hej, vad ska jag göra, jag vill ta livet av mig... Jag vill dö just nu, jag hatar mig själv. Jag jämför mig med andra och jag har ingen att prata med .

Svar
Hej, tack för ditt mejl. Du hade inte skrivit någon e-postadress, så jag kunde inte svara direkt till dig.
Att ha tankar på att man är sämre än andra, att man hatar och är totalt missnöjd med sig själv, och tankar på döden o att man inte vill leva, ser ingen ljusning i sitt liv, är inte ovanliga tankar då man är nedstämd eller deprimerad.
Allt känns meningslöst, inga vägar leder till någon bättre lösning, kanska typiskt att tänka så då man mår dåligt. Man ser allt bra hos andra och allt dåligt hos sig själv.
Att sedan inte ha någon att prata med, någon som lyssnar, inte säger emot och försöker förstå... då blir det fruktansvärt tungt.
Kan du inte börja med att vända dig till elevvården eller ungdomsmottagningen där du bor, så att du får någon att bolla dina tankar med, eller berätta för dina föräldrar om hur du mår och känner. Någon vuxen kan sedan slussa dig vidare om du behöver ytterligare hjälp.
Att vända tunga och negativa tankar på egen hand kan vara svårt. Om man tycker att livet är värdelöst och hopplöst, om man får tankar på att man inte vill leva längre så behöver man jobba på både kort och lång sikt.
Kort sikt, här och nu, då tankarna kommer och man befinner sig mitt i en krissituation, då behöver man kunna hantera sina jobbiga känslor och tankar.
Det kan man göra genom tex. distrahera sig själv, spela spel, lägga pussel, gå en promenad, ringa någon, tänka och göra något annat, nästan vad som helst, och vara fullt fokuserad på det istället för sina tankar.
Man kan också försöka lindra, genom att tex. pyssla om sig själv, vara snäll mot sig själv, ta ett bad, tvätta håret, lyssna på skön musik, istället för att hata och tycka illa om sig.
Man kan också försöka vara precis här och nu i stunden, där jag befinner mig exakt nu, istället för att ha fokus på den oro och ledsnad för saker som ska hända eller jobbiga saker som hänt. Medveten närvaro.
Allt detta kommer att finnas beskrivet på hemsidan, olika krisärdigheter och medveten närvaro. Läs, prova och öva.
På lång sikt behöver man jobba med att göra förändringar i sitt liv, tex. att man vill ha fler kompisar för att inte känna sig ensam, vill ha hjälp för att klara skolan, vill bråka mindre med sina föräldrar , önskar fler positiva saker i livet etc.
Jobba med att förändra det man KAN förändra, acceptera sådant man inte kan förändra ( tex. att man är kort, har fräknar eller jobbiga saker som hänt tidigare)
När man är väldigt nedstämd och deprimerad kan man inte se att man kan må bättre, MEN DET FINNS HJÄLP ATT FÅ; MAN KAN FÖRÄNDRA HUR MAN MÅR; MAN KAN SKAPA ETT LIV SOM ÄR MENINGSFULLT OCH VÄRT ATT LEVA!!!
Ibland är det så att man behöver stöd av mediciner, för att man mår så dåligt så att man inte kommer sig för att göra något alls. Prata med en vuxen, gå inte ensam och må som du mår!
Läs mera på hemsidan, nya sidan kommer om några dagar. Många kramar Snorkel.