Hej! Jag är 19 år och har återkommande tankar av att skada mig själv eller ta mitt liv. Jag har ingen livslust eller ork kvar utan det känns bara tomt inuti. Jag vill bara försvinna. Jag vet inte vad jag ska göra? mejl: xxxxxxxxxxx

Svar
Hej, tack för ditt brev, du har det verkligen jättetufft just nu. Känner en tomhet och helt tappat gnistan, har återkommande tankar på att skada dig eller ta ditt liv.
Du har skrivit hit till frågelådan, bra, ett första steg mot att be om och ta emot hjälp. Du hade uppgivit din emailadress, men av säkerhetsskäl får vi inte skriva svar om psykisk ohälsa till någons email längre, tyvärr. Hoppas du hittar detta svar.
Att ha tankar på att inte vilja leva, att man inte står ut att ha det som man har det, kan faktiskt vara något som på ett sätt får en att orka kämpa lite till, man tänker att man har en sorts ”väg ut” och det ger en kraft att ändå fortsätta.
Det låter som om du verkligen fastnat i nedstämdhet/depression, ser allt i svart och vill bara fly, försvinna bort från "allt" (som hör till då man är deprimerad), har tankar på att inte orka leva längre och tankar på att skada dig själv.
Har du haft någon kontakt med psykiatrin, vårdcentral, elevhälsan tidigare? Har du varit deprimerad förut? Vilken hjälp har du fått? Medicinsk behandling, terapi, samtal? Har du fått en ordentlig bedömning/utredning? Du kan alltid vända dig till psykiatrin akut! mår man så dåligt och har tankar på att ta sitt liv ska man genast be om hjälp! Man tänker och känner inte "logiskt" i en akut kris. Vet någon anhörig om hur du mår och känner? Berätta för dem, ni kan tillsammans vända er till akutpsykiatrin eller till Vårdcentral.
Har du fått professionell hjälp med ditt självskadebeteende?
Att vara deprimerad under så lång tid gör att det blir många negativa cirklar och tankar, (som att ha grått och regnigt väder under flera års tid i rad) Man fastnar i att se det mesta i svart, tunga tankar och mörker. Dessutom ser du så negativt på dig själv att du vill skada dig själv, kanske i ett försök att reglera din ångest.
Om du tänker dig att du istället var din bästa vän, din vän som var deppig, ledsen, sårbar och mådde jättedåligt, och kanske inte hade tillräckligt stöd från sin familj. Hon kom till dig för att få stöd, förståelse, hjälp med vad hon kunde göra och tröst, och DU sa till henne, - du förtjänar inte bättre än att skada dig själv”.. Det är det du gör mot dig själv nu.
På denna webbsida finns information och verktyg, bl.a. om tankar på att inte vilja leva och om att göra sig själv illa.
Då man befinner sig mitt uppe i en kris, så är man mitt i en stark känsla, känslorna styrs ifrån den delen i hjärnan som kallas Amygdala, med känslan kommer impulser och viljan att agera.
Den delen av hjärnan som besitter förnuft, logiskt tänkande, se mönster och långsiktiga konsekvenser med mera, finns i en hel annan del som heter frontalloberna.
När man är mitt uppe i starka känslor och impulser så är det alltså utan ”förnuft och långsiktiga konsekvenser” man agerar, ofta vill man akut och kortsiktigt bara ”fly” från det som ”gör ont och är jobbigt” Vilket är begripligt men det blir negativa konsekvenser på lång sikt. Sitter man fast i en björnsax, vill man bara slippa smärtan, man tänker inte riktigt på HUR...
När man har tankar på att vilja "fly" försvinna kan man börja med att fundera kring ”vilken känsla är det jag vill bli av med? Vilket problem löser jag genom att inte leva, vad vill jag fly ifrån?
Detta kan ge en fingervisning om vad man kan jobba med för att skapa ett liv som är värt att leva. Ge dig själv den chansen!
Har du provat medveten närvaro, mindfulness. En strategi för att vara här och nu, istället för att fastna i ångest för saker som redan hänt och som vi inte kan påverka, eller oro inför framtiden som vi inte vet något om.
På denna webbsida och i våra appar finns många beskrivningar och information hur du kan öva. www.snorkel.se
När man mår dåligt, befinner sig i krissituationer ibland, så är det viktigt att veta vad man ska/kan göra. Som sagt så kan man inte tänka klart just då, utan behöver en krisplan och krisfärdigheter. Du kan hitta exempel på krisplan och krisfärdigheter på webbsidan här Snorkel - Krisfärdigheter
I vår app Snorkelövning, finns också exempel på krisfärdigheter och många övningar du kan lyssna på direkt i kris.
När man är sårbar, har starka känslor, som lätt triggas igång och som har en tendens att ”dränka” en, ta över, och att man får impulser att göra saker som blir negativa, ställer till problem på lång sikt kan man behöva jobba med känsloreglering. (Minska känslan lite och komma i kontakt med frontalloberna)
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, handlar om just det. Ladda ner appen, använd kod X330, och skapa sedan ditt eget lösenord.
Där finns beskrivningar om känslor, varför vi har dem och övningar i att reglera känslor som blir så starka att vi gör saker du ångrar efteråt, blir negativt på sikt.
Övningarna handlar om att stanna upp, bli medveten, slappna av och andas lugnt. Allt tvärt emot hur vi vanligtvis agerar då känslorna är starka.
Vill också ge dig tipset att prova Snorkel beteendeanalys, kan göras på dator eller i mobilen. Finns på startsidan. Beteendeanalys handlar om att träna på att se en kedja av händelser, allt som påverkar och leder till ”att vi gör som vi gör” handlar om att förstå sig själv och sina beteenden. Visar detta hur vi gör saker som blir ”bra” på kort sikt, (slipper ångest/obehag) men leder till negativa konsekvenser på sikt. Man får också börja fundera på alternativa beteenden, alltså vad man kan göra istället, för att t.ex. ha en ”krisplan”.
Du behöver verkligen ha verktyg och strategier för både kort och lång sikt. Ha långsiktiga mål för hur du vill ha ditt liv framöver, ett liv värt att leva, samt strategier för vad du kan göra då du hamnar i kris, göra akut här och nu. Hjälp dig själv att hjälpa dig själv och våga be om hjälp, det finns hjälp att få. Du kan få ett liv värt att leva.
Skriv igen till frågelådan om du vill, läs också andras frågor och svar under t.ex. tankar på att inte vilja leva och självskadebeteende.
Många kramar Snorkel