Jag har tankar på att begå suecid men vet inte hur. Jag har hört att många försöker men överlever och skadar sig svårt istället. Vilken är den "säkraste" metoden?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Ja precis som du säger så är det vanligt att man vid ”försök till självmord” skadar sig allvarligt och blir handikappad för resten av livet.
Det är också mycket vanligt att personer som gjort försök och överlevt känner stor tacksamhet att de verkligen överlevde, då de får hjälp att må bättre igen. Tankar och känslor om att inte orka leva handlar om att inte vilja ”ha det som man har det” och då man får hjälp
att bygga ett liv värt att leva, så VILL man leva.
Du frågar om ”bästa metoden för att ta sitt liv” och som du kanske förstår så finns inte de personerna kvar som kan berätta, de pratar aldrig någonsin med någon igen. Så ingen vet vad som orsaker minst lidande, gör minst ont, är minst smärtsamt, varken under eller efter.
Som sagt, då man har tankar på att inte vilja leva, vilja ”försvinna” inte existera längre, brukar det handla om att man ”absolut inte vill ha det som man har det” att man inte lever det liv man vill och orkar leva.
Att man har svårigheter i sitt liv som man inte klarar av att hantera och som ger starkt obehag och ångest. Denna starka ångest ”gör ont” är smärtsam, och han vill bara fly bort ifrån den, ”få slut” på den, som är en naturlig reaktion vid ALL ångest- att fly bort och slippa/undvika den.
Typiska tankar som brukar komma INNAN tankar på att inte vilja leva är;
"Jag kan inte ta mig ur det här"
"det kommer alltid att vara så här"
"det här är outhärdligt"
”står inte ut”
Kom ihåg att de känslor (ledsen, rädd, skamsen eller något annat) du upplever är sanna. De är också plågsamma, men samtidigt, hur konstigt det än kan låta, helt ofarliga.
De är känslor helt enkelt.
Och kom ihåg att tankarna här ovanför är just TANKAR och ingenting annat.
Det är stor skillnad på att tänka tankar, och på att FAKTISKT FÖLJA DEM, AGERA OCH GÖRA SAKER EFTER DEM.
Det är inte fel, dåligt eller svagt att tänka tankar på att inte vilja leva, att ha ångest som känns omöjligt att klara av, det är ett försök till att hantera svåra problem när vi upplever dem som omöjliga att stå ut med, man vill fly ifrån starkt obehag.
När vi upplever det som om detta aldrig kommer att sluta, och att det är omöjligt att stå ut.
På ett sätt kan man se tankar på att inte vilja leva som ett försök att lösa dessa ”problem” dessa tankar att jag ”klarar inte detta” .
När man tänker dessa tankar, kan man stanna till och ställa sig de här två frågorna;
1) Vilken känsla skulle jag vilja bli av med genom att sluta existera?
2) Vilket problem skulle vara löst om jag inte existerade längre? Vad är det jag vill fly ifrån?
En sak som kan vara bra att göra när man märker att man har tankar på att inte vilja leva, inte existera, är att försöka fundera på dom två frågorna, och även prata om dom med någon man känner förtroende för, inte gå ensam med sina tunga tankar.
Har det hänt något särskilt tungt och svårt i ditt liv?
Har du gått långe i en svår livssituation som gör att all ork, kraft och lust försvunnit?
Vilka starka känslor har du?
Varifrån kommer dina tankar om att något är ”hopplöst, ingen idé?
Vilka förändringar vill och behöver du i ditt liv för att ditt liv ska kännas värt att leva?
Vad behöver du jobba för att acceptera, ”det här kan jag inte förändra”, i ditt liv? (Läs mera om acceptans på webbsidan)
Det finns bra sätt för hur man kan förändra känslor, eller acceptera känslor, även om de är mycket starka och jobbiga. Och om man pratar med någon kan man få hjälp att lösa problem som kan verka omöjliga att lösa.
En annan sak som kan vara bra att göra då man märker att man har tankar på att inte vilja leva, är att göra upp en liten KRISPLAN på saker man kan göra tills det starkaste obehaget lägger sig.
Det viktigaste är att det är en ganska enkel plan som man kan följa även om man mår dåligt.
Att faktiskt aktivt GÖRA något, resa sig upp och aktivera sig, för att bryta att man fastnar i negativa tankar, det räcker inte med att tänka ”jag ska/får inte tänka så här”.
Exempel på saker i en krisplan
- Inte vara ensam, man kan försöka ha sällskap av någon eller prata/chatta med någon. (ha förslag på vem/vilka)
- Göra saker som man brukar tycka om, eller som brukar göra en glad i vanliga fall. (ha tydliga exempel i din krisplan) även om det inte känns lockande i stunden.
- Göra något som man brukar lyckas med t.ex favorit kakan, (ha tydliga exempel i din krisplan)
- Ökad fysisk aktivitet ( armhävningar, "heta stolen", springträna)
- Avslappningsövningar, mindfulness och självtröst. ( se krisfärdigheter)
- Göra saker som fungerat vid tidigare tillfälle då jag mått dåligt.
- Se också "krisfärdigheter" under fliken "vad göra".
Kolla på filmen om TIP-färdigheter under vad göra, tankar på att inte vilja leva på www.snorkl.se
Det är viktigt att prata med någon om dina tankar, berätta hur du tänker och känner. Var inte ensam med dem!
Det finns alltid en möjlighet att förändra en situation och en känsla, även om det inte känns så just då det är som jobbigast.
Tankar påverkar och styr oss väldigt mycket, det är vårat ”självprat” och som att ha någon som går bredvid hela tiden och kommenterar det vi gör och det som händer.
Tankar är ingen sanning, men om vi TROR på tankarna, om vi FÖLJER dem, så får det konsekvenser för oss.
Tror på att vi kommer att misslyckas, inte kan, är för svårt, inte är ok, inte är gillade etc.
Ofta tror vi och följer de negativa tankarna, men inte de positiva, att vi kan, klarar, kommer att fixa, är bra på detta, är fina, trevliga, älskade etc.
De tankarna tvivlar vi på hela tiden. På denna webbsida, som handlar om psykisk ohälsa hos unga, finns en mängd information och verktyg, strategier för att hantera psykisk ohälsa. .
Annat som kan vara till hjälp, då du fastnar i dina negativa tankar, när de kommer, är att ifrågasätta dem lite, inte ta dem för annat än tankar, inte någon sanning.
Det är en skillnad att tänka;
-Jag ger upp! eller -Jag ska pröva ett annat sätt
-Jag kan inte göra bättre eller -jag kan alltid bli bättre
-jag kommer aldrig att klara det eller -jag ska lära mig hur man gör
-Det här är för svårt eller -Det här kanske tar lite längre tid
Man kan också träna på att föreställa sig sina tankar som kommer och går, som en kassörska som sitter vid löpandebandet på affären.
Hon tar upp en vara, tittar på den, scannar av den och låter den försvinna på bandet, och tar en ny vara.
Hon fastnar inte vid en vara, börjar titta noga, fundera var den kommer ifrån, vad den ska användas till, om den är bra eller dålig.
Träna på samma sätt med dina tankar ”där kom en tanke att… den gör mig orolig, där kom en tanke att.. och så vidare, släpp den sedan.
Läs mera om negativa tankar på www.snorkel.se
Medveten närvaro, att styra sitt medvetande och sitt fokus, är en annan strategi.
Träna på att vara här och nu istället för att fastna i tankar på saker som redan hänt, som vi inte kan göra ogjorda, eller oro iför framtiden som vi inte vet något om.
Det finns en hel del övningar och information på webbsidan och i våra appar. Skills och Snorkelövning.
Vem kan du berätta för om hur du tänker och känner? Vem kan stötta dig, hjälpa dig att få kontant inom vården om du behöver?
DET FINNS HJÄLP ATT FÅ! Berätta för din omgivning så de vet hur du mår tänker och känner och kan hjälpa dig vidare.
Ni kan också göra en ”krisplan” tillsammans och prata om vad du kan göra nästa gång du står inför starka känslor eller en svår situation.
Tillsammans veta hur du kan reglera dina starka känslor. ”STÅ UT” till det värsta lagt sig.
Jobba för kortsiktiga och långsiktiga mål och förändringar.
Tipsar också om att ladda ner Snorkel känsloreglering Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, använd kod x330 (gör sedan eget enkelt lösenord).
Som handlar om känslor, varför vi har dem, beteenden som hänger ihop med känslor.
Du kan också prova beteendeanalys, finns på webbsidans startsida. Ett sätt att se hur man fastnar i negativa beteenden, och hur de påverkar på kort och lång sikt.
I ditt fall att du i ”kris” tänker tankar på att inte vilja leva, inte vilja existera. Man kan lära sig om sig själv, beteendemönster, konsekvenser och fundera på alternativa sätt att hantera situationer.
Se instruktionsfilm och information på www.snorkl.se, beteendeanalysen hittar du på startsidan.
Hoppas detta kan vara en bit på vägen, skriv igen i frågelådan om du vill.
Kram Snorkel