Hej, jag är en tjej på 14 år. Min syrra försökte ta självmord men mest för att visa hur dåligt hon mår. Jag har mått piss över det i en vecka nu. Jag vet inte vad jag ska göra. Hur ska jag prata med henne? Jag vill ju finnas för henne men jag vet inte hur, känns som jag är en jättedålig syster.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Förstår att det känns mycket jobbigt, förvirrande och tungt, att din syster har gjort ett s-försök. Du får säkert en massa starka känslor och tankar kring det. Vanligt att känna allt från rädsla, förtvivlan och ångest, till ilska. Tankar på vad som kunde ha hänt, "hur kunde hon" varför? kunde "JAG" ha gjort något mm snurrar säkert i ditt huvud. Och ibland kan man få tankar och känslor på skuld, att jag borde sett, borde gjort något, om jag inte gjort si eller så.. osv.. Du tänker och känner nu att du är en "jättedålig" syster, att du borde "göra något" men vet inte hur och vad. Det gör att DU mår dåligt och har det jobbigt. Inte konstigt alls att du känner så, men det är aldrig någonsin ditt fel, eller att du har ansvar, kom ihåg det. Din viktigaste uppgift är att fortsätta vara just "bara syster". Din syster behöver hjälp från kunnig utbildad personal, och från sina föräldrar. Det är vuxna som ska hjälpa din syster. De behöver ge henne stöd och strategier för att hantera detta, jobba för att hon ska må bättre. Du behöver fortsätta vara precis den syster du alltid varit, med bråk ibland och bästisar ibland, precis som alla syskon. Att ni fortsätter göra helt vanliga saker tillsammans, spelar, ser på film, läser, pratar musik eller andra saker ni brukar göra. Det behöver vara "vanliga saker" i din systers liv också, så att inte allt handlar om hur dåligt hon mår, och hur hon ska må bättre. Att berätta att du är orolig osäker och rädd, att du just inte vet hur hon vill att du ska vara, och att du finns där om hon vill ha "systerprat" eller ha andra saker att göra/tänka på. Du behöver också stöd från dina föräldrar, så att inte du också börjar må allt sämre. Läs mera på den här sidan om nedstämdhet, oro och tankar på att inte vilja leva. Du , era föräldrar och din syster kan ju läsa mera tillsammans. Skriv igen om du vill, kram Snorkel