Hej jag mår ingen bra alls,har självmordsjälvmordstankar.
Vad ska jag göra?!
Min mamma har tagit ifrån mig mobilen också så kan inte kontakta någon efter hjälp.
Går på BUP.
Har bara min IPad just nu,får inte gå ut med mera.Vill inte leva så här mer!

Svar
Hej, tack för ditt brev.
När man är nedstämd/deprimerad och inte mår bra, inte ser någon lösning på problem eller ser någon ljusning, att saker kan bli bättre, då man vill ”fly undan” och ”slippa ha det som man har det” så kan det bli så att man börjar tänka på att inte vilja leva längre.
Att man tänker tankar på att ta sitt liv.
Det kan höra till då man mår dåligt att man tänker på att inte vilja leva, att man vill ”bort” och tänker ”att ta livet av sig är en lösning”, man tänker ”vad som helst för att slippa ha det såhär.
Men detta är ju ingen lösning egentligen, ingen vet vad som händer efter livet, ingen.
Du är ung, allt KAN ändras, säger inte att det är lätt men det går.
Har de personer som du får hjälp av förstått hur dåligt du mår?.
Förstått dina tankar på att inte vilja leva.
Det är viktigt att du berättar så att man KAN förstå
Du har kontakt på BUP, har du börjat i terapi, har du fått stöd av medicin, det kanske behövs förändringar i din hemmiljö eller i skolan?
Vad är jobbigast, har du funderat på vad det är som just du vill ”slippa ifrån, komma undan, genom att inte leva längre?
Mindre ångest (vad är det som väcker den, det finns många verktyg för att minska ångest på Snorkels webbsida och i apparna),
Jobbig hemsituation (finns familjesamtal, möjlighet till familjehem och så vidare)
En jobbig skolsituiation (behov av stöd i skolan, skolbyte, anpassning med mera)
Det finns många saker man KAN förändra.
Vad har gjorts hittills och vilka planer framåt finns det?
Vad skulle du vilja ha hjälp med?
Vad skulle du vilja förändra.
Detta är viktiga saker att fundera på.
Förändringar och insatser behövs både på kort (just nu) sikt och på lång (framåt) sikt.
Vad kan jag göra NU när tankar kommer, och vad kan man jobba med så att mitt liv känns bättre på lång sikt.
Man behöver förståelse och stöd från sin omgivning, och kanske också att omgivningen behöver begränsa saker som bara gör tankar och dåligt mående värre, och det kan vara att begränsa mobiltelefon.
Ibland så förekommer det att ungdomar skriver mycket negativa och sårande saker om varandra, eller att man mår så dåligt att man kanske skriver saker som man ångrar efteråt, då man mår bättre.
Då kan man behöva hjälp att minska mobilanvändandet.
Mobilen och kravet på ständig tillgänglighet kan också göra att man har svårt att sova, något som är jätteviktigt då man är nedstämn/deprimerad.
Har man tankar på att inte vilja leva, så blir naturligtvis omgivning och föräldrar naturligtvis väldigt oroade och rädda, vill skydda en och veta var man är och gör.
Att man inte får gå ut ”hur som helt” en period hör till, för att just skydda dig tills du mår bättre.
På denna webbsida finns ett avsnitt under VAD ÄR och VAD GÖRA, vid tankar på att inte vilja leva, det finns en mall för en KRISPLAN, dvs en plan över saker man kan göra då tankarna kommer, för att stå ut just nu. Det finns också exempel på KRISFÄRDIGHETER/KRISLISTA, exempel på vad man kan skriva i sin plan.
Kolla på dessa saker, det finns strategier som andning, avslappning, medveten närvaro, strategier för att minska ångest med mera för att hjälpa en att må bättre JUST NU.
Testa dig fram vad som passar just dig.
Man behöver öva, det tar lite tid att lära sig något nytt.
Läs också andras frågor/svar i frågelådan om nedstämdhet och tankar på att inte vilja leva.
Många kramar och tankar från Snorkel