Hejsan , jag har börjat bli väldigt nedstämd på senaste tiden , jag vill få tillbaka min lust för o leva igen .
Allt känns bara skit .
Skulle vilja ha fler tips , har läst massor på eran sida redan o de stämmer så bra in på mej .
Hör gärna av er ! kram.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du vill ha tillbaka din lust att leva igen.
Det är en bra början, att du vill och att du läst på den här hemsidan. Jag förmodar att du provat en del också, det räcker ju tyvärr inte med att bara läsa..
Tillbaka din lust, skriver du.
Vad var det som tidigare gjorde ditt liv meningsfullt och lustfyllt?
Vad blev du tidigare glad av och tyckte om?
En viktig del för att bryta nedstämdhet är att hitta och börja göra dessa saker igen, eller hitta nya och prova dem.
Och att göra dessa saker trots att det inte känns särskilt roligt NU.
Aktivitet skapar lust och intresse, så småningom.
En annan viktig del är att fundera över om det är något särskilt som hänt i ditt liv, eftersom allt bara ”känns skit”. När började det kännas så ? Har du förlorat något positivt eller har det kommit till något negativt.
Det är kanske något i ditt liv som tynger och som behöver förändras.
Det är viktigt i livet med balans mellan det som är tungt och saker man blir glad av. Läs mera om livsbalans.
Det kanske är så att du behöver hjälp av någon att bryta din nedstämdhet.
Någon att bolla med, någon som kan ge dig nya tips och idéer, och hjälpa dig att prova nya saker.
Skolsköterskor och skolkuratorer i Uppsala län har ett särskilt ”snorkelmaterial” för att hjälpa ungdomar som känner nedstämdhet/oro.
Vänd dig till elevvården, du kan gärna fråga om de känner till Snorkel.
Fortsätt att läsa och prova saker från hemsidan! Sköt om dig, hälsningar Snorkel.