Hej, jag har en liten fråga.
Jag tror jag är stressad för ofta, jag tänker inte konstant på att jag är stressad, mer på att jag känner prestationsångest o väldigt mycket krav kring i princip allt, skola sport, mat/kropp, osv.
Detta får mig dock stressad, dessutom har jag hyfsat mycket i vardan efter skolan, + att jag försöker plugga så mycket jag kan.
Något jag märkt senaste är att jag börjar få tinnitus som kommer och går (pipande ljud/ lock för öronen), jag kan ha spända axlar, kan va dålig i magen (kan även bero på annat dock) , ofta kissinödig (som jag läst kan bero på stress? Hade ingen aning om det) mm.
Jag är inte alls intresserad av att sluta på någon av mina aktiviteter då jag brinner för i stort sätt alla.
Finns det något annat sätt jag kan minska stressen på, vart kan man få hjälp (skolsköterska INGET alternativ), när är det behövligt med hjälp?
Blir jättetacksam för svar!

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Stress är mycket en fysiologisk (kroppslig) reaktion på upplevelse av stor inre (tankar, känslor, oro, självkritik, egna krav mm) och/eller yttre belastning (för mycket eller för lite att göra, krav från andra, tidspress, svårt att klara av något mm).
Det finns en missuppfattning att stress bara är ”för mycket aktiviteter”, men det kan alltså vara mycket mera än så.
Vårat inbyggda larm/stress/ångest-system i kroppen, är som en form av brandlarm, som ska kicka igång och reagera snabbt vid faror och hot.
Vi ska snabbt, utan att tänka så mycket, reagera med att fly eller slåss mot faror och hot. Detta är en överlevnadsstrategi och har varit livsviktigt från det vi levde som ”grottmänniskor på savannen”, det som gjort att människan överlevt och utvecklats.
Detta är som en inbyggd scanner som scannar av vårat inre och yttre omgivning för att upptäcka faror, hjärnan larmar till kroppen och en mängd fysiologiska reaktioner sätter igång (hjärtat slår hårt för att pumpa blod till musklerna för att vi ska bli starka och snabba, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet, blodtryck och puls ökar, vi får tunnelseende för att ha fokus på ”faran” mm.
Andra kroppsfunktioner som är mindre viktiga för överlevnad, alltså om vi utsätts för en verklig fara/hot, som t.ex. matsmältningen eller urinproduktion avstannas. (kanske därför du upplever och du fått en liten ”störning” med signalerna från urinblåsan) Vanligt i en stressande period med krångel från mage/tarm etc.
Allt detta som händer i kroppen tänker man inte så mycket på om man måste rusa i full fart från en björn som jagar oss, en bil som störtar emot oss på fel sida av vägen eller vi överraskar en inbrottstjuv och måste försvara oss.
Problemet är att hjärnan ka inte skilja på en verklig fara och vad som bara är vår upplevelse, våra tankar eller vår rädsla inför något, det sätter igång i alla fall.
Ett annat stort problem är att vi idag upplever ”stress/fara/ångest/oro” för väldigt många saker, under vår utvecklig var det ”mindre saker som man reagerade på” och stress/larmsystemet var inte aktivt så ofta.
Om stressystemet är ständigt igång, ständigt aktiveras, utan att det ”stannar av” vi återhämtar oss, då får man den ständiga stressen som är ”farlig” och belastande för kroppen.
Stressaktiveringen kan vara något positivt, gör oss alerta, skärpta och fokuserade på det man ska göra, vissa människor arbetar absolut bäst under ”stress/press”, men det som är viktigt är alltså återhämtning.
Att ha stunder och delar i livet där man upplever lugn, ro, avslappning, vila, positiva aktiviteter utan krav/stress osv.
Vill tipsa dig om att först läsa på denna webbsida under VAD ÄR om stress samt under VAD GÖRA vad man kan göra för att minska stress, det finns en liten film där också som heter ”Managin stress” titta även på SVT-play ett program som heter DIN HJÄRNA av Anders Hansen, det första programmet handlar om stress.
Att se till att kropp och hjärna återhämtar sig, att man får vila från ”hjärnstressen” kan man göra på olika sätt. Bl.a. fysisk aktivitet som höjer pulsen (om inte aktiviteten leder till prestationskrav och stress) och då pulsen sjunker så följer stresshormoner som bildas i kroppen, ut.
Andningsövningar och avslappning/avspänning är andra sätt. Medveten närvaro, att styra sin uppmärksamhet till här och nu är också mycket återhämtande. Det är också något som kan avlasta din eventuella tinnitus, pipljudet i ”huvudet”.
Att träna på att styra fokus och uppmärksamhet till något visst vi gör eller ser/smakar osv. Istället för att fastna i fokus på pipljudet. Läs mera om medveten närvaro på webben och i våra appar. Om ditt ”pipljud” fortsätter så är det kanske aktuellt att kontakt Vårdcentral för en läkarbedömning ang detta, prata med dina föräldrar.
Mat och sömn är naturligtvis väldigt viktiga byggstenar, för allt fysiskt och psykiskt mående, kroppen behöver energi.
Snorkelwebben och våra appar, Snorkelövning och Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (använd kod X330) har många övningar och instruktioner.
Prova även Balans i livet, se vilken balas du har i livet gällande vad som tar och vad som ger energi.
Skapa tillfällen där du, din hjärna och din kropp får vila från hjärnstress.
Du funderar även var du kan få lite hjälp med detta med stresshantering, men tror inte att SSK är något alternativ. Kanske kurator på din skola? Eller ungdomsmottagningen där du bor?
Dina föräldrar kanske också kan hjälpa dig med att skapa återhämtande rutiner i din tillvaro.
Skriv gärna igen i frågelådan om du vill, kram från Snorkel