Hej, mår dåligt och vet inte hur jag ska orka livet i allmänhet. Har för lite energi och tror jag är deprimerad... Vilket kommer jätteolägligt eftersom jag har en superviktigt deadline på fredag i skolan...
Har varit deprimerad och utbränd förr... Men blir så trött på att jag hamnar i samma/liknande situation hela tiden. Jag längtar efter ett annat liv men vet inte hur jag ska ta mig dit (+ att på något mirakulöst sätt få ork till deadlinen jag pratade om innan, är ett fördjupningsarbete) Jag vill ha mer roliga och meningsfulla saker i mitt liv, vill få tid till att rita, måla skriva och spela musik (helt okej om det bara skulle vara på fritiden som en hobby, bara jag får mycket tid till det) men det kommer annat i vägen så ofta...
Är också ganska rejält trött på människor som är väldigt dömande, även mina föräldrar. Jag har inget emot konstruktiv kritik men kritik bara för att kritisera, och att peka ut alla misstag andra gör hela tiden, jag tycker det är så ledsamt och mår inte bra av det. Alla har blivit så bittra. Så jag drar mig undan.
Jag liksom vet vad jag behöver... Typ... Vad jag mår bra av och vad jag mår dåligt av, tror jag, men jag vet inte hur jag ska ta mig dit, till ett liv jag trivs med. Eller hur jag ska orka ta mig dit. Hur gör man en livsförändring? Och hur kan jag få mer energi att orka? Och även orka vardagliga saker som borsta tänder och tvätta kläder....

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har många frågor och funderingar, det jag fastnade på allra först var det positiva, att du skriver "jag vet liksom vad jag behöver, vad jag mår bra av och vad jag mår dåligt av" men vet inte hur jag ska ta mig dit. Och hur orka att ta mig dit.
En sådan bra början, att ändå veta en del av vad som påverkar!
Du skriver att du varit nedstämd och utbänd förr, och du blir så trött på att det händer igen. Det är inte ovanligt att det blir så, om man gör på samma sätt när det blir jobbigt, stressigt eller tungt, så hamnar man i samma läge. Man behöver jobba för att bryta gamla mönster för att det ska bli en hållbar förändring.
Det är ett stort steg, och ett jobb, att göra en livsförändring, eller kanske mera en "livsstilsförändring". Det är nästan alltid enklast att "harva på" och göra som man alltid gjort, fastna i gamla mönster igen. Men gör man det man alltid gjort får man det man alltid fått.
Baksidan av att göra det "enklaste" är ju att om man går länge i en livssituation där man inte trivs, inte har balans mellan positivt och negativt, utan det negativa överväger, så är risken stor att man blir just nedstämd och "deprimerad".
Då man är nedstämd blir man ännu mera passiv, mera orkeslös, vill dra sig undan, tänker mera negativt mm. Lite det som du hamnat i.
Då man lever i en livssituation som är "tung och svår" på olika sätt, den tar mera energi än den ger, så är det viktigt att skapa positiva och återhämtande situationer ändå. Så att just kropp och hjärna får återhämta sig.
Du beskriver saker som rita, måla, skriva och musik. Klart dina återhämtnings och påfyllnadsstrategier. Men att annat kommer i vägen.
En viktig del kan vara motivation, ha målsättningar och målbilder, se sina "negativa beteenden" vilka konsekvenser de får och hur det påverkar på kort och lång sikt. Hur det kanske leder mig allt längre från mina livsmål.
Prova Beteendecoachen, vår nya app. Där kan du lära dig mera om beteenden, just dina negativa beteenden, hur de påverkar dig, hur det "enklaste" att undvika, göra som man alltid gjort, eller att bli passiv, kanske funkar kortsiktigt i stunden, man slipper obehag eller det kräver minst energi av mig i stunden, men på längre sikt så TAR det energi, TAR lust och glädje, och skapar en ett allt större missnöje och nedstämdhet.
Den energin som krävs i stunden för att orka en förändring, ger så mycket mera på sikt.
Det gäller dock att ta ETT litet steg i taget, delmål och ha en plan (skriv ner just dina i Beteendecoachen).
Ha en plan, reglera din känsla då tungheten vill ta över och göra dig passiv, GÅ EMOT känslan och gör istället för att bli passiv. Ett litet steg framåt är alltid bättre än att stå still eller backa. Ignorera negativa tankar och ha fokus på det du gör istället för tankarna. Ibland kan det ta mera tid att se och tänka på allt man måste och har att göra, än att faktiskt göra det. En del i taget.
Prova också appen Skills snorkel känsloreglering kod x330, för att träna på att reglera starka känslor som leder till negativa tankar och ofrivilligpassivitet.
Viktigast för allt "basmående" både fysiskt och psykiskt, och all motivation, är att tillföra kroppen energi, mat, sömn och motion. Hur ser det ut för dig?
Saker som brukar ta energi, och "äta" motivation, särskilt då man är stressad och nedstämd, är alla olika beslut och val man behöver ta på en dag.
Vad ska jag ha på mig?
Vad ska jag äta?
När ska jag åka?
När måste jag börja? osv, En bra grej är att ha många saker på rutin, så man inte fastnar i alla dessa "småval" som tar tid och energi.
Kvällsrutiner för avslappning och fysisk återhämtning, som avslappningsövningar, mindfulness och lugn andning. I appen Snorkelövning finns färdiga röstövningar att följa.
Bryt negativa tankemönster genom att sysselsätta hjärnan med nuet. Fokusera med alla dina sinnen på det du för tillfället håller på med, det du gör. Observera och beskriv tyst för dig själv. Om det är svårt att distrahera tankarna får du ta i lite mera och göra något på ett ”nytt sätt”. Använd motsatt hand, blunda, gör något i mörker, baklänges etc.
Läs mera om negativa tankar här Snorkel - Negativa tankar
Planera dagen och planera veckan, ha en överblick över aktivitet och vila, och lägg in positiva aktiviteter som rita, måla och musik.
Ett steg i taget. Och ge dig själv "kredd" för att du kämpar, försöker och klarar.
Behöver du hjälp och stöd så prata med kurator på din skola, med ungdomsmottagning eller första linjen mottagning.
Läs andras frågor och svar i frågelådan, läs mera på denna webbsida och prova våra appar och olika övningar.
Skriv igen i frågelådan om du vill.
Kram Snorkel