informationen så förstår du vad det handlar om.
Detta för att hitta mönster och problembeteenden som kanske funkar på kort sikt, men blir onda cirklar och problem på lång.
Denna webbsida och de två Appar som hör till, handlar om att sprida information och verktyg/strategier för att just hantera psykisk ohälsa och upplevelsen av stress-ge återhämtning.
Läs mera om både nedstämdhet negativa tankar och stress, under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Du kan också läsa andras frågor-svar i frågelådan.
Medveten närvaro- mindfulness, kanske är något för dig. Att träna på att styra uppmärksamhet och fokus dit man vill ha den, inte fastna i tunga tankar eller t.ex. flykt och undvikanden.
Läs mera på webbsidan och prova övningar, det kan också hjälpa dig att förklara för din familj hur du mår, tänker och känner.
Våra appar
Snorkelövning, instruktioner och övningar för att må bättre, t.ex. avslappning, andning, krisfärdigheter och medveten närvaro.
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, använd kod X330. Den handlar om känslor, varför vi har känslor och vilka beteenden som ”hänger ihop” med känslan.
Samt övningar i att reglera/minska starka känslor som leder till att vi gör saker som blir problem för oss på sikt.
Skriv i frågelådan igen om du vill, berätta mera om hur det blir för dig.
Kram från Snorkel.