Hej snorkel,
Jag mår inte så bra, jag har börjat bråka med min mamma jättemycket och hon ville skicka mig till min pappa i en vecka, och jag är osams med honom för att han dricker.
Pappas nya tjej har förändrat min pappa helt åt hållet. Hans nya tjej och pappa är så kallade "alkisar".
Min mamma bor i stan och pappa i en annan stad, så jag kan inte heller vara med mina kompisar som hos mamma, kompisar som stöttar mig.
Jag vet inte vad jag ska göra för att sluta bråka med min mamma, för hon skriker på mig när jag inte lyssnar eller bara någonting, jag ska alltid städa, ta ut disk maskinen, jag orkar inte mer och ändå måste jag.
Sen umgås jag med gangsters och man blir som man umgås.
Sen när mina skilda föräldrar måste prata med varandra ibland och bara skriker över telefonen, och ibland känner jag att jag inte har känslor för mina föräldrar och bara för min kille, jag vill kunna känna att jag älskar min mamma och pappa mest i hela världen. Snälla hjälp mig !
kram Tia

Svar
Hej, tack för din brev.
Det låter som om du har det besvärligt på många olika områden i livet just nu. Föräldrar som bråkar med varandra och med dig.
En pappa som har träffat en ny tjej och du tycker att han är förändrad, och dricker för mycket.
Sedan förstår jag att du inte heller vill åka till din pappa för att han bor så långt bort så att du inte kan träffa kompisarna.
Olika saker som du måste göra hemma, men inte orkar, vilket leder till bråk mellan dig och din mamma.
Du skriver också att du umgås med "gansters" och det låter som om du tycker att de påverkar dig på ett negativt sätt.
Du skriver att det känns som om du ibland inte har några känslor för dina föräldrar och att du har en önskan om att kunna älska dina föräldrar mest av allt i hela världen.
Om vi börjar med problemet med skilda föräldrar som bråkar, om jag förstår det du skriver rätt så har dina föräldrar svårt att prata med varandra utan att det blir bråk i telefon, vet du vad de bråkar om? och handlar det om dig? eller om konflikter de har med varandra? Skulle du kunna gå därifrån, och bara låta dem ha sitt "tjafs" utan att du behöver lyssna?
Vet dina föräldrar om hur deras bråk med varandra påverkar dig? Har du pratat med dom om detta? Skulle du kunna berätta för dom hur du upplever det? Att du verkligen lider och tycker att det är jättejobbigt.
Om det är svårt att prata med dem utan att det blir bråk, skulle du kunna skriva ett brev till bägge dina föräldrar och berätta om hur du upplever, och hur du mår över att de bara skriker åt varandra?
Finns det något du kan göra då du hör att det är på väg att bli bråk i telefonen för att slippa höra det till exempel gå in på ditt rum lyssna på musik , eller gå ut en stund.
Många barn och ungdomar upplever och har beskrivit hur de tycker att det är deras fel att föräldrarna bråkar, men det är det inte!!!
Vuxna som bråkar med varandar oavsett om det är om barnen eller inte, är ansvariga för sina bråk, inte barnen.
Du bråkar också med din mamma, du beskriver att dina bråk med din mamma handlar om att;
dels tycker inte hon att du lyssnar och
dels handlar det om saker du skall göra hemma.
Vidare skriver du att du är osams med mamma över att hon vill att du skall vara med dina pappa en vecka.
Att det blir bråk mellan föräldrar och tonåringar om vad som skall göras i hemmet är ganska vanligt.
Ett sätt att försöka göra det bättre det vill säga mindre bråk, är att komma överens om, tillsammans, vad som skall göras och när det skall göras, vad som är rimligt för dig att göra hemma.
När man är upprörd och arga på varandra är det svårt att komma överens det är lätt att känslorna tar över och man säger och gör saker som man sedan ångrar.
Ett tips är att du och din mamma sätter er ner och pratar när ni båda är lugna och diskuterar och skriver ned vad det är du skall göra för att hjälpa till i hemmet.
Det är viktigt att skriva ned så bägge är överens om vad som skall göras.
När din mamma blir arg på dig för att du inte lyssnar stämmer det att du inte lyssnar?
Eller är det så att din mamma inte ser på dig att du har hört det hon säger.
Att det är svårt ibland med kommunikationen i en familj är ganska vanligt.
Det är lätt hänt att man fastnar i mönster som är destruktiva och leder till bråk. Ibland räcker det med hur man tittar på varandra så är bråken igång.
Hur gör man då för att vända den negativa sätt att prata med och till varandra? Ofta då vi är vana att bråka med varandra tror vi att vi vet hur den andra tycker och tänker det blir samma bråk om och om igen fast det kan handla om olika saker.
Att se sin egen del i bråk är något man kan träna upp för nog är det sant de ordspråket det är aldrig ens fel att två träter.
Att träna på att prata i det man kallar för "jag budskap" är jättenyttigt men svårt i början, att istället för att säga "du gör mig så arg!" Du gör alltid så eller så, du är så ...
Säg istället att "jag tänker att... då jag blir arg då du gör så här!" är ett exempel. Jag blir rädd när.. Jag blir orolig när..
Att hela tiden då man pratar med varandra säga JAG framför det budskap man vill säga.
Det är jätte svårt i början men med lite övning så brukar det funka.
Läs mera om jagbudskap här Snorkel - JAG budskap
Att räkna till tio för sig själv innan man svarar då man är arg är ett annat sätt , som ibland kan funka. Att ta ”time out” då man känner att man blir så arg att man exploderar är också ett sätt, att gå undan en stund och lugna ned sig innan man fortsätter att prata.
Att när man blir upprörd och känner att orden vill bara spruta ur munnen tvinga sig själv att stava sig igenom orden är också ett sätt som kan hjälpa till att lugna sig, det kan rent av blir komiskt så att man börjar att skratta!!.
Prova också Snorkels app
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330) ladda ner gratis. Den handlar om hur man kan reglera och minska starka känslor, både du och dina föräldrar kan träna, kanske tillsammans.
Det är viktigt att prata om hur detta skall gå till när man är lugn så att bägge är med på att låta den andra vara tills denne har återfått lugn, att man kan säga "jag måste lugna mig lite, vänta".
Hur märker/ser din mamma att du "inte lyssnar"?
Du skriver att du är osams med din pappa för att du tycker att han dricker för mycket, och att du inte vill åka till honom och hans nya tjej.
Du skriver att din pappa är helt förändrade av sin nya tjej. Vet din pappa om hur du upplever och känner inför hans drickande, även där kan det vara bra att skriva ett brev där du kan beskriva för dina pappa om vad du känner inför hans drickande och hur du tycker att ha har förändrats av sin nya tjej.
Om det är så att dina pappa är så full så att han inte kan ta hand om dig måste du berätta det för din mamma så att hon förstår varför du inte vill eller kan åka dit.
Om det är så, är det inte världens lättaste sak att berätta i och med att du skriver om att dina föräldrar bara bråkar med varandra.
Finns det någon annan vuxen i din närhet som du känner förtroende för och kan prata med till exempel en skolkurator, skolsköterska, eller någon lärare som kan hjälpa dig att prata med mamma om hur du har det hos pappa.
Du beskriver hur du är i konflikt med de två mest viktiga vuxna i ditt liv och jag förstår att det måste kännas ur jobbigt.
Finns det några andra vuxna i din närhet som du kan prata med, jag tänker på en moster eller faster eller någon av dina far eller morföräldrar?
På hemsidan under fliken adresser och boktips finns det telefon nummer och även länkar där du kanske kan hitta någon att prata med. BRIS finns som länk de har en hjälp telefon och är vana att prata med och hjälpa barn och ungdomar i din situation, där någon förälder dricker för mycket.
Du skriver att du umgås med "gansters" och att man blir som dem man umgås med måste det vara så?
Det låter oroande att du umgås med andra som inte sköter sig, och att du känner att du blir som dom.
Är detta något som du och din mamma brukar bråkar om?
Om man umgås med andra som inte sköter sig och håller sig inom lagen är det lätt att även om du sköter dig så kommer andra att tror att du inte sköter dig.
Tyvärr så funkar vi människor så att vi vill gärna gruppera människor i grupp. Risken att dras med i något olagligt ökar ju jätte mycket om man umgås med dem som håller på med sådan verksamhet.
Det är inte alltid lätt att säga nej om grupptrycket blir för hårt. Om dina kompisar håller på med alkohol är det inte heller så lätt att säga nej.
Läs mera under riskbruk Snorkel - Riskbruk
Det vi vet är att risken för att begå ett brott ökar jätte mycket om man är påverkade, i och med att det är lätt att tappa omdömet då man är berusade.
Tonårstiden brukar vara en tid som föräldrarnas roll i ens liv förändras och kompisarna blir viktigare, och även pojkvänner.
Det är kanske det som du känner då du beskiver att du upplever ibland att du inte har känslor för dina föräldrar det tillsammans med att eran kommunikation är just nu fylld med många jobbiga konflikter.
Du har tagit det första viktiga steget att förändra din situation genom att skriva till snorkel, jag tycker att du skall fundera ut vilken vuxen du kan vända dig till för att få fortsatt hjälp att må bättre.
Kram och lycka till Snorkel.