Hej! Jag är en 17 åring tjej som håller på att tillfriskna från min utmattning. Den kom smygande i augusti förra året och blev värre och värre. Sedan bröt den ut ordentligt i januari detta året. Jag var riktigt dålig i flera månader.
Men nu under sommarlovet har det verkligen blivit bättre. I och med utmattningen fick jag väldigt mycket problem med ångest.
När jag var som sämst hade jag konstant ångest och ingenting hjälpte. Har även fått ångestattacker. Inte direkta panikattacker men attacker av ångest där jag bli väldigt yr, känns som att jag inte får något syre upp till hjärnan, börjar skaka och får tungt att andas.
Jag skulle säga att de flesta symtomen från min utmattning är borta, såklart har man fått vissa men efter utmattningen, men jag lever nästan som jag gjorde innan utmattningen. Det enda problemet är att jag efter min utmattning fortfarande har kvar problem med mycket ångest.
Finns oftast ingen självklar anledning till varför jag har ångest. Men den kan ofta komma när jag inte är sysselsatt eller när jag vet att jag kommer ha tid över, där jag inte har något att göra.
Jag har också efter min utmattning problem med att hitta livsglädjen och meningen med livet. Jag är liksom tom. Jag har känslor, men de är långt instoppade, så jag känner mig väldigt tom. Jag är en ganska stängd människa, med mina känslor långt instoppade. Men under utmattningen så rasade hela den mur jag byggt upp och alla känslor var överallt och ingenstans.
Men nu när jag är bättre är det precis som jag bygger upp den igen och går tillbaka till att var exakt samma människa som jag var innan.
Jag skulle aldrig ta mitt liv, då jag aldrig skulle kunna lämna min familj bakom mig. Jag skulle aldrig våga det heller för den delen.
Men om någon skulle stå med en pistol mot min panna skulle jag liksom inte backa undan. Det känns mer som jag existerar än att jag lever. Jag försöker mest ta mig igenom dagarna och räkna ner tills jag kan gå och lägga mig.
Jag har haft problem med mitt mående innan min utmattning, men verkligen inte på denna nivån. Jag undrar därför om det är vanligt att man får problem med andra saker efter en utmattning?
När jag var utmattad tänkte jag hela tiden att jag bara skulle bli frisk från den och att allt skulle vara som vanligt sen. Men jag mår ju fortfarande väldigt dåligt trots att jag nästan skulle klassa mig som frisk.
Eller skulle mitt dåliga mående kunna bero på att jag alltid stängt in mina känslor och att jag får sota för det nu?
Eller mår jag bara såhär dåligt utan någon som helst anledning?
Kan man ens må dåligt utan anledning, jag har liksom knappast något att må dåligt över, har aldrig råkat ut för något, haft bra barndom, kompisar osv.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Utmattningssyndrom är ett tillstånd som kännetecknas av extrem trötthet och orkeslöshet. Orsaken är långvarig stress eller påfrestning. Det är vanligt att ha både kroppsliga och psykiska symtom. Behandlingen fokuserar på att få kroppen i balans igen, och de flesta blir bra igen.
Återhämtningen kan ta tid, och det är vanligt att vara mera sårbar och stresskänslig under lång tid.
Du är väldigt ung, det är en fördel, din kropp och hjärna återhämtar sig snabbare än hos en äldre person.
Både vad gällande psykisk ohälsa och upplevelsen av stress, så är det viktigt med återhämtning.
Att hitta stunder där kropp och knopp får slappna av och finna ”lugn och ro”. Skilt från aktivitet, måsten, vara uppe i varv, snurrande tankar, starka känslor etc.
Återhämtning kan vara olika för olika personer, men i första hand är det just rutiner gällande mat, sömn och fysisk aktivitet som är hälsobringande.
Viktigt också med något att fokusera på som ger lugn och ro, antingen att man skapar dessa situationer genom att öva lugn andning, avslappning och/eller medveten närvaro
eller att man har någon hobby eller ett intresse som ger detta.
Denna webbsida och de två Appar som hör till, handlar om att sprida information och verktyg/strategier för att just hantera psykisk ohälsa och upplevelsen av stress-ge återhämtning.
Stress är som sagt en ”stor bov” i dramat, det finns både yttre och inre stress, alltså det som händer utan för oss, i omgivningen, jobb, skola, händelser av olika slag, och inre stress, tankar, känslor och det som händer i kroppen.
Det är många saker både yttre och inre, som påverkar psykisk hälsa, precis som fysisk. Arv, sårbarhet, fysiska sjukdomar, egna svårigheter, miljö, tankar, känslor, kroppsliga reaktioner, hormoner, omgivning, stress, återhämtning, sömn, motion-fysisk aktivitet, belastning, mat/näring/vitaminer m.m.
Vårat inbyggda ”stressystem” - ångest/oro är en otroligt stark kraft, vilket den behöver vara, det är vårt skydd och en livsviktig överlevnadsstrategi, ska skydda oss från faror som kan hota vårt liv. Stress och ångest ger samma påslag i kroppen, samma system.
Om det bara var en ”svagt tickande klocka” så skulle vi inte lyssna och agera snabbt och effektivt vid verkliga faror, som då vi kommer hem och överraskar en inbrottstjuv, blir jagade av en ilsken björn, eller en bil kör emot oss på fel sida av vägen. Man måste reagera och agera snabbt och direkt, utan att tänka så mycket.
Den delen i hjärnan som är vårt ”stressystem/brandlarm” heter amygdala, den delen av hjärnan där förnuft, planering, logiskt tänkande mm sitter heter Frontalloben. Amygdala har ingen kontakt med frontalloberna utan man ”känner och agerar” utan förnuftigt tänkande. Därför agerar vi inte så ”smart och genomtänkt” då vi följer akuta känslan vid ångest, fast det kanske känns så just då.
Brandlarmet har som en scanner som scannar av tecken på ”eventuella faror” och vid minsta misstanke sätter larmet igång. Den larmar kroppen för att förbereda oss för att fly ifrån eller kämpa emot ”faran”.
Hjärnan kan som sagt inte skilja på verkliga faror, och faror som bara finns i våra tanker ”tänk om” tankar om rädsla för att bli sjuk, kanske tankar om att inte få luft, negativa tankar om sig själv, om att inte duga inte räcka till, inte klara av, inte hinna med.
Det drar också igång amygdalas stress/larmsystem, allt blod går ut i musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir ytlig för att syresätta musklerna av samma anledning, vi får tunnelseende- allt fokus ska vara på ”faran” man blir yr, får hjärtklappning m.m.  (läs mera om ångest under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Läs också mera om stress under VAD ÄR och VAD GÖRA på Snorkels webbsida. Finns en liten film där också som heter Managin Stress.
Situationer, tankar, känslor och det som händer i kroppen-kroppsymtom, och det vi sedan GÖR påverkar och styr oss hela tiden.
Det är svårt att säga vad som triggar igång just DIN stress/ångest, om det är yttre omständigheter eller inre.
Hur ser dina tankar ut?
Vad GÖR du då du mår dåligt känner stress/får ångest?
Vilka olika känslor har du?
Hur känns det i kroppen?
I vilka situationer är det värst?
Skulle du kunna testa BETEENDEANALYS- se en kedja av händelser som finns på snorkels webbsida? Ta ”kontrollerar min andning” som problem beteende.. Testa först med färdiga alternativ för att sedan skriva med egna ord. Se instruktionsfilm och information på webbsidan.
Då får du en tydligare bild av vad som händer.
Se information och instruktionsfilm, läs mera så förstår du vad det handlar om.
Detta för att hitta mönster och problembeteenden som kanske funkar på kort sikt, men blir onda cirklar och problem på lång.
När man får ångest/känner stress så spänner man sig, om man spänner sig så känns det svårare att andas, man andas också väldigt ytligt och snabbt, ofta förvärrar det ångesten i en ond cirkel. Man behöver träna på att ”sänka axlarna, andas ända ner i magen”.
Så en viktig del om man försöker släppa ångesten är avslappning och ha en lugn andning som går hela vägen ner i magen.
Fysisk aktivitet är en annan viktig del vid stresshantering, men om det blir för mycket, man har inte ”fyllt på” med energi före och direkt efter träning, eller att man belastar för hårt, så ökar risken för att man ”tar ut all energi” och kroppen blir mera mottaglig för infektioner, man blir sjuk. En varningssignal att lyssna på.
Hur äter du? Får din kropp tillräckligt med energi?
Återhämtning, att ge kroppen lugn och ro igen, vila, positiva aktiviteter, andningsövningar, avslappning och medveten närvaro, är kanske tekniker du kan träna på att göra mera av.
Snorkel har två appar,
Snorkelövning, instruktioner och övningar för att må bättre, t.ex. avslappning, andning, krisfärdigheter och medveten närvaro.
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla använd kod X330 handlar om känslor, varför vi har känslor och vilka beteenden som ”hänger ihop” med känslan.
Samt övningar i att reglera/minska starka känslor som leder till att vi gör saker som blir problem för oss på sikt.
Balans i livet, hur ser det ut i ditt liv för övrigt?
Man brukar ofta dela upp det i 4 områden, familj, skola/arbete, vänner och fritid/intressen. Balans i livet, är en annan sak som du kan titta närmare på, balans mellan vad som tar kraft, energi lust och ork samt var som GER energi karft lust och ork. Läs mera om balans i livet på webbsidan, och prova formulär och veckokort för balans i livet. Läs mera om Livsbalans på webbsidan.
Att ha världens finaste familj och vänner är ”hälsobringande” men tyvärr hjälper det inte alla gånger. Sitter du ”fast i en sylvass björnsax” så gör det ont fast din familj och dina vänner är underbara, det kanske känns lite lättare eller du kan glömma smärtan ibland,
men gör ändå vansinnigt ont..
Det man behöver hjälp med är att komma ur björnsaxen, minska smärtan på olika sätt.
Medveten närvaro- mindfulness, kanske är något för dig.
Att träna på att styra uppmärksamhet och fokus dit man vill ha den, inte fastna i tunga tankar eller t.ex. flykt/undvikanden och onda cirklar.
Läs mera på webbsidan och prova övningar, finns filmer och instruktioner.
Har du haft det stöd du behöver, någon att prata med, få hjälp med din återhämtning?
Detta blev ett långt svar, hoppas det kan vara en bit på vägen. Många olika strategier att prova och öva,
Det tar tid att lära sig ett annat nytt sätt, då man fastnat i negativa beteenden.
Skriv gärna igen och berätta hur det går för dig.
Kram Snorkel