Vart kan jag hitta någon som jag kan chatta med om jag mår dåligt och har självmords tankar. Och som kan va anonymt och gratis för ungdomar som inte vill berätta för sina föräldrar.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Tyvärr har Snorkel inte någon chattfunktion, så kan inte erbjuda detta.
Det vi gör härifrån är att du e-mailar en fråga, beskriver så gott det går, och sedan får skriftligt svar.
Vet inte om du läst andras frågor/svar i de olika kategorierna, bland annat tankar på att inte vilja leva och nedstämdhet?
https://www.jourhavande-medmanniska.se/
http://www.jourhavandekompis.se/
Är två webbsidor som erbjuder chattfunktion via röda korset.
Vet inte var du bor eller hur gammal du är, men du skriver att du inte vill berätta för dina föräldrar, varför?
Vad är du rädd ska hända då?
När man mår så dåligt, har det så jobbigt, att man tänker tankar på att inte vilja leva, då behöver man hjälp, stöd och förståelse, särskilt också från familjen.
Om omgivningen inte förstår finns stor risk för missförstånd. Att man blir bemött/behandlad på ett sätt som bara ökar på hopplöshet och tunga tankar.
Då man är nedstämd/deprimerad så är det vanligt att situationen känns så ”hopplös” att man bara vill ”fly” slippa ha det som man har det. Det hänger ihop med att vi upplever jobbiga situationer att man vill ”komma därifrån”. När man är deprimerad, och det är ett av symtomen att man just har tunga mörka tankar och känslor, så ligger det nära att tankar på att inte vilja/orka leva längre kommer som ”lösning” på det som tynger i livet, komma ifrån en svår livssituation.
Det är ju absolut ingen lösning, och man behöver hjälp att se och prova andra lösningar.
Det finns hjälp att få. Du behöver absolut berätta för någon vuxen hur du mår! Om inte dina föräldrar, vilka naturligtvis behöver veta om hur
deras barn mår och känner, så fundera ut en annan vuxen som kan hjälpa dig prata med dem.
En släkting, vän till familjen, äldre syskon, mor/far föräldrar, eller annan. Skriv ett brev där du förklarar dina tankar och känslor.
På denna webbsida www.snorkel.se
kan du bland annat läsa om ”tankar att inte vilja leva” Du kan ta hjälp av sidan då du ska berätta för någon om vad du tänker/känner.
Tankar är vårt ständiga "småprat" med oss själva. Som att ha någon gående bredvid sig som hela tiden dömde, kommenterade eller ifrågasatte allt som hände och som man gjorde, då påverkas man mycket.
Vissa tänker mera negativt än andra, och då ofta mera negativt om sig själv.
Vad utlöser dina s-tankar, är det då du ska göra något, känner krav/förväntningar på dig, träffa någon, ser TV, hör viss musik, då det är tyst, då du är ensam, får andra jobbiga tanker eller känslor?
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa.
Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro. Att försöka "tvinga sig själv" att inte tänka på något går inte, prova med att säga till dig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant, får absolut inte tänka på en rosa elefant, med sin långa rosa snabel och stora rosa öron. Får inte tänka på den rosa elefanten. Vad händer då?
Jo det är precis just det du gör, tänker på den rosa elefanten.. Eller hur?
Börja istället med att lägg märke till och notera hur dina negativa tankar ser ut, bara se på dem som tankar, acceptera att du har dom som alla andra tankar du har.
Det är bara tankar.
Föreställ dig att tankarna glider förbi som moln på himlen, kommer, glider förbi och ett nytt moln, en ny tanke kommer och går. Låt dem glida förbi utan att fastna i dem.
Säg till dig själv, "där kom en TANKE om att jag är värdelös"
Och där kommer en tanke om att jag kommer att misslyckas" osv.
Detta handlar om mindfulness, medveten närvaro att vara precis här och nu i det som händer. Läs mera om medveten närvaro och prova övningar här på webbsidan eller i
Appen Snorkelövning som du kan ladda ner gratis.
Det handlar om att styra fokus och uppmärksamhet dit där du vill ha den, vara i det som händer just nu med alla sinnen, istället för att fastna i att ”granska och döma” sig själv i allt man gör.
Prova att styra din uppmärksamhet, styra fokus och distrahera dig själv på olika sätt, gå helt in i det du gör, istället för att ha fokus på de tunga tankarna.
Beskriv tyst för dig själv det du gör, nu går jag vägen fram här, ser bilar, träd, människor, nu tar jag fram en tallrik, sked, öppnar kylen tar fram fil och flingor.. Beskriv rummet, människor, och så vidare.
Fysisk aktivitet, att träna ganska hårt är också en bra distraktionsteknik.
Du kan också träna att parera varje negativ tanke om dig själv med en positiv. Gör en lista över positiva saker om dig själv att ha tillhands.
Tex jag är en bra vän, jag är bra på matte, jag har ett vackert hår, jag har klarat att sjunga inför publik, jag är bra på att lyssna och inte avbryta andra, jag gör så gott jag kan etc.
Du kan be någon närstående om hjälp med att göra listan. Du kan samla lappar i en burk, öppna och läsa en varje kväll, och ha fokus på den.
Att säga STOPP till sig själv då man börjar jämföra sig med andra är också en teknik, man är bra på olika saker, den enda man egentligen kan jämföra med är sig själv och hur man kämpar mot sina egna (rimliga) mål.
Att verkligen stoppa sitt eget dömande och ”gå därifrån” resa sig upp och göra något annat. Annat som kan vara till hjälp, då du fastnar i dina negativa tankar tunga tankar, när de kommer, är att ifrågasätta dem lite, inte ta dem för annat än tankar, inte någon sanning.
Det är en skillnad att tänka;
-Jag ger upp! eller -Jag ska pröva ett annat sätt
-Jag kan inte göra bättre eller -jag kan alltid bli bättre -jag kommer aldrig att klara det eller -jag ska lära mig hur man gör -Det här är för svårt eller -Det här kanske tar lite längre tid
-jag kan ingenting eller -det här behöver jag öva mera på
Hoppas detta kan vara en hjälp på vägen, det krävs lite träning att göra annorlunda, går inte på en gång.
Men första steget är ändå att berätta för någon, att inte gå ensam med dåligt mående och tunga tankar.
Du kan också prova beteendeanalys som finns på Snorkels webbsida, på startsida. Se en kedja av händelser.
Handlar om att just lära känna sig själv, om hur situationer, tankar och känslor påverkar det vi gör, hur vi hamnar i problembeteenden (som att du ältar på kvällen då du ska sova) som påverkar på kort och lång sikt.
Kortsiktigt så kanske du till exempel ”ältar” du i försök att vara och göra ”rätt”, det känns kanske bra direkt i stunden då du kommer på vad du gjort ”fel” men på längre sikt så blir du ledsen, tänker mera negativt, dömer mera, kan inte sova, blir osäkrare och så vidare.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla målsättningar, målbild, alternativa beteenden och färdiga kedjor.
Så förstår du mera vad det handlar om.
Prova också Appen Skills Snorkel reglera känsla, (använd kod x330) som handlar om just starka känslor som hotar att ”dränka en”.
Skriv igen i frågelådan om du vill. Kramar Snorkel