Hej. Vad gör man om ens kompis bara vill dö dö och dö. Så har jag det. Min vän säger hela tiden att hon inte orkar mer och hon skär sig hon "sniffar" aceton och en massa annat farligt. Men vad ska jag göra. jag känner mig hjälplös är jag det? eller är det bara en känsla. snälla savara. Tack så mycket.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Att ha en kompis som bara pratar om döden och som man ser gör illa sig själv genom att sniffa aceton och genom att skära sig är jätte jobbigt och svårt. Vad gör man frågar du... du känner dig hjälplös. Känslan av att känna sig hjälplös är också jobbigt och rädslan över att ens kompis kommer att göra sig så illa att hon t.o.m. kanske dör är jätte läskigt. Du hamnar själv i ett väldigt tungt läge, risken blir att du själv börjar må sämre och sämre p.g.a. detta tunga. Har du försökt prata med din kompis och beskrivit hur orolig och rädd du är? Att du ser hur hon riskerar ditt liv, och att du är så rädd att det ska hända henne något. Att hon betyder mkt. för dig och att du är rädd att förlora henne. Berättat att hennes mående påverkar även hur du mår. Den här känslan och oron är ingenting du skall gå ensam med, utan mitt råd är att du pratar med någon vuxen (som du känner ett förtroende för) och ber om hjälp för din kompis och för dig. För att du skall slippa känna dig orolig och rädd för att det skall hända något. Ett sätt är att be din kompis följa med då du pratar med den vuxna, så att hon inte tror att du går bakom ryggen. Då är hon/han också och höra när du berättar om hur orolig du är för henne och hur hjälplös du känner dig. Prata t.ex. med mamma eller pappa, en släkting, skolsköterskan, kuratorn på skolan, en lärare du känner förtroende för, eller Ungdomsmottagningen. Man hjälper inte någon genom att vara tyst, du är säkert rädd ett bryta hennes förtroende, men du kan inte ta ansvar över hennes dåliga mående! Sköt om dig själv. kram från snorkel!