Behöver hjälp snälla.
Har varit deprimerad i flera år och jobbig situation hemma. Vet att så många andra har det mycket värre men min familj tar det inte seriöst.
Jag har varit självmordsbenägen i mer än ett år och har många tankar kring det. Finns inga stöd liljer öppna och min kurator är sjuk. Har och har haft ett självskadebeteende kring kontakt med äldre män för att det var det jag kände att det var det jag förtjänade. Hoppas jag inte tagit någons tid behöver verkligen prata med någon utbildat som kan hjälpa mig.

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Så bra att du ber om hjälp att klara av dina svåra tankar, och väldigt tråkigt att din familj inte riktigt kan förstå och vara till hjälp i ”krissituationer”.
Att ha tankar på att inte vilja leva, att man inte står ut att ha det som man har det, kan faktiskt vara något som på ett sätt får en att orka kämpa lite till, man tänker att man har en sorts ”väg ut” och det ger en kraft att ändå fortsätta.
Du skriver att du varit deprimerad under flera år, har det gått upp och ned eller menar du att du varit konstant deprimerad så länge? Vilken hjälp har du fått? Medicinsk behandling, terapi, samtal? Har du fått en ordentlig bedömning/utredning? Har du fått professionell hjälp med ditt självskadebeteende? Om inte så kanske det är det du behöver i första hand.
Att vara deprimerad under så lång tid gör att det blir många negativa cirklar och tankar, (som att ha grått och regnigt väder under flera års tid i rad) Man fastnar i att se det mesta i svart, tunga tankar och mörker. Dessutom ser du så negativt på dig själv att du skadar och kränker dig själv genom ”kontakter med äldre män”, du tänker att du inte förtjänar bättre.
Om du tänker dig att du istället var din bästa vän, din vän som var deppig, ledsen, sårbar och mådde jättedåligt, dessutom inte hade tillräckligt stöd från sin familj. Hon kom till dig för att få stöd, förståelse, hjälp med vad hon kunde göra och tröst, och DU sa till henne, - du förtjänar inte bättre än att bli utnyttjad av äldre män”.. Det är det du gör mot dig själv nu.
Du skriver också att du har en ”jobbig situation” hemma, vad innebär det, är det något som påverkar att du inte kommer ur ditt dåliga mående? Är det så att ni behöver hjälp i familjen, hjälp med fokus på familjearbete?
Du skriver att du har kontakt med kurator, men att hon är sjuk. Hoppas att du är trygg med den kontakten, att du kan prata och berätta om din situation, hur du mår och dina tankar, och att ni tillsammans har en planering och tränar verktyg för ”krissituationer” .
På denna webbsida finns information och verktyg, bl.a. om tankar på att inte vilja leva och om att göra sig själv illa. Då man befinner sig mitt uppe i en kris, så är man mitt i en stark känsla, känslorna styrs ifrån den delen i hjärnan som kallas Amygdala, med känslan kommer impulser och viljan att agera.
Den delen av hjärnan som besitter förnuft, logiskt tänkande, se mönster och långsiktiga konsekvenser finns i en hel annan del, frontal loben.
När man är mitt uppe i starka känslor och impulser så är det alltså utan ”förnuft och långsiktiga konsekvenser” ofta vill man akut och kortsiktigt bara ”fly” från det som ”gör ont och är jobbigt” Vilket är begripligt men det blir negativa konsekvenser på lång sikt.
Man kan börja med att fundera kring ”vilken känsla är det jag vill bli av med? Vilket problem löser jag genom att inte leva, vad vill jag fly ifrån? Detta kan ge en fingervisning om vad man kan jobba med för att skapa ett liv som är värt att leva.
Har du jobbat med medveten närvaro, mindfulness. En strategi för att vara här och nu, istället för att fastna i ångest för saker som redan hänt och som vi inte kan påverka, eller oro inför framtiden som vi inte vet något om.
På denna webbsida och i våra appar finns många beskrivningar och information hur du kan öva.
När man mår dåligt, befinner sig i krissituationer ibland, så är det viktigt att veta vad man ska/kan göra. Som sagt så kan man inte tänka klart just då, utan behöver en krisplan och krisfärdigheter. Du kan hitta exempel på krisplan och krisfärdigheter på webbsidan.
I vår app Snorkelövning, ladda ner från appstore, finns också exempel på krisfärdigheter och många övningar du kan lyssna på direkt i kris.
När man är sårbar, har starka känslor, som lätt triggas igång och som har en tendens att ”dränka” en, ta över, och att man får impulser att göra saker som blir negativa, ställer till problem på lång sikt kan man behöva jobba med känsloreglering. (Minska känslan lite och komma i kontakt med frontalloberna)
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, handlar om just det. Ladda ner appen, använd kod X330, och skapa sedan ditt eget lösenord.
Där finns beskrivningar om känslor, varför vi har dem och övningar i att reglera känslor som blir så starka att vi gör saker du ångrar efteråt, blir negativt på sikt.
Övningarna handlar om att stanna upp, bli medveten, slappna av och andas lugnt. Allt tvärt emot hur vi vanligtvis agerar då känslorna är starka.
Vill också ge dig tipset att prova Snorkel beteendeanalys, kan göras på dator eller i mobilen. Finns på startsidan. Beteendeanalys handlar om att träna på att se en kedja av händelser, allt som påverkar och leder till ”att vi gör som vi gör” handlar om att förstå sig själv och sina beteenden. Visar detta hur vi gör saker som blir ”bra” på kort sikt, (slipper ångest/obehag) men leder till negativa konsekvenser på sikt. Man får också börja fundera på alternativa beteenden, alltså vad man kan göra istället, för att t.ex. ha en ”krisplan”.
Du behöver verkligen ha verktyg och strategier för både kort och lång sikt. Ha långsiktiga mål för hur du vill ha ditt liv framöver, ett liv värt att leva, samt strategier för vad du kan göra då du hamnar i kris, göra akut här och nu. Läs mera på webbsidan, du kanske kan visa och läsa tillsammans med din familj för att ni ska förstå varandra bättre.
Skriv igen till frågelådan om du vill, läs också andras frågor och svar under t.ex. tankar på att inte vilja leva och självskadebeteende. Många kramar Snorkel