Har haft problem med magen under några år men inga läkare vet varför, de säger IBS och jag har provat att äta sån mat (FODMAP) men det gav ingen förändring.
Nu de senaste månaderna så har jag ingen hungerkänsla längre, istället mår jag bara illa.
Ofta måste jag äta frukost direkt på morgonen, annars mår jag så illa att jag ligger på golvet och tror jag ska kräkas. Förra veckan så åt jag frukost som vanligt och mådde väldigt bra, gick på en 10 min promenad och sen fick jag plötsligt jätteont i magen. Gick hem och hade diarré, kallsvettades och efter det svartnade det för ögonen och jag hörde inget förutom tjut i öronen och jag ramlade ihop i duschen (eftersom jag inte såg något).
Efter en stund kom synen tillbaka och jag kunde lägga mig i sängen, i ca 1 timme brusade det och kändes som jag hade lock för öronen.
Jag åt lite godis (ifall det berodde på blodsocker) och efter ca en timme mådde jag bättre och efter 3 timmar mådde jag som vanligt. Är rädd att detta kan ha nåt att göra med stress, för har varit jättstressad i över 5 år konstant och mått jättedåligt.
Men jag oroar mig också jättemycket för att det är nåt allvarligt fel på mig. Jag ser alltid till att äta ofta för att inte riskera att må illa eller att det ska bli som när jag nästan svimmade, men ändå så kan jag bli illamående ändå och nu även efter maten.
Jag oroar mig jättemycket för det här men vet inte vart jag ska vända mig för tidigare har läkarna bara sagt att jag ska sluta stressa så ska magen ordna sig.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har hamnat i en ond cirkel av oro, ångest och stress, med an massa symtom från magen som i sin tur ger dig ny oro, mera ångest och stress, som i sin tur ger dig… Inte alls konstigt att du blir rädd och känner ångest, det är obehagligt och skrämmande för dig.
Det kanske är så att du har en känslig mage, vi har alla våra olika sårbarheter, där du särskilt reagerar i magen vid stress och ångest (samma system)
Först och främst låter det som att du gjort en ordentlig somatisk undersökning, där man kan konstatera att det inte ligger några somatiska orsaker bakom hur du mår. Sedan är det självklart lika jobbigt för dig i alla fall, att dina symtom troligtvis beror på symtom och konsekvenser av långvarig stress.
Särskilt eftersom du inte riktigt känner dig ”säker” på det, och inte har några strategier för stresshantering och minska stressorer. Du får bara beskedet att du ska ”stressa mindre” så blir magen bra, men hur gör man det då man är jätterädd!!!
Vårat inbyggda ”stressystem” - ångest/oro är en otroligt stark kraft, vilket den behöver vara, det är vårt skydd och en livsviktig överlevnadsstrategi, ska skydda oss från faror som kan hota vårt liv.
Om det bara var en ”svagt tickande klocka” så skulle vi inte lyssna och agera snabbt och effektivt vid verkliga faror, som då vi kommer hem och överraskar en inbrottstjuv, blir jagade av en ilsken björn, eller en bil kör emot oss på fel sida av vägen. Man måste reagera och agera snabbt och direkt, utan att tänka så mycket.
Den delen i hjärnan som är vårt ”stressystem/brandlarm” heter amygdala, den delen av hjärnan där förnuft, planering, logiskt tänkande mm sitter heter Frontalloben. Amygdala har ingen kontakt med frontalloberna utan man ”känner och agerar” utan förnuftigt tänkande. Därför agerar vi inte så ”smart och genomtänkt” då vi följer akuta känslan vid ångest, fast det kanske känns så just då.
Brandlarmet har som en scanner som scannar av tecken på ”eventuella faror” och vid minsta misstanke sätter larmet igång. Den larmar kroppen för att förbereda oss för att fly ifrån eller kämpa emot ”faran”.
Hjärnan kan som sagt inte skilja på verkliga faror, och faror som bara finns i våra tankar ”tänk om” tankar om rädsla för att bli sjuk igen, tankar om magen reagerar, tänk om det är något allvarligt de missat, dina försök att styra och kontrollera hur och när du äter gör att du ständigt är ”startberedd och försvarsinställd” är spänd och ständigt uppmärksam på kroppen.
Det drar igång amygdalas stress/larmsystem, allt blod går ut i musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir ytlig för att syresätta musklerna av samma anledning, vi får tunnelseende- allt fokus ska vara på ”faran” m.m.
(läs mera om ångest under VAD ÄR och VAD GÖRA, tipsar också om Anders Hansens program DIN HJÄRNA, om hjärnan och stress, som finns på SVTplay nu säsong 1 och två har flera bra program, n1 säsong 1 handlar om stress)
När du känner starkt obehag-rädsla/oro- så följer du din känsla-tror på alla symtom, flyr från obehaget genom att försöka kontrollera ännu mera osv. Jag vet inte exakt vad som händer och hur du gör, men det blir ett problem att du har ditt ständiga fokus på magen och kroppen,  vilket leder till att du upplever växande ångest, vilket leder till andra kroppsymtom m.m.
Läs mera på www.snorkel.se om STRESS under vad är och vad göra.
Gör övningen om vilka stressbeteenden du har.
Läs också om oro/ångest, vad är och vad göra.
Testa BETEENDEANALYS- se en kedja av händelser som finns på snorkels webbsida? Ta något stressbeteende du har som problem beteende.. Testa först med färdiga alternativ för att sedan skriva med egna ord. Se instruktionsfilm och information på webbsidan.
Då får du en tydligare bild av vad som händer.
När man får ångest/känner stress så spänner man sig, om man spänner sig så känns det svårare att andas, man andas också väldigt ytligt och snabbt, man behöver träna på att ”sänka axlarna, andas ända ner i magen” och slappna av. Så en viktig del om man försöker släppa ångesten är avslappning.
Att göra en somatisk kontroll, där man undersöker somatiska orsaker bakom dina symtom, är naturligtvis viktigt och rätt, men sedan kan det handla om att acceptera att detta är nog ångest/stress (om man inte hittar somatiska orsaker) och börja jobba för att hantera den.
Kolla på TV-programmet DIN HJÄRNA om stress, läs också mera om stress under VAD ÄR och VAD GÖRA på Snorkels webbsida. Finns en liten film där också som heter Managin Stress.
Jobba sedan för just din plan i stresshantering.
Fysisk aktivitet är en viktig del vid stresshantering.  När pulsen sjunker igen så försvinner stresshormoner ur kroppen.
Återhämtning, att ge kroppen lugn och ro igen, vila, positiva aktiviteter, andningsövningar, avslappning och medveten närvaro, är kanske tekniker du kan träna på att göra mera av.
Medveten närvaro, mindfulness är en viktig strategi för stresshantering. Det handlar om att styra fokus och uppmärksamhet på här och nu, det jag gör, dit jag vill ha den, istället för att fastna i oro och ältande.
Du kan läsa och prova övningar både på webbsidan och i apparna.
Snorkel har två appar, dels
Snorkelövning med flera olika röstövningar, medveten närvaro- mindfulness ”träna på att styra fokus” andning och avslappning.
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, använd kod x330, handlar om känslor, varför man har dem och övningar i att reglera en känsla som blir så stark att den ställer till problem.
Balans i livet, livsbalans, är en annan sak som du kan titta närmare på, balans mellan vad som TAR kraft, energi lust och ork samt var som GER energi kraft lust och ork. Läs mera om balans i livet på webbsidan, och prova formulär och veckokort för balans i livet.
Detta blev ett långt svar, hoppas att det kan hjälpa dig en liten bit på vägen.
Vet inte hur gammal du är, eller var du bor.
Men ta hjälp och stöd av din familj.
Kontakta Vårdcentral eller första linjen mottagning för hjälp med stresshantering..
Skriv igen i frågelådan om du vill, kram Snorkel