Ibland blir jag så arg att jag slår sönder möbler eller andra saker. Ofta kan jag hålla tillbaka känslorna men till slut slår det slint. Jag vill inte ha det så här.
Vad ska jag göra ? 15 åring

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har svårt att reglera dina känslor, låter som om du har en inre ilska som växer och växer. Du skriver att du ofta kan "hålla tillbaka" känslorna men du kan också bli så arg så det "slår slint" och du slår sönder saker. Att inte kunna reglera sina känslor utan att agera i affekt och göra saker som man ångrar efteråt är naturligtvis jättejobbigt. Du vill ha hjälp och vet inte vad du kan göra.
Undrar lite över om det har varit så länge, sedan du var liten, eller om det kommit nu under tonåren? Hormoner kan spela en roll. Funderar också om detta blir ett problem för dig i vardagen i skolan, och om det är något som ni pratat om hemma, du och dina föräldrar, och om ni tagit upp det i skolan? Om detta påverkar ditt skolarbete och ditt umgänge med familj och kompisar mycket? Har du även andra svårigheter som svårigheter med uppmärksamhet och koncentration? Har det funnits anledning att misstänka funktionsnedsättning, neuropsykiatri, som till exempel ADHD?
Du kan läsa mera om just det här och fundera vidare tillsammans med dina föräldrar vid behov.  www.sjalvhjalppavagen.se  Adhd - Riksförbundet Attention
Att förstå sig själv och sina reaktioner är inte alltid det lättaste, ofta kan man uppleva att det bara "svartnar" och man exploderar, men istället brukar det vara så att starka känslor föregås av en rad små "kedjehändelser" som till exempel vilken situation det är, vilka tankar som väcks, vilka känslor som väcks, hur det känns i kroppen, egen sårbarhet och detta som sedan leder till det man GÖR, alltså beteendet.
I Snorkels App Beteendecoach (gratis att ladda ner) så tittar man närmare på sina beteenden som ställer till problem för en, till exempel ilska, i vilken situation, vilka tankar, känslor, kropp och sårbarhet. Och vilka konsekvenser beteendet får på kort och lång sikt. Samt alternativa, mera konstruktiva, beteenden att träna in i stället.
Då det gäller ilska kan det genast på kort sikt vara skönt att "få ur sig" blir som "en varböld som spricker" man kanske också får uppmärksamhet, "någon fattar" eller man får eller slipper något betydelsefullt. (Kan också vara så att man blir så upprörd så man inte hittar ord eller kan uttrycka sig och "slår omkring sig istället) (vikte är typiskt då Amygdala är aktiverat). Men på längre sikt ställer det till många problem, och svårigheterna växer.
Starka känslor och känsloreglering behöver man träna på, fundera över "tidiga tecken", vilka situationer som är särskilt triggande för just mig och "bryta i tid". Kan många gånger handla om att gå ifrån situationen en stund, kanske gå in på toaletten och andas lugnt, slappna av, och badda ansiktet i kallt vatten, för att sänka den starka stressreaktionen i kroppen. Starka känslor utgår från hjärnans äldre delar som heter Amygdala, eller "reptilhjärnan"
Hjärnans modernare främre delar, frontalloberna, som har funktioner som att se klart, se mönster, sammanhang, logiskt tänkande med mera är inte aktiverade då. När man gör saker då hjärnans känslocentra är aktiverat så gör man saker som inte är så smarta eller genomtänkta, man agerar som en reptil. För att aktivera Frontalloberna behöver man andas lugnt, slappna av i kroppen och bli mera medvetet närvarande, för att göra ett val "hur vill /behöver jag agera nu..
Prova att vara arg, skälla på någon, och vara helt avslappnad i kroppen, det går som inte. Med ilska följer den spända kroppen.
Läs mera om starka känslor här
Snorkel - Starka känslor Vad man kan göra.
Tipsar också om vår App
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (använd kod x330) Den handlar just om våra känslor, beteenden som är kopplat till våra känslor, hur känns de i kroppen, tidiga tecken och även då röstövningar för att reglera starka känslor som "hotar" att dränka en.
Hoppas att detta var en bit på vägen. Läs mera, (du kan också välja att lyssna på svaret) prata med din familj, och skriv gärna i frågelådan igen och berätta om hur det går för dig.
Kram Snorkel