Hej. Min kompis är grovt deprimerad och behöver hjälp eftersom han funderar på att ta sitt liv. Jag vet hur jag ske bete mig för att underlätta osv men han behöver mer hjälp än så, vad ska jag göra?
Finns det någon jag kan kontakta?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Att känna rädsla och oro för en kär vän och kompis, se denne vara deprimerad och tänka tunga mörka tankar, är ett svårt läge.
Du vet hur du ska hjälpa honom i stunden,( t.ex. ge konkret information, ge hopp, avleda och visa på ångesthanterande strategier, läs mera under fliken ”tankar på att inte vilja leva”) därför tar jag inte upp det, utan precis som du skriver så behöver han mera hjälp än så.
Jag vet inte var ni bor i landet, eller hur gammal din kompis är, ålder är ju avgörande om man ska vända sig till BUP-akuten eller vuxen-akuten inom psykiatrin. Googla telefonnummer/adress.
Man kan alltid vända sig dit för att få en akut bedömning och akut hjälp då någon är så deprimerad att man tänker tankar om att inte vilja leva längre, ta sitt liv!.
Det är också mycket viktigt att informera hans familj och anhöriga, då man mår så där dåligt är det vanligt att man inte vill berätta, inte vill belasta eller tänker att ingen tror eller förstår en, men om man ser/märker någon som mår så dåligt är det viktigt att ”se till” att denne får hjälp och stöd både av psykiatrin och av närmast anhöriga. (Är man under 18år så behöver också vårdnadshavare ofta vara delaktiga vid akutbesök.)
Skickar också en länk till 1177 :s olika stöd och hjälp-linjer, se nedan https://www.1177.se/liv--halsa/psykisk-halsa/att-soka-stod-och-hjalp/rad-och-stod-pa-chatt-och-telefon/
I allt detta är det också viktigt att du tar hand om dig själv, inte tar på dig allt ansvar för hur din kompis mår och har det, det ansvaret måste någon annan vuxen och professionell ta!
Du behöver vara ”vän och kompis” inte ”behandlare” men kan naturligtvis stötta, visa på möjligheter, vara en förebild etc.
Skriv igen i frågelådan om du vill. Kram Snorkel