Jag vet inte vad jag är.
Deprimerad, ledsen eller bara olycklig.
En sak är säker, jag är inte lycklig. Kan inte helle minnas när jag senast var det.
Det är allt oftare som jag läser på medicinburkar och kollar om de kan ge en utväg. I början när jag gjorde så grät jag samtidigt.
Nu orkar jag inte bry mig mer. Har bestämt att jag inte kan försvinna utan att städat mitt rum och brännt alla personliga saker... dagböcker och sånt. Ska man berätta för alla att man försvinner? Så de inte tror att man tycker illa om dem... internet kompisar och sånt där. Det värsta är väl att de kanske gör nåt dumt om man berättar de. Ringer nån eller nåt. Ska man göra det hemma? Det är ju inte snällt att låta familjen städa upp mig. Heller inte snällt att stoppa tågtrafiken. Inte bra att göra det ute för då kan nån hitta mig innan det är klart. Hemskt att fortsätta leva när alla vet dessutom. Vill inte att nån ska veta hur jag mår. "Du är alltid så glad" var det en som sa... underbart.
Mest arg för att jag inte gjorde det före farfar dog. Varför väntade jag... Jag vet inte varför jag skriver här på snorkel... kanske för att jag vill att nån ska veta att jag finns... utan att de vet vem jag är.

Svar
Hej , tack för ditt brev.
Du skriver att du inte vet varför du skrev brevet till Snorkelmailen.
Min tanke är att du vill ha hjälp, vill något annat än dina självmordstankar som du beskriver, vill må bättre.
LYSSNA PÅ DET HOS DIG SJÄLV!!
Självmord kan kännas som en lösning, då allt i livet känns jobbigt och tungt, man kan t.o.m. känna och tänka att ”andra skulle få det bättre om jag inte fanns”.
Det är precis så det är när man är deprimerad!! Det är många som befinner sig i en depression, tänkt sådana tankar, och kanske t.o.m. försökt ta sitt liv.
Efteråt då man fått hjälp med behandling t.ex. medicinering, samtalsbehandling och livsförändringar, så kan man inte alls förstå hur man tänkte tidigare, och är glad över att man inte fullföljde sina tankar.
Då man har en depression påverkar det olika delar hos personen; sinnesstämning(man är ledsen, olycklig ) oro/ångest, påverkar sömn och aptit, svårigheter att koncentrera sig, initiativförmågan ( svårt att komma sig för saker) känslomässigt engagemang (minskat intresse för andra), pessimism ( ser ingen utväg), och påverkar livslusten. Depressionen påverkar tankarna och känslorna så att de blir negativa!!
Det är vanligt att känna skuld och skam; ”jag borde vara glad”, ”borde må bra”, ”mitt fel att jag mår dåligt”, ”andra är snälla mot mig, jag borde skämmas som tänker så här” o.s.v.
Det finns hjälp att få, om du inte kan berätta för din familj om hur du mår, så vänd dig till elevhälsan, ungdomsmottagning, husläkare eller allra helst någon psykiatrisk mottagning
(det finns akutmottagningar)
Vänd dig till Bup om du är under 18 år.
Gå inte ensam med dina tankar och känslor. En depression kan vem som helst hamna i. I
nte konstigare än att få någon annan sjukdom och man vänder sig till sjukvården för att få hjälp och behandling!!
Hör av dig igen om du vill ha hjälp att få kontakt med någon mottagning, telenummer eller annat.
Ge inte upp!! Många hälsningar från Snorkel.