Hej. Jag är 22 år och har jobbat i hemtjänsten i ca 5 år.
De senaste åren har jag börjat stressa hemma fast jag inte behöver. Tex vid matlagning och städning.
Är konstant trött. Känner mig aldrig utvilad. Ont i kroppen och känner mig allmänt stressad hela tiden.
Nu har jag även börjat få dåligt närminne. Glömmer saker väldigt fort. Osv osv.
Enligt mina symtom låter det som utmattningssyndrom.
Och jag vågar inte söka hjälp då jag är rädd för att de ska sjukskriva mig. Jag har inte råd att vara hemma från jobbet. Har ni något tips på hur jag kan tänka. Mvh.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du beskriver en tuff och slitsam livssituation, du känner att du är fysiskt och psykiskt ”slutkörd” efter en tung period utan återhämtning.
Du beskriver flertalet tecken/symtom på stress.
Ofta blir vi mer medveten om att vi är ”uppe i varv” stress och ångestsystemet är igång, på kvällen då man ska börja ”varva ner” och ta det mera lugnt efter dagen, då man ska försöka sova.
Kroppen är på högvarv, och stressande tankar snurrar i huvudet, det GÅR inte att sova och somna, som är just det man verkligen behöver.
För lite sömn skapar ytterligare stress och sårbarhet, tröttheten ökar stressande tankar och känslor, man kanske är ”segare” gör saker långsammare vilket ökar en rädsla att inte ”hinna” och så vidare… i en ond cirkel.
Stress kan vara något bra, något som gör oss alerta, fokuserade och förberedda på någon ”svår uppgift eller situation” vi ska klara av.
Det är samma system i kroppen som vid ångest.
(Läs mera om stress på www.snorkel.se under VAD ÄR stress.)
Prova övningarna där ”känna igen stressymtom” och ”mina stressbeteenden” för att bli medveten och känna igen vad just Du gör, och då även kunna förändra.
Du kan också prova beteendeanalys, som finns på startsidan.
För att lära sig om sig själv, vilka beteenden, tankar och känslor man kanske fastnar i, van man gör som kanske fungerar på kort sikt men som ställer till problem på längre sikt.
Det som är viktigt vid upplevelsen av stress är återhämtning, att man låter kropp och knopp hitta ett lugnt läge igen, genom avslappning, lugn andning, fysisk aktivitet och motion för att minska stresshormoner, vara medvetet närvarande i nuet, positiva lugnande aktiviteter mm, och naturligtvis är sömnen jätteviktig.
(Vi kan nog klarar oss under en kortare period med lite sömn, men sedan orkar inte kropp och knopp längre, och man märker av olika symtom, både från hjärnan och rent fysiskt. som mera bestående sömnsvårigheter, koncentrations och minnes svårigheter, nedstämdhet mm)
Tyvärr är det inte så enkelt med sömnen, om man ligger och tänker att "jag måste sova" då går det inte alls, kroppen blir då uppstressad, försvarsinställd, kampberedd, och vem kan sova mitt under en livsviktig kamp.
Så även där är det andning, avslappning och tekniker för lugn o ro, kvällsrutiner mm som "intalar" kroppen att det är OK att slappna av och komma till ro, den behöver inte vara "stridsberedd.
Fysisk aktivitet är som sagt en jättebra återhämtning, stresshormoner följer med då man slappnar av efter pulshöjning, OM inte den också till slut blir ett stressmoment, med allt för mycket krav och ger mindre energi än den tar.
Det är lite olika vad som blir återhämtning för olika personer, men att öva tekniker som avslappning, medveten närvaro och andningsövningar kan vara ett sätt.
Det finns många instruktioner och övningar både på webbsidan Snorkel samt vår App Snorkelövning som du laddar ner gratis.
Även fysisk aktivitet minskar stresshormoner, planera in några gånger i veckan.
Går man länge med en förhöjd stressnivå, utan återhämtning, det kan vara skadligt för kroppen, och man börjar få symtom, som tex tryck över bröstet, ont i magen, extra känslig, svårt att sova mm i en ond cirkel precis som du beskriver.
Du är dock rädd för att söka hjälp då du inte har råd att bli sjukskriven.
Fundera lite, OM du inte lyckas skapa en mera positiv och avstressande livssituation så kanske du MÅSTE sätta stopp och stanna upp förr eller senare, och då kanske det tar längre tid att ”komma tillbaka”.
Hur ser det ut i ditt liv just nu, prova att fyll i formuläret BALANS I LIVET och använd VECKOKORT FÖR BALANS I LIVET som finns på webbsidan, vad ger dig kraft och energi och vad tar kraft och energi?
Det kan ge dig en hint om saker du kanske behöver förändra, öka eller minska i livet.
För naturligt vis, OM man har en allt för stor obalans, ständigt lever i stark stress och press, så behöver man minska på det, inte bara jobba med återhämtning.
Men vissa gånger så kan vi inte minska stressen, den kan bero på stora livsförändringar, trauman som redan hänt sorg och saknad etc. , alltså sådant vi behöver jobba oss igenom, acceptera och försöka gå vidare i livet.
Fundera lite över din livssituation, hur du skulle kunna få mera balans, plats för återhämtning och vila, och få en rofylld sömn.
Läs mera på denna webbsida prova övningar och ladda ner Appen Snorkelövning.
Där finns röstövningar just i avslappning, andning, och medveten närvaro.
Medveten närvaro- att styra fokus och uppmärksamhet mot här och nu istället för där och då, att uppleva nuet istället för oro rädsla och stress för saker som redan hänt eller oro inför framtiden.
Skriv igen i frågelådan om du vill och berätta mera. Kram från Snorkel