Vad ska man göra om man mår så dåligt ofta så man bara vill bort från världen och ingen annan förstår varför man mår dåligt

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Jag skulle vilja börja med en motfråga faktiskt, du skriver att ingen annan förstår varför du mår dåligt, vet du själv varför du mår dåligt, förstår du dig själv?
Har du sett orsak-sammanhang, när, var, hur, händelser och hur du tolkar dem, din sårbarhet mm?
När man inte mår bra, känner sig deppig, har oro/ångest, är dyster, orkeslös, mm är det som om man har en ”kraftig influensa” man har inte ork, lust, inget känns roligt, man vill bara ”fly från allt”, jobbigt att bara vara vaken, ingen aptit, jobbigt med folk etc ..
Man är inte alls sig själv, tänker, känner och gör o säger helt annorlunda saker/beteenden. Man är i stort behov av förståelse, omtänksamhet, någon som ”pysslar om en” någon som får en att tänka på annat, inte tappa hoppet, ”får en att må lite bättre i eländet” och göra saker för att må bättre.
Det är ungefär på samma sätt då man mår dåligt inuti, alltså har någon form av psykisk ohälsa.
Skillnaden är väl att när man är förkyld/influensa så vet man själv, och omgivningen vad det beror på, och att man inom en snar framtid kommer att må mycket bättre, bli sig själv igen.
Jag vet inte hur gammal du är, men tonårstiden är en svår period för många, hormoner i kroppen påverkar oss även psykiskt och känslor kan gå mycket upp och ned utan egentliga orsaker.
Man är känslig, lättstött och lättsårad, tar saker och ting på största allvar och reagerar starkt.
Du mår ofta så dåligt så att du vill ”fly bort från världen” och det är egentligen inte svåra tankar att förstå, när man har väldigt ont, har det väldigt svårt och tufft, känner stor smärta/obehag, och inte kan se annan lösning, så vill man bort ifrån det, man vill slippa ha det som man har det.
Det är en naturligt skyddsmekanism som alla däggdjur har. Att fly eller slåss mot hot/starkt obehag/stressande faktorer/ som kan ”hota” vår existens- en överlevnadsstrategi faktiskt.
Vi har behövt detta ”stressystem” under vår utvecklig från ”grottmänniskor” till där vi är idag.
Annars hade vi dött ut men mammutarna.
Problemet är att denna funktion- att vilja fly från faror, som sitter i hjärnans del Amygdala- inte har kontakt med Cortex och hjärnans frontallober, där logiskt tänkande, möjligheten att se mönster och konsekvenser, planera, mm sitter.
Utan det blir ett ”känslotänk” som är helt påverkat av den starka känslan, och de vi gör är också helt påverkat av känslan.
Har du sagt eller gjort något någon gång, då du var mitt uppe i en stark känsla, som kändes helt rätt då, men efteråt kan du tänka ”hur kunde jag göra/säga så där, är ju inte ok, bra, schysst, funkar ju inte etc… Då har man gjort saker utifrån känsla och Amygdala.
Vid upplevd stressituation/fara/hot/obehag sänder hjärnan ut signaler till kroppen att förbereda sig för flykt eller kamp, kroppen ska vara så snabb och stark som möjligt.
Hjärtat pumpar blod ut till musklerna, andningen blir ytlig, (man kan bli yr, illamående mm av hyperventileringen) vi får tunnelseende för att ha fokus på ”faran” andra funktioner i kroppen stannar av, som t.ex. matsmältning, urinproduktion, därför kan man känna av mage/må illa, mm.
Det är detta som är de fysiologiska reaktionerna vid stress/ångest. Problemet ärt att hjärnan inte kan skilja på en verklig fara, eller en fara vi bara tänker- systemet sätter igång i alla fall.
Vi blir spända, ”flykt och stridsberedda” och hela vår kropp är ”in action”. Man behöver jobba med avslappning och lugn andning för att få stressystemet att lugna ner sig- och man kan tänka klart och se konsekvenser och planera framåt igen.
Tankar på att vilja ”fly världen” tankar på att inte vilja/orka leva- för att man har det tufft och svårt och inte vet hur man kan förändra det, är inte ovanligt alls då man mår dåligt.
Har du funderat på exakt vad du skulle slippa? Vad som gör livet tungt och svårt? Det är nyckeln till vad man kan göra för att må bättre, bygga ett liv som är värt att leva.
Läs mera på denna webbsida under vad är och vad göra- tankar på att inte vilja leva. Prova hjälpande strategier som Krisfärdigheter och krislista. Medveten närvaro, avslappning och lugnande andning.
Hur ser det ut i ditt liv, har det hänt något särskilt, eller har du gått länge i en tuff livssituation?
Hur ser det ut med livsbalansen, vad gällande kompisar, skola/jobb, fritid och familj? Vad ger energi, kraft och ork-vad gör dig glad och vad tar energi, kraft och ork-vad gör dig stressad och nere?
Läs mera på webbsidan om livsbalans, prova formuläret och veckokort för balans i livet.
Du brottas även med en oförstående omgivning, och tyvärr är det så, att det vi inte kan ”känna igen” har varit med om själva, hur vi själva tänker/känner/tolkar osv är svårare att förstå.
Vi utgår ofta från oss själva och våra erfarenheter, vi glömmer att ta den andres position..
Samtidigt brukar de närmaste i vår omgivning så hjärtligt gärna vilja att vi ska ”må bra” vara glada/lyckliga, och har så svårt att stå ut med ledsnad och ångest- att de genast, då man försöker berätta om hur man mår, överöser en med hur bra man är, hur fin, duktig, betydelsefull och hur roligt, intressant och underbart livet kan vara.
Och då kan man verkligen känna sig ”missförstådd” oförstådd och att man inte riktigt ”har rätt” att vara ledsen/deppig…
Hur får man då någon annan att förstå hur man mår, tänker och känner? De allra flesta har haft alla olika känslor vi har, och just en KÄNSLA kan man beskriva, för att försöka få någon att förstå.
Man kan inte känna fel, man känner det man känner.
Däremot så påverkas och formas våra känslor mycket av hur vi tänker, vår sårbarhet, vad som händer i kroppen mm.
Om jag går förbi ett gäng som skrattar och tänker ”de skrattar åt mig” – så blir jag självklart fylld av känslor som oro/rädd/ledsen mm.
Om jag däremot tänker ”vilket härligt smittande skratt, vad kul de har” kanske jag blir fnissig själv, lite glad och på bra humör. (Läs mera under vad är och vad göra om känslor, beteenden som hänger ihop med känslor och om hur man kan reglera starka känslor som blir problem för en.)
På snorkels webbsida finns en del som heter beteendeanalys, finns på startsidan, funkar lika bra i mobilen. Det är en modell för att lära sig om hur sårbarhet/beteenden/tankar/känslor och fysiska reaktionen påverkar oss på kort och lång sikt, och även vår omgivning.
Se instruktion, information och prova sedan själv, först med färdiga alternativ och sedan kan du skriva egna analyser. Det kan vara till hjälp då man vill få omgivning att förstå, vad som verkligen händer, hur man tänker osv.
Det ökar även förståelsen för mig själv och mina reaktioner, och jag kan kanske se andra sätt att förändra/acceptera situationen än tänka att jag bara vill fly från livet.
Glöm inte bort att det finns hjälp och stöd att få, hjälp att komma vidare om man fastnat i en nedstämdhet eller tung livssituation.
Elevhälsa, första linjen mottagningar/psykologer, ungdomsmottagningar, Vårdcentral, socialtjänst, Bup, unga vuxna psykiatri, vuxen psyk mm allt utifrån var du bor och hur gammal du är!
Du kanske kan visa dina närmaste ditt mail och svar, och ni kan tillsammans läsa mera på Snorkelwebben.
Hoppas detta kan vara en liten bit på vägen. Skriv gärna till frågelådan igen om du vill.
Kram Snorkel