Jag känner mig fullständigt slut, och orkar inte med skolan, jag orkar inte att studera. Jag känner ingen motivation till att studera. Varje gång jag går till skolan, känns allting överväldigande och jag vill gråta. Det känns ibland som att livet endast handlar om att studera och jobba, och bryr sig inte alls om ens mående.
För det andra vet jag inte vilken framtid jag ens studerar till, när vuxna fullständigt skiter i våran planet och våran framtid. Vår jord kommer troligtvis att vara held förstörd i framtiden.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det låter som om du hamnat i en "svacka" där du blir helt orkeslös och omotiverad. Är det så att du jobbat hårt och nästan "kört slut på dig själv"? Du beskriver att du blir helt överväldigad när du kommer till skolan och bara vill gråta. Det blir "för mycket" helt enkelt, och du upplever att ingen bryr sig om ens mående.
Du har också negativa tankar och grubblerier om vår jord och vår framtid.
Hur har du det med din livsbalans? Balans i livet gällande vad som GER energi, lust och glädje och får en att må bra, och vad som TAR energi lust och glädje och får en att må dåligt? Hur ser det ut med skola, familj, vänner och fritid/intressen?
Om man har för mycket i livet som TAR och för lite som GER, så finns risken att hamna i nedstämdhet. Man behöver återhämtning då man har tunga perioder.
Läs mera om livsbalans här och prova formulär och veckokort. Snorkel - Livsbalans
Vad kan man göra för att skapa återhämtning och klara av tunga perioder?
Vad kan man göra för att minska stress?
Återhämtningssystemet i kroppen, alltså hjärnans signaler till kroppen att återgå i normal och viloläge, aktiveras av en inre lugn och ro, avslappning., att det verkligen signalerar att nu är det vila som gäller, att man släpper kraven och tankarna på aktivitet och måsten. Om inte livet naturligt erbjuder tillräckligt många sköna, positiva och rogivande situationer måste vi skapa ett inre lugn ändå.
Just genom att planera in positiva aktiviteter, prioritera, att vi tränar avslappning och lugn andning, och att vi ger kroppen fysiska aktiviteter, tillräckligt med sömn och mat/näring.
Läs mera om stress här Snorkel - Vad är stress?.
Nu lider skolterminen mot sitt slut, och förhoppningsvis har du en lång sommar framför dig med vila, återhämtning och positiva aktiviteter. Men det är viktigt att inför skolterminens start ha en målsättning och en plan, för att inte "köra slut" igen. Prata med dina föräldrar och gör upp en plan tillsammans med skola och mentor. Vad är det som tar all din energi i skolan, vilken hjälp kan du behöva.
Ladda ner våra appar
Beteendecoach- för att förstå mera om varför vi gör som vi gör, och konsekvenser det får på kort och lång sikt. Träning för att förändra sina problembeteenden.
Snorkelövning med instruktioner och röstövningar i t.ex. andning, avslappning och medveten närvaro.
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor. (kod x330) Om känslor och hur man kan reglera starka känslor.
Du har idag funderingar och en oro kring vår planets framtid, den energin som oron tar kan istället vändas till att lära sig mera och aktivt arbeta för en förändring. Det finns många föreningar och grupper för unga som tillsammans arbetar för att vi ska "ta hand om" vår planet bättre. Och det sker hela tiden stora förbättringar.
Önskar dig en skön sommar, ta hand om dig.
Kram Snorkel