Hej snorkel!
Om man inte vill leva mer, och inte pratar med nån. Vad gör man då???
Jag har redan pratat med 5 eller 6 stycken!
Så jag vill inte prata med nån annan, det vart bara värre av det!!!
kram.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Tankar på att inte leva längre kan kännas som en lösning, då allt i livet känns jobbigt och tungt, man kan t.o.m. känna och tänka att ”andra skulle få det bättre om jag inte fanns”.
Det är många som befinner sig i en depression/nedstämdhet, tänkt sådana tankar, och kanske t.o.m. försökt ta sitt liv.
Efteråt då man fått hjälp med behandling t.ex. medicinering, samtalsbehandling och livsförändringar, så kan man inte alls förstå hur man tänkte tidigare, och är glad över att man inte fullföljde sina tankar.
Då man har en nedstämdhet/depression påverkar det olika delar hos personen; sinnesstämning(man är ledsen, olycklig ) oro/ångest, påverkar sömn och aptit, svårigheter att koncentrera sig (man kanske kommer efter i skolan) initiativförmågan ( svårt att komma sig för saker) känslomässigt engagemang (minskat intresse för andra), pessimism ( ser ingen utväg), och påverkar livslusten, man ser ingen mening med att leva och att ingenting känns roligt.
Nedstämdheten påverkar tankarna och känslorna så att de blir negativa!!
Det är vanligt att känna skuld och skam; ”jag borde vara glad”, ”borde må bra”, ”mitt fel att jag mår dåligt”, ”andra är snälla mot mig, jag borde skämmas som tänker så här” o.s.v.
Och vanligt med en negativ självbild. Man hamnar i en negativ spiral som kan bli värre och värre och kan inte se några vägar för att för all livet ska kännas bättre och mera meningsfullt.
Du skriver att du inte pratar med någon nu, att du provat och att det inte hjälpte utan tvärt om, bara blev värre, kan du inte ge någon en chans till!
Ibland hjälper det inte med att ”bara prata”, man måste förändra i sin situation.
T.ex. kan situationen hemma, i skolan eller med kamrater vara svår och påfrestande, och vara delaktig till att man mår så dåligt. Då måste man förändra i miljön för att kunna må bättre.
Det kan också vara så att man fastnat i negativa mönster, t.ex. att man drar sig undan, ligger hemma och grubblar, sover dåligt, är mkt hemma och har därför kommit efter i skolan, kort sagt; man har förlorat positiva delar i sitt liv, det är mest av situationer som är jobbiga.
Ibland klarar man av att förändra i sin situation själv, ibland inte och då behöver man hjälp att förändra sin situation och bryta negativa mönster.
( t.ex. åtgärder i familjen, avlastning och stöd i skolan, hjälp att hitta och komma igång med positiva aktiviteter , lösa kamratkonflikter m.m.)
Det är viktigt med positiva aktiviteter, balans i livet mellan det som är jobbigt som tar energi, och det som är positivt som ger energi.
Göra saker man blir glad och mår bra av.
Ge inte upp, berätta för din familj om hur du mår, eller har du någon i din släkt som du kan berätta för, vänd dig till elevhälsan på din skola, ungdomsmottagning, husläkare eller någon psykiatrisk mottagning, Bup (det finns akutmottagningar)
Gå inte ensam med dina tankar och känslor.
Läs också mera på hemsidan om vad man kan göra då man är ledsen och nedstämd.
Vad du kan göra i stunden då dina tankar på att inte vilja leva kommer, är att distrahera dig med något annat att tänka på och göra. T.ex. rita eller måla, spela ett instrument, lägga
pussel eller spela spel, lösa korsord, bada, sminka dig eller gosa med ett djur, ja vad som helst som avleder dina tankar. Men på lång sikt måste man förändra runt omkring, så att livet känns mera meningsfullt.
Läs mera på Snorkel om nedstämdhet, negativa tankar och tankar på att inte vilja leva. www.snorkel.se
Hälsningar från Snorkel.