Jag har på senare tid börjat må allt sämre psykiskt.
Det kommer liksom i vågor.
Ibland kan det komma panikartat och jag känner att jag har självmordstankar.
Jag blir så himla rädd för mina egna tankar för jag vill verkligen må bra. Jag vill må så bra som jag gjorde för ett tag sedan.
Jag vet inte hur jag ska kunna må bra igen.
Jag har ångest gällande min familjerelation då det känns som de inte känner mig, de bor inte i samma stad som mig längre och det känns inte som jag någonsin blivit älskad.
Aldrig har någon sagt "jag älskar dig" till mig eller berättat för mig hur mycket jag betyder. Jag känner att jag inte hör hemma någonstans. Jag vill verkligen inte må såhär och mina negativa tankar skrämmer mig så himla mycket.
Vet inte hur jag ska må bra igen och känna glädje och lycka för det gör jag inte nu och har inte gjort på länge.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Av någon anledning lyckades jag inte skicka mailet till dig.
Hoppas du hittar detta svar. Du beskriver att du mår sämre psykiskt, att det kommer i vågor, alltså att det växlar upp och ner.
Om man är ensam, särskilt på kvällen, det blir lugnt. man varvar ner, få stimuli som tar uppmärksamhet. Då brukar negativa tankar och ”ältande” starta och man mår oftast sämre.
Det kan också komma ”panikartat” det vill säga att man plötsligt märker av, får tankar, känslor, blir påmind av på något sätt. Och alla starka känslor sköljer över en.
Du skriver att du har självmordstankar, och att du är väldigt rädd för dem, vilket naturligtvis gör det ännu jobbigare att ha dem.
När vi har det svårt och känner oss översköljda av plågsamma känslor, som ledsenhet, ångest eller ensamhet, när vi tänker att det aldrig kan bli bättre eller att ingen hjälp eller lindring finns att få, när allt man vill är att slippa det som gör så ont inuti. Eller när livssituationen känns allt igenom hopplös och svår.
Då ligger det nära till hands att börja tänka tankar på att inte vilja leva längre. Det är inte ovanligt. Minst hälften av alla svenskar har någon gång TÄNKT på att inte vilja leva. Det är på sätt och vis normalt. Det är ett tecken på att man inte lever det liv man vill leva, att man har svårt att hantera antingen svåra och starka känslor eller andra problem i livssituationen.
Typiska tankar som brukar komma INNAN tankar på att inte vilja leva är; "Jag kan inte ta mig ur det här" "det kommer alltid att vara så här" "det här är outhärdligt" Kom ihåg att de känslor (ledsen, rädd, skamsen eller något annat) du upplever är sanna.
De är också plågsamma, men samtidigt, hur konstigt det än kan låta, helt ofarliga. De är känslor helt enkelt. Och kom ihåg att tankarna här ovanför är just TANKAR och ingenting annat.
Det är inte fel, dåligt eller svagt att tänka tankar på att inte vilja leva, det är ett försök till att hantera svåra problem när vi upplever dem som omöjliga att fly ifrån.
När vi upplever det som om detta aldrig kommer att sluta, och att det är omöjligt att stå ut. Prata med någon om dina tankar, berätta hur du tänker och känner.
Kontakta din vårdcentral. Var inte ensam med dem! Det finns alltid en möjlighet att förändra en situation, även om det inte känns så just nu.
Läs mera om tankar på att inte vilja leva på www.snorkl.se
Du har många negativa tankar om din familjesituation och om hur saker varit.
Det som hänt tidigare kan man inte påverka, det enda man kan påverka är nuet och framåt. Hur kan du göra för att din familj ”lär känna dig ”lite mera, som du önskar?
Ibland så låter man livet ”bara tuffa på” och är precis som du skriver, alldeles för dåliga på att säga och visa vad någon betyder för oss. Och vissa har väldigt svårt att prata och visa känslor. Kan du hjälpa din familj genom att du börjar? Vill tipsa dig om mindfulness- medveten närvaro. Som handlar om att styra fokus och uppmärksamhet di man vill och behöver ha den.
Att inte fastna i ältande över saker som redan hänt, som vi inte kan ändra på och som bara tar energi. Eller saker man oroar sig för i framtiden, inte heller framtiden vet vi något om.
Just oro tar också mycket energi. Nuet, det som är här just nu i stunden, kan vi förändra och välja vad vi gör av. Det finns många övningar och beskrivningar, både på
www.snorkel.se
och i våra appar Snorkelövning, det finns också övningar i andning, avslappning och krisfärdigheter. Vad kan man göra då starka känslor sköljer över en.
Skills Snorkel reglera känslor (använd kod x330) handlar om känslor, hur de påverkar oss, och hur man kan träna på olika sätt att hantera, minska allt för starka känslor.
Du har en stark önskan om att må bättre, vilket man naturligtvis alltid vill men den önskan kanske behöver balanseras upp med en acceptans och förståelse för dig själv, att det är ok att vara ledsen just nu. Att ta hand om och trösta dig själv.
Göra positiva och energigivande saker. Det är viktigt med livsbalans, alltså balans mellan saker som tar energi, lust, ork och gör en ledsen, och saker som ger energi, kraft och ork, och gör dig glad. (DU kan läsa om livsbalans på webbsidan)
Du känner dig vilsen och har svårt att ”hitta ett lugn”.
Du bor också i en annan stad än din familj.
Har du vänner eller andra som du kan göra saker med, prata med, dela livet med? Du kanske behöver prata med någon professionell om hur du mår?
Vänd dig till din vårdcentral.
Du ska inte gå ensam med tunga dina tankar. Skriv igen i frågelådan om du vill, läs också andras frågor och svar. Kram Snorkel