Hej Jag är 25 år gammal , jag vet inte hur jag ska börja med att berätta om hur jag mår, det känns som att det är många tankar samtidigt och kan inte separera de från varandra.
Jag mår inte bra psykisk , jag har inte kunnat äta nu i några veckor av stress, jag stressar mig för det lila minsta saken . Jag är rädd att göra misstag , jag misslyckades i min praktik innan och nu praktiserar jag igen och är rädd att göra samma misstag.
När min handledare säger något till mig till exempel om att du borde ha gjort så och nästa gång glöm inte detta så tar jag illa upp det för mig själv och tänker för mig själv att jag inte har det de behöver. Jag känner bara att jag inte gör något bra ifrån mig även när de säger att du har jobbat bra idag. Jag vet inte hur jag ska få bort dessa tankar, dessa negativa tankar om mig själv och hur jag ska bygga upp mitt självtroende som innan. Igår var jag i akuten på grund av att jag fick plötsligt bröstsmärta, alla kontroller var bra och de berättade att jag hade fått panikattack. Den dagen stressade jag mig för mycket för ingenting, jag gör alltid extra jobb för mig själv även när det inte behöver. Jag har svårt och prioritera det som är viktigt . Jag vet inte vad jag ska göra. Jag kände att jag behövde skriva detta för att se om detta är allvarligt.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Stress kan bli ett verkligt stort problem, och är nog det också för väldigt många, båda unga och vuxna.
Stress i sig behöver inte vara något farligt, det är i grunden något bra, en livsviktig reaktion.
Det är kroppens alarmsystem som kickar igång oss vid upplevelser av ”fara, ilska, utmaningar och stress” Det är TOLKNINGEN av situationen som skapar reaktionen, det vill säga stressen.
Vi har många hormoner i kroppen, som styr olika delar. Sympatiska nervsystemet gör att Adrenalin kickar igång vid fara/stress, Noradrenalin är viktigt för vakenhet och koncentration, Kortisol aktiverar ”överlevarinstinkten” så att vi ”kör på”.
Systemet kickar igång ska göra oss vakna, alerta, beredda, ge extra kraft och motivation, det behövs vid fara och utmaningar m.m. Detta är kroppens gaspedal kan man säga.
Normalt så återställs kroppen efteråt, med hjälp av parasympatiska nervsystemet, som aktiveras vid vila, avslappning, kroppens bromspedal.
Om man har obalans mellan krav och resurser, både från sig själv och andra, om man går länge utan återhämtning, som behövs för att återgå till normalläge, genom att varva ner, sova, vila, reparera, spara energi, slappna av, fysisk aktivitet mm, så kan stress bli skadligt och slita på kroppen.
Det låter som om du ”kickar igång” bara av negativa tankar, (vilket inte är konstigt alls eftersom du tidigare gjort ett misslyckande och nu är så rädd att det ska bli så igen) och din hjärna signalerar ”fara” till kroppen, alarmsystemet sätter igång och överhettas, vilket gör att du säkert får svårt att tänka klart, får massor av symtom i kroppen och kanske fastnar i ”panik” med tanken ”kommer aldrig att hinna/klara/kunna etcetera.
Du stressar, sliter hårt utan återhämtning, har en massa negativa tankar som väcker stress/ångestsystemet i kroppen, så pass att du fått en panikattack.
Vilken återhämtningsteknik har du?
Tränar du någon fysisk aktivitet?
Fysisk aktivitet sänker stresshormoner i kroppen.
Mat, sömn och fysisk aktivitet är grundstenarna i allt fysiskt och psykiskt mående.
Vill också tipsa dig om att börja träna andning, avslappning och mindfulness - medveten närvaro. Medveten närvaro handlar om att vara just här och nu, styra uppmärksamhet och fokus. Läs mera och öva här Snorkel - Mindfulness
Mindfulness kan hjälpa dig att se att ditt förra praktik som inte gick så bra inte alls behöver påverka din nuvarande praktik. Nu är nu, då är då.
Du kan prova beteendeanalys se en kedja av händelser, som finns på snorkels startsida. För att tydligare ”lära känna” dig själv, dina tankar, känslor, kroppsreaktioner och det du gör.
Se i vilka situationer din stress uppstår och vilka konsekvenser dina ”problembeteenden” får på kort och lång sikt.
Se informationsfilmen, läs information, se färdiga kedjor, målsättningar, alternativa beteenden så förstår du lite mera vad det handlar om.
Börja med färdiga alternativ, det är lättast i början.
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa. Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro.
Att försöka "tvinga sig själv" att inte tänka på något går inte, prova med att säga till dig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant, får absolut inte tänka på en rosa elefant, med sin långa rosa snabel och stora rosa öron. Får inte tänka på den rosa elefanten. Vad händer då? Jo det är precis just det du gör, tänker på den rosa elefanten.. Eller hur?
Börja istället med med att lägg märke till och notera hur dina negativa tankar ser ut, bara se på dem som tankar, acceptera att du har dom som alla andra tankar du har. Det är bara tankar. Föreställ dig att tankarna glider förbi som moln på himlen, kommer, glider förbi och ett nytt moln, en ny tanke kommer och går. Låt dem glida förbi utan att fastna i dem. Säg till dig själv, "där kom en TANKE om att jag är värdelös" Och där kommer en tanke om att jag kommer att misslyckas" osv.
Detta handlar om just mindfulness, medveten närvaro att vara precis här och nu i det som händer. (Du kan också läsa mera om medveten närvaro på snorkels webbsida) Handlar om att styra fokus och uppmärksamhet.
Du kan också prova att distrahera dig själv på olika sätt, gå helt in i det du gör istället för att ha fokus på tankarna. Beskriv tyst för dig själv det du gör, nu går jag vägen fram här, ser bilar, träd, människor, nu tar jag fram en tallrik, sked, öppnar kylen tar fram fil och flingor.. etc.
Fysisk aktivitet, att träna ganska hårt är också en bra distraktionsteknik.
Du kan träna att parera varje negativ tanke om dig själv med en positiv. Gör en lista över positiva saker om dig själv att ha tillhands. Tex jag är en bra vän, jag är bra på matte, jag har ett vackert hår, jag har klarat att sjunga inför publik, jag är bra på att lyssna och inte avbryta andra, jag gör så gott jag kan etc. Du kan be någon närstående om hjälp med att göra listan.
Att säga STOPP till sig själv då man börjar jämföra sig med andra är också en teknik, man är bra på olika saker, den enda man egentligen kan jämföra med är sig själv och hur man kämpar mot sina egna (rimliga) mål.
Prova också våra appar;
Snorkelövning- röstövningar och information om till exempel avslappning, lugn andning, och medveten närvaro.
Skills Snorkel reglera känslor kod x330 – handlar om känslor, vilken funktion de har, olika beteenden som hänger ihop med känslor. Samt övningar för att reglera starka känslor som nästan ”dränker” en.
Du kan också läsa mera om känslor under vad är och vad göra på webbsidan www.snorkel.se
Läs mera på denna webbsida om stress och oro/ångest, och läs också andras frågor/svar.
Skriv igen i frågelådan om du vill, kram Snorkel